Gå til innhold

Vil redde Windowspartisjonen min!

Anbefalte innlegg

Hei smile.png
Hadde Windows7 på min Mac, og oppgraderte nettopp til Mavericks, og ny SSD på 250gig.

Men, så har jeg ett problem. Den gammle windows partisjonen min er fremdeles på den gamme disken, og jeg kan vistnok ikke bruke bootcamp på den nye, uten å gjøre en fersk install. Dette er forsåvidt ikke noe problem.

Problemet er, at jeg ikke har CD-key`en som hører til windows lengere, da den gikk i søppelkassa sammen med alle CDene mine, og for å få den ut fra windows partisjonen, så må jeg kunne boote opp Windows.

Og det får jeg ikke til frown.png

Så er spørsmålet. Hvordan skal jeg klare å få bootet opp denne windows partisjonen? Jeg har tilgang til to "vanlige" maskiner hjemme, som begge bruker UEFI hovedkort, og som kjører hhv windows 8 og windows 7.

Windowspartisjonen er hel og urørt, men jeg må lage nytt MBR regner jeg med. Kan jeg gjøre dette uten å formatere disken på nytt, og via USB?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vill ide - ikke 100% gjennomtenkt:

1) Sett den gamle disken i Mac'en

2) Start Windows

3) Kjør et program som konverterer din fysiske Windowspartisjon til en virtuell partisjon (i.e. en .vhd fil e.l.)

4) Sett inn den nye Mac-disken og start OS X

5) Installere en VM host på OS X

6) Importer din Windows VHD.

Jeg vet ikke hva som finnes av nødvendige verktøy og systemer for Mac for å få til dette.

Og hvis du starter Windows i VM blir du antageligvis konfrontert med at du nå kjører installsjonen på en annen hardware enn den ble installert på, så vær så snill å aktiver på nytt. Her kan det hende du må ringe MIcrosoft for å komme videre. (Men ettersom du ikke skal bruke installasjonen på den gamle disken lenger, så burde dette være godt innenfor reglene.)

Det går kanskje an å kopiere den gamle Windows-partisjonen fra den gamle disken til den nye, men jeg aner ikke hvordan man skal gå fram i så fall.

Lenke til kommentar

Koble disken til en Windows PC og bruk ProduKey for å hente ut produktnøkkelen fra Windows-installasjonen. Enkleste er å koble til hovedkortet direkte i en stasjonær, hvis ikke bruker man SATA/USB-adapter eller eksternt kabinett.

Load product key information from all external Windows installations of the disks that are currently plugged to your computer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...