mactiss Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Om en finjusterer AF på for eksempel 4 forskjellige objektiver, hver disse får sin egen «profil». Vil kamera selv gjenkjenne de forskjellige og selv velge riktig «profil» automatisk, eller må dette velges manuelt for hvert objektivet ettersom en bytter? (Nikon D600? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Kamerahuset velger automatisk objektiv og den tilhørende justeringen som du evt. har utført... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Er Nikon så smart at de knytter justeringen til objektivets serienummer, slik at man kan ha to like objektiver med forskjellig justering? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Er Nikon så smart at de knytter justeringen til objektivets serienummer, slik at man kan ha to like objektiver med forskjellig justering? Det skal ikke store tallkombinasjon til for å få til dette, så skulle tro at alle produserte enheter "m/elektronikk" har en unik kode. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Er det så særlig "smart".....å ha 2 like objektiver? Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Ok, så "profilen" er objektivets serienummer? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Er det så særlig "smart".....å ha 2 like objektiver? Kanskje ikke som privatperson, men f.eks. en avis kan ha flere identiske hus og objektiver, og de vil da bli byttet om hverandre. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Alternativt at favorittobjektivet forsvinner og blir erstattet av et identisk. Plutselig finner man den lure plassen det hadde gjemt seg så man benytter seg av angreretten på det nye. Eller at favorittobjektivet må inn på service og man får et låneobjektiv i mellomtida som viser seg å være defekt så man får byttet det i et annet låneobjektiv og deretter tilbake det reparerte. Endret 25. oktober 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Ok, så "profilen" er objektivets serienummer? Nei, det ser ikke slik ut....men basert på denne artikkelen fra Nikon ser det ut som objektivet detekteres på modellbetegnelse?! https://nikoneurope-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/51633/~/how-to-use-the-af-fine-tune-function Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Kanskje ikke som privatperson, men f.eks. en avis kan ha flere identiske hus og objektiver, og de vil da bli byttet om hverandre. Virker veldig søkt.....og hvilken avis ser ut som de bryr seg om microjustering...? 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Alternativt at favorittobjektivet forsvinner og blir erstattet av et identisk. Plutselig finner man den lure plassen det hadde gjemt seg så man benytter seg av angreretten på det nye. Begynner å bli vel søkt.....men uansett vil jeg absolutt anbefale et verktøy som Spyder LensCal. Og er man litt over middels interessert i foto.....er det helt vanlig å kontrollere nøyaktigheten på AF med jevne mellomrom Endret 25. oktober 2013 av flageborg Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Er Nikon så smart at de knytter justeringen til objektivets serienummer, slik at man kan ha to like objektiver med forskjellig justering? Godt spørsmål egentlig. Det er bare brennvidde og lysstyrke som kommer frem på listen i kameraet mitt. Jeg har alltid trodd det var disse parametrene kameraet kjente igjen objektivene på og det er muligens det også??? Da er det kanskje et problem for de som har to like objektiver som trenger mikrojustering.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Det er bare brennvidde og lysstyrke som kommer frem på listen i kameraet mitt. Jeg har alltid trodd det var disse parametrene kameraet kjente igjen objektivene på og det er muligens det også???Da er det kanskje et problem for de som har to like objektiver som trenger mikrojustering.... Det er mulig at det lagres mer info som ikke vises; eller så skjønner kamera kun objektivmodellen. Jeg har sett et kamera som skiller på serienummer; men husker ikke nå hvilket. Jeg vet at Olympus klarer å skille to objektiver av samme modell, men jeg husker ikke om de husene viser serienummer i displayet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå