Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trykkende følelse i magen

Cutters

Anbefalte innlegg

I de siste par ukene nå har jeg slitt med en underlig og trykkende følelse i magen, en slags trykkende følelse av sult og luft som vil ut. Det føles hele tiden ut som om det er noe som trykker på, og jeg raper veldig ofte, gjerne rett etter inntak av mat og/eller mens jeg er sulten. Dette kommer også når jeg drikker. Av og til kommer det et slags lite "hikk" og enkelte ganer må jeg faktisk stoppe opp litt for å prøve å svelge slik at jeg for stoppet opp det som vil ut. Jeg vet ikke om det er riktig strategi, og kanskje det bidrar til at jeg får presset mer luft nede i magen.

Den trykkende følelsen vedtar også når jeg spiser, og selv om jeg blir mett så føles det nesten ikke sånn. Er vanskelig å beskrive det men det er noe som ikke føles som det skal.

For en tid tilbake siden begynte jeg å få sure oppstøt. Jeg gikk til min fastlege og fikk skrevet ut Somac for å hindre oppstøtene. Dette hjalp på, og det ble deretter utført videre undersøkelser for å finne ut om det var reflexus. I fjor tok jeg en gastroskopi som var negativ og for en måneds tid siden tok jeg en 24-timers PH måling av syrenivået nede i halsen. Dette gav heller ikke noe utslag, og fastlegen min kunne konkludere med at det ikke var tegn til at lukkemuskelen i halsen min var svekket. Jeg har også tatt blodprøver, og har ikke fått påvist hverken cøliaki eller laktoseintoleranse.

Det eneste som medisinsk feiler meg er at jeg for en ti års tid siden ble diagnostisert med ulcerøs kolitt. Resultatet av dette var at tykktarmen ble fjernet og at jeg fikk lagt inn reservoar. Jeg kan gå på do som normalt, men har flere tømminger per dag, noe som er en normal bi-effekt av reservoar.

Min fastlege sier at det jeg har er et "funksjonelt problem" knyttet til at jeg produserer for mye magesyre, og at dette ikke kan gjøres noe med. Dette føles frustrerende fordi jeg føler at det legger en liten demper på livskvaliteten. Jeg føler meg rett og slett ulekker og vulgær der jeg går og raper, og jeg føler at jeg mister litt selvbilde. I tillegg er jeg bekymret og tenker mye på hva som kan være galt. Det i seg selv er nok en faktor som spiller inn.

Jeg ser nå at dette blir et langt innlegg, men jeg lurer på om det er flere her inne som har erfaringer med dette. Og hvis det er, er det noen som har noen tips om hvordan man kan takle det i hverdagen. Er det noe jeg bør spise/ikke bør spise? Er det bare en forbigående fase, eller er det noe jeg må leve med resten av livet. Jeg kan skyte inn at jeg bare er 25 år gammel, så tanken på å leve resten av livet men en trykkende følelse i magen er ikke spesielt hyggelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenk på det, men vet ikke helt hvilken retning jeg burde endre det i. Har lest at den del typer mat er mer gassende enn andre. Jeg kan bli flinkere, og f.eks kutte ut halvfabrikater. Matlaging tar tid, og det er dessverre alt for lett å ta noen snarveier når man kommer hjem fra jobb og er sliten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...