Supreme Gentleman Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) I sommer begynte vannkjøleren i min stasjonære PC å lekke. Dette førte til et smell og man ser at det ligger væske på hovedkortet++ og skjermkortet. Jeg kontaktet den norske nettsiden jeg kjøpte vannkjøleren hos og de tok inn den. Etter en god stund returnerte de den og sa at leverandøren (Coolit ECO) mente at både garantien og reklamasjonen varte bare i 2 år, siden vannkjøleren ikke skulle vare lengre enn det. Ifølge forsikringsselskapet mitt var reklamasjonen 4 år på denne varen, og en annen nettside sa at den var på 5 år, og at de hadde tatt inn pc-en og erstattet delene om jeg hadde kjøpt den der. Så da kontaktet jeg Forbrukerrådet og de prøvde å kontakte nettsiden. Etter en stund sendte de purring og nettsiden svarte aldri. Forbrukerrådet kunne henvise meg videre til Forbrukervistutvalget, men jeg må erstatte div. kostnader om jeg taper saken, noe som jeg selv ikke mener jeg kommer til å gjøre. Informasjon som er viktig er at vannkjøleren er 3 år gammel. PC-en, som er selvbygd, ble kjøpt for snart 4 år siden, og jeg kjøpte komponentene fra minst 2 forskjellige norske nettsider. De nettsidene jeg kjøpte komponentene fra har gått konkurs/fått nye eiere og dermed har jeg ikke kvittering på delene (dette gjelder de andre komponentene, ikke vannkjøleren), men Forbrukerrådet mente jeg ikke trengte de da jeg kunne anslå hvor mye PC-en var verdt. Endret 25. oktober 2013 av KingslayerZ Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Behandling i forbrukertvistutvalget skal være kostnadsfri for begge parter. Hvis nettbutikken du kjøpte varen av har gått konkurs, kan du etter forbrukerkjøpsloven reklamere til tidligere salgsledd. Når det gjelder merker uten norske kontor (antar Coolit ECO ikke har dette), kan det derimot bli vanskelig å få noen penger, uavhengig av beslutningen fra FTU. Ingen varer i Norge har 4 år reklamasjonsfrist. Enten har man 2, eller på varer som er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år er det 5 års frist. Dette er ganske grunnleggende "forbrukerjus", noe forsikringsselskapet ditt helt klart burde kjenne til. Lenke til kommentar
Supreme Gentleman Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Behandling i forbrukertvistutvalget skal være kostnadsfri for begge parter. Hvis nettbutikken du kjøpte varen av har gått konkurs, kan du etter forbrukerkjøpsloven reklamere til tidligere salgsledd. Når det gjelder merker uten norske kontor (antar Coolit ECO ikke har dette), kan det derimot bli vanskelig å få noen penger, uavhengig av beslutningen fra FTU. Ingen varer i Norge har 4 år reklamasjonsfrist. Enten har man 2, eller på varer som er ment til å vare vesentlig lenger enn 2 år er det 5 års frist. Dette er ganske grunnleggende "forbrukerjus", noe forsikringsselskapet ditt helt klart burde kjenne til. Jeg gjorde om på innlegget mitt, men jeg mente altså at det var nettsidene jeg kjøpte de andre komponentene hos som har gått konkurs, ikke nettsiden som solgte meg vannkjøleren. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Det skal ikke bety stort nei, du har vel kvittering på mail. Ellers kan sikkert en prisvurdering hentes inn fra andre butikker. Lenke til kommentar
Supreme Gentleman Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Så bør jeg gå til Forbrukervistutvalget? Er det noen som har erfaring med reklamasjon på vannkjølere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå