Gå til innhold

Hva er det Nikon pønsker på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

D4-sensor er vel avkreftet som feil rykte.

Det er vel slik jeg og har forstått det. Men muligens autofokusen for D610, og da tipper jeg at resten og vil stort sett arves fra samme kamera for å utnytte bestående lagervare og dermed kostnadene. Altså et ribbet D610 i en boks med retrodesign hvor designet skal være salgsmagneten.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er vel slik jeg og har forstått det. Men muligens autofokusen for D610, og da tipper jeg at resten og vil stort sett arves fra samme kamera for å utnytte bestående lagervare og dermed kostnadene. Altså et ribbet D610 i en boks med retrodesign hvor designet skal være salgsmagneten.

 

Tor

 

Litt synd om ikke autofokusen dekker et større område enn på D600/610. Håper den blir som på D800...

Endret av tow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper på et totalt back to basic-kamera; Uten video, uten LCD-skjerm. Bare en optisk søker. Ellers: En blenderring og en lukkerring, og mulighet til å stille ISO.

Bildene får man se først når man har tappet minnekortet.

Enkelt og greit: Foto som i gamle dager.

 

Tror kanskje du forveksler DSLR med Nikon F6 som fortsatt selges ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

ikke ett leketøy for de som ikke har opplevd 50-80 tallet...

Tja, jeg er født på femtitallet, men kan ikke si at retro er min greie. Det er forsåvidt greit at et kamera ser ok ut, men jeg betaler ikke ekstra for utseende - eller lar utseende avgjøre valget. Jeg trodde det heller var stort sett unge folk som er opptatt av retro og nettopp fordi de ikke selv har daffet rundt med kamera fra den tiden - og dermed målgruppen for retrokameratanken.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tja, jeg er født på femtitallet, men kan ikke si at retro er min greie. Det er forsåvidt greit at et kamera ser ok ut, men jeg betaler ikke ekstra for utseende - eller lar utseende avgjøre valget. Jeg trodde det heller var stort sett unge folk som er opptatt av retro og nettopp fordi de ikke selv har daffet rundt med kamera fra den tiden - og dermed målgruppen for retrokameratanken.

 

Tor

 

Jeg er født ett 10 år senere, men jeg liker design og vil heller ha Oly sine Pen/OM-D wannabes enn de bælestygge greiene Sony driver å spyr ut om dagen. De må seriøst ha lagt ned designavdelingen om de noensinne har hatt en.

Lenke til kommentar

 

Jeg er født ett 10 år senere, men jeg liker design og vil heller ha Oly sine Pen/OM-D wannabes enn de bælestygge greiene Sony driver å spyr ut om dagen. De må seriøst ha lagt ned designavdelingen om de noensinne har hatt en.

Jeg er generelt opptatt av "god design" - f.eks synes jeg dagens nye boliger ser ofte helt forjævlige ut og begriper ikke at man får de godkjent rent arkitektonisk. Ikke glir de inn i naturen og plassert blant mer tradisjonelle boliger forpester de hele synsområdet. Det samme går for mye av Ikea-designet og tanken bak innredning etter samme prinsippene.

 

Kamera ser jeg mer på som "forbruksdingser" (som et verktøy, en spade, en drill osv) hvor hva de er er viktigst - jeg blir heller ikke en bedre fotograf om jeg velger kamera x fordi det ser bedre ut enn kamera y. Ikke uvanlig kommer f.eks retrostil med en viss merkostnad for forbruker. I prinsippet bør det etter min mening ikke koste mer å designe det ene utseende fremfor det andre. Heller ikke produksjonskostnadene bør avvike. Men helt klart koster det mer å produsere et tradisjonelt håndlaget møbel enn en Ikea-firkant.

 

Sony synes jeg alltid har hatt sin egen stil, mer som eplekåken på en måte og for meg er begge direkte kjedelige som design. Jeg har hatt både sony tv og sony mobil, men de ble ikke valgt pga utseende. Skulle utseende vært mitt overskyggende mål ville nok valget blitt annerledes.

 

Men, det er tydelig at retro er i vinden for tiden og selv konservative Nikon ser nå ut til å kaste seg på bølgen. Helt klart vil noen kjøpe et slikt kamera og man kan sikkert mene det er en interessant sak, men skaper det mersalg av betydning for totalen? Neppe tror jeg (ref en annen tråd angående mobilens trussel for kameraprodusentene).

 

Tor

Lenke til kommentar

sett enn del på de siste video og bilder som har kommet - ser ikke vi bare re-branding av Sony A7?.. Eller er det bare jeg som syns den ser likt ut?

Når Olympus, Sony og nå Nikon går for litt retro speilrefleksutseende skulle det bare mangle om det ikke ble en del felles trekk. Nikons designere hadde neppe sett A7 når de satte i gang.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...