Gå til innhold

Montering av lampe, må jeg ta sikringen?


Anbefalte innlegg

Jeg skal altså montere en lampe i taket, ledninger, lysbryter og lignende er allerede tilstede og fungerer. Derfor er alt jeg trenger å gjøre å koble lampen til ledningene. Jobben er enkel, men en viss person (moren min) påstår at det å ha lysbryteren satt til av ikke holder, altså at man må skru av sikringen fordi det fremdeles er strøm i ledningene. Spørsmålet mitt er da, har hun rett? Isåfall, hva gjør lysbryteren hvis den ikke kutter strømmen i de ledningene den er koblet til?

 

Det høres ganske enkelt helt tåpelig ut for meg at det fremdeles kan være strøm i de ledningene, da jeg alltid har trodd at bryteren fungerer som en veisperring så si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge har rett. Noen brytere kutter bare den ene lederen, som betyr at du kan få støt av den ene, men ikke den andre som er brutt. Den ene lederen som ikke er brutt vil dog "bare" levere 120v (mot 240v) til deg, men fortsatt dødelig.(det er da fra en fase, gjennom deg og ned til jord)

 

Er man usikker på om det er en slik bryter eller en som tar begge lederene, ja så tar man sikringen, det er det sikreste.

 

Og så vil strømanlegget også ha noe og si etc.. men generelt sett så er faktum at det vil variere. Og spesielt på eldre anlegg var det vanlig at en fortsatt var spenningssatt.

 

Ergo, en bryter trenger bare å kutte strømbanen gjennom enheten, men det er ikke garantert at strømmen finner ut å slutte kretsen gjennom kroppen din. ;-)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal altså montere en lampe i taket, ledninger, lysbryter og lignende er allerede tilstede og fungerer. Derfor er alt jeg trenger å gjøre å koble lampen til ledningene. Jobben er enkel, men en viss person (moren min) påstår at det å ha lysbryteren satt til av ikke holder, altså at man må skru av sikringen fordi det fremdeles er strøm i ledningene. Spørsmålet mitt er da, har hun rett? Isåfall, hva gjør lysbryteren hvis den ikke kutter strømmen i de ledningene den er koblet til?

 

Det høres ganske enkelt helt tåpelig ut for meg at det fremdeles kan være strøm i de ledningene, da jeg alltid har trodd at bryteren fungerer som en veisperring så si.

 

Det er bare til å prøve det. Du får deg en litt ubehagelig lærepenge, akkurat nok til at du tar sikringen neste gang ;)

Lenke til kommentar

Kremt. Det er ikke bare farlig, men livsfarlig.

 

Joda, ofte går det greit, men man vil risikere å miste kontroll over musklene og ha vanskeligheter med å slippe. Da vil blodet og organene dine raskt koke, og på sekunder så kan indre forbrenninger oppstå, og er svært smertefullt og farlig.

 

Er du uheldig så tar du på med venstre hånd og strømmen går gjennom bena, da kan strømmen passere hjertet. Hvor 30mA er dødelig, og over 100mA svært dødelig (umiddelbart). Sikringene og strømnettet kan levere 100-1000 ganger så mye strøm. Så jo, litt uflaks og du er fort på tynn is.

 

Kombiner medisinge svakheter med hjertet ditt, du ikke en gang vet om, og du bedrer ikke sjansene dine for å si det sånn.

 

Strøm tar ganske mange liv, og har selv fått støt flere ganger, noe jeg ikke er særlig stolt over.

Lenke til kommentar

Bare noen korrigerer ting det som er nevnt:

 

Spenningen man får over seg ved enpolt brudd er fase-fasespenning delt på kvadratroten av 3. Altså ca 130V i en normal husstand.

 

Dette KAN være farlig, men det er svært sjelden det faktisk går galt straks etterpå. Man vil likevel ikke gamble på det ettersom det

a) er svært smertefullt og

b) kan føre til alvorlige skader hvis man tar et godt tak i lederen og ikke klarer å slippe pga kramper og

c) kan føre til kjipe senskader. Akkurat dette er lite forsket på, men i det siste har det kommet frem til noen ganske skumle scenarioer og

d) man skal alltid til lege og ta en EKG-sjekk hvis man får støt (selv om det blir lite praktisert i useriøse bedrifter).

 

Den magiske grensen på 30 mA strømgjennomgang blir ofte tolket som at dette er den dødelige grensen. Faktum er at dette er den teoretisk laveste verdien man KAN dø av. Derfor blir alle jordfeilvern for forbrukerkurser stilt til denne verdien.

Jeg har også lest forskning på hvor mye strøm mennesker faktisk tåler, og (avhenging av kroppsbygning og en en haug andre variabler) man kan faktisk overleve 100 mA også.

En eller annen gal forsker drev forsøk på seg selv og var oppe i 150 mA om jeg ikke husker feil.

Beklager at jeg ikke har kilder her og nå.

 

 

Det er også korrekt det andrull er inne på at hånd-fot-strømgjennomganger er de farligste (men det trenger altså ikke være venstre-venstre eller høyre-høyre, enhver kombinasjon gir strøm gjennom hjertet) ettersom det rett og slett kan stoppe hjertet. Derfor skal man til EKG etter strømgjennomgang for å sjekke at hjertet ikke tar noen ekstraslag inni mellom. Hjertestoppen kan nemlig komme både en og to og tre dager etterpå.

 

Får man derimot støt mellom to fingre så er det ikke såå farlig med øyeblikkelig legebesøk, men arm-arm og arm-fot er definitivt noe man skal ha respekt for (man kaller det bare strømgjennomgang hvis man får støt på en slik måte at strømmen går gjennom hjertet - noe den ofte gjør med mindre det er snakk om mellom to fingre eller finger-albu etc).

Hvis man føler kribling i tiden etter strømgjennomgang så skal man iallefall rett til legen. Det er vanlig å føle samme type kribling som man føler når man er forelsket, og det føles i det store og det hele veldig rart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mål også om det er spenningsløst. Det hender at selv den beste gjør feil. Er det skrusikringer må begge sikringene til kursen tas ut, har vært noen tilfeller der folk har fått strøm i seg fordi kun den ene lederen var spenningsløs.

Second that! Husk begge luringene om det er skrusikringer. Gikk på den smellen en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i Norge har vi 230V spenning i bolighus, D.v.s. strømleverandøren får godkjent 220-240V.

Hvis man skal forta arbeider i forbindelse med strømnettet er det korrekte å slå av hovedstrøm-bryteren eller/og jordfeilbryteren. Det er derfor man har hovedbryter. (Jordfeilbryteren skal likevel testes ofte (en gang pr. mnd. :wee:).) Så låser man sikring-skapet og putter nøkkelen i lomma!

 

Hvis lampen er ok. og er skrudd in så er det faktisk strøm i begge ledningene selvom bryteren er av. Strømmen forplanter seg gjennom tråden i lyspæra, og vi får 230V tomgangspenning over bryteren.

Det er ofte vanskelig å vite hva som er våtrom, og om det er nye eller gamle bestemmelser som er brukt.

Vær forsiktig og mistenksom. Bruk briller og gjerne gummihansker.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

må bare si at hvis du spør om du må ta sikringen så brude du IKKE gjøre det selv...

 

det er 2-polet bryter som kutter begge lederene, i 1-polet bryter brytes kun den ene lederen (L-lederen)

 

hvis du ikke er elektrikker så har du ikke lov å bytte lamper i taket (du har kun lov til å bytte støpsel) men jeg er vel ikke den rette personen til å si det... :tease:

Lenke til kommentar

Det skal være to kabler. En som er jordinga og to som har strømmen. Du kan ta sikringen du. Hvis disse to som leder strøm kommer inntil hverandre så kan det fort blir en kortslutning, og jeg er også ganske sikker på at du vil få deg en overraskelse. Ellers så skader det ikke å bare ta den strømmen, så jeg anbefaler at du gjør dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...