Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er Forskjellen på SHDSL og SDSL ?

Anbefalte innlegg

Heisann !!!

Vurderer å bytte ut adsl linjen min for å gå over til noe raskere. Har sett igjennom adsl guiden her på hardware.

Det jeg lurer på er: hva er forskjellen på SHDSL og SDSL ?

Har hørt noe om at H i shdsl står for high men er jaggu ikke sikker.

I tillegg så lurer jeg på om det er noe ytelsesforskjell på disse to.

Takker for all hjelpelig tilbakemelding !!!

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann !!!

Vurderer å bytte ut adsl linjen min for å gå over til noe raskere. Har sett igjennom adsl guiden her på hardware.

Det jeg lurer på er: hva er forskjellen på SHDSL og SDSL ?

Har hørt noe om at H i shdsl står for high men er jaggu ikke sikker.

I tillegg så lurer jeg på om det er noe ytelsesforskjell på disse to.

Takker for all hjelpelig tilbakemelding !!!

Mvh

-z00l-

Heisann, Adsl har Halvduplex og Sdsl har fullduplex.

med halvduplex kan man kun sende signal en vei om gangen altså enveiskjørt kan man si.

med fullduplex kan man sende signaler beggeveier altså ingen stopp mellom inn og ut som det er med adsl.

håper dette hjelper. :wink:

Lenke til kommentar
Heisann, Adsl har Halvduplex og Sdsl har fullduplex.

med halvduplex kan man kun sende signal en vei om gangen altså enveiskjørt kan man si.

med fullduplex kan man sende signaler beggeveier altså ingen stopp mellom inn og ut som det er med adsl.

håper dette hjelper. :wink:

*Sukk*

For det første så er det ikke dette han spør om. For det andre tar du FEIL. ADSL standarden er FULL DUPLEX. Grunnen til at du ikke får full hastighet er at når du laster ned pakker med TCP/IP så må du sende slike "confimation-packs" for å bekrefte at du har mottat filene. Så hvis du da i tillegg uploader til noen andre og ikke har nok bandwidth for å sende disse pakkene, går det som regel tregere på download. Har du derimot en ISP som prioriterer download så synker upload-hastigheten istedenfor.

Men hva forskjellen på SDSL og SHDSL er, det vet jeg ikke. Men så spiller det vel ikke så stor rolle uansett? Får du 2048/2048 på SDSL mens bare 1024/1024 på SHDSL så velger du jo SDSL'en :)

Edit: For å bekrefte min påstand om Full Duplex, noe det alltid blir en krangel på, refererer jeg til en av de maaange andre trådene om temaet

Lenke til kommentar

Jeg bestilte SDSL for godt over 1 år siden.. Denne ble senere gjort om til SHDSL.. Tror det har noe med avstand til sentral å gjøre, og jeg tror ikke det er noe ytelsesforskjell på disse to, jeg merket værtfall aldri noe.. Men jeg er ikke 100% sikker.

Lenke til kommentar

Mitt råd til alle som lurer på datauttrykk er å søke på Google :yes:

Det finnes mange "leksika" for ord og utrykk på nettet.

Tilbake til spørsmålet:

SDSL = Single-line Digital Subscriber Line

SDSL, or Single-pair High Speed Digital Subscriber Line, SHDSL.

Som du ser brukes SDSL og SHDSL om hverandre, og betyr det samme.

Arcade

Lenke til kommentar

Som du ser brukes SDSL og SHDSL om hverandre, og betyr det samme.

Ikke helt, man kan vel se på de som SDSL er første generasjon og SHDSL er andre generasjon.

SDSL bruker 2B1Q linjekoding, akkurat som ISDN og har kortere rekkevidde enn SHDSL.

SHDSL bruker TC-PAM linjekoding og er snillere mot annen trafikk i nettet og er celle basert, mens SDSL avhengig av produsent kan bruke rammer eller celler.

SDSL skaper mere støy i nettet for samtrafikk, derav er ikke SDSL godkjent alle steder i verden, mens SHDSL er det.

Teknisk sett så finnes det ei heller en godkjenning for SDSL i Norge (se OA spesifikasjoner på www.jara.no) men pga at SDSL er så likt HDSL så får man midlertidig dispensasjon på å kjøre SDSL i telenettet.

Problemet med det er at når dispensasjonen går ut så kan PT velge å ikke fornye den og da sitter din leverandør med en ganske stor regning om de skal oppgradere fra SDSL til SHDSL.

Så om du velger SDSL så vær sikker på at din leverandør ikke går konkurs av den kosten, for da kan det hende du sitter uten linje.

Litt fort og gæli, men sånn ca riktig.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Samcki og alle andre som tror at ADSL er half-duplex lese dette NØYE:

Half Duplex: Betyr at enhetene bare kan sende eller motta på samme tid. En kan ikke sende og lytte samtidig.

Altså den kan sende info ut, men ikke motta data, ELLER motta data og IKKE sende.

Full Duplex: Betyr at en har en toveis kommunikasjon og kan sende og motta samtidig. En telefon er "full duplex", mens en WalkyTalky er half duplex. Der kan en enten sende eller motta.

Betyr altså at den kan sende OG motta.

Det alle dere tenker på er at ADSL har Asymmetrisk overføringshastighet, der av A'en i ADSL.

Så er det noen som sier at "jamen, når jeg laster ned noe så går det jo tregere å laste noe fra meg...". Det er pga at TCP/IP protokollen krever bekreftelse på at pakken med data har nådd frem uskadd, dette må da sendes på ut-linjen, derfor føler man at ting går tregere når man laster ned eller at nedlastingen går tregere når man laster noe fra seg (eks. epost med vedlegg). Det siste skjer fordi serveren tror at du har en dårligere linje fordi du ikke har så god linje fra deg.

Edit: ADSL er selvsagt Asymmetrisk DSL og ikke Asynkron. My bad.

Lenke til kommentar

Litt "Åff-toupik" - men nå må det bare ut:

Flott å se at det faktisk er NOEN her som kan gi et vettugt svar på et så sinnsykt presist spørsmål som ble lagt frem her. Bare synd at man skal tråle seg gjennom 10-15 poster med personlig skitkasting og annet som strengt tatt ikke hører hjemme her... :evil:

Finnes det virkelig ingen andre forum (en gammel telnet basert BBS fx?) hvor man kan få utløp for sine frustrasjoner?!?! :roll:

Hardware.no er for min del en sinnsykt bra kilde for informasjon om diverse tekniske dippedutter og begrep - kjemperos til alle dere som virkelig kan og vil videreformidle dette! :woot:

Lenke til kommentar
Det alle dere tenker på er at ADSL har Asynkron overføringshastighet, der av A'en i ADSL.

Asymmetrisk, mener du. Man kan kanskje si at den dermed også er asynkron, men det er ikke det a-en står for.

Opplastingskanalen i noen ADSL-varianter kan forøvrig være halv duplex. Man vil da få nesten opplasting + nedlastingshastighet om man bare laster ned. Det skjer som kjent ikke hos noen norske leverandører, og vi kan derfor konkludere med at ADSL i Norge i praksis er full duplex.

Lenke til kommentar
Det alle dere tenker på er at ADSL har Asynkron overføringshastighet, der av A'en i ADSL.

Asymmetrisk, mener du. Man kan kanskje si at den dermed også er asynkron, men det er ikke det a-en står for.

ja, du har selvsagt rett i det der. My mistake :oops:
Lenke til kommentar

Jeg var sikker på at det var Symmetrical Digital Subscriber Line, jeg.... Slik som ADSL står for Asymmetrical Digital Subscriber Line...

Det alle dere tenker på er at ADSL har Asymmetrisk overføringshastighet, der av A'en i ADSL.

Lenke til kommentar

Jeg var sikker på at det var Symmetrical Digital Subscriber Line, jeg.... Slik som ADSL står for Asymmetrical Digital Subscriber Line...

Ja, jeg trodde også det når jeg først tenkte meg om. Så jeg tok meg en liten google økt, resultat
SDSL (Symmetric Digital Subscriber Line) is a technology which provides high speed "always on" Internet access designed for the needs of small to medium sized businesses. Unlike other forms of DSL service, SDSL is symmetric, which means you get the same amount of bandwidth to and from the Internet. SDSL provides speeds up to 12 times faster than an ISDN line and up to 50 times that of an analog modem connection at the fraction of a price of traditional Dedicated access services.

SHDSL derimot:

SHDSL stands for "Single-pair High-speed Digital Subscriber Line". It was developed to be the convergence of symmetric DSL technologies (HDSL, SDSL, HDSL-2) into a single internationally recognized industry standard.

SHDSL has been designed to improve reach performance and Power Spectral compatibility with other DSL technologies (ADSL, etc.).

User (payload) data rates are identical in both upstream and downstream directions (symmetric technology) and vary from:

- 192 Kb/s to 2.3 Mb/s in two-wire (one pair) mode,

- 384 Kb/s to 4.6 Mb/s in four-wire (two pair) mode.

Det tok meg faktisk i underkant 1,5min å skrive dette innlegget OG finne infoen.....

Så arcade: hvor har du den infoen fra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...