Gå til innhold

Hvilke objektiver trenger dere?

Anbefalte innlegg

Tenker at dette er veldig individuelt, men si at dere skulle ha 3-4-5 objektiver til Fullformat, da gjerne fastoptikk, da dette fortsatt går for å gi best kvalitet…? Hva slags brennvidder og hvilken lysstyrke ville dere valgt? Og ville dere vært fornøyd med disse 4, eller kunne dere klart dere med færre, eller ville dere eventuelt hatt flere? Eller ville dette vært uaktuelt og heller gått for Zoom?

Her trenger dere ikke tenke fabrikat, men mer deres tanker om fastoptikk, brennvidder og lysstyrker….

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tilfelle fullformat, så ville jeg ville jeg valgt følgende objektiver, i denne rekkefølgen:

1. En god allround-zoom. Jeg foretrekker brennviddeomfang fremofr lysstyrke, så da må det bli en 24-105mm f/4 (for nikon: 24-120mm f/4)

2. Et lyssterkt fastobjektiv - 35mm f/1.4

3. En allround tele-zoom. Her er jeg usikker å om jeg vil gå for en god 70-300mm f/4-5.6 eller en 70-200mm f/4

4. Et portrettobjektiv - 85mm f/1.8 (alternativt 85mm f/1.4)

5. Et makroobjektiv; jeg er ikke så opptatt av innsekter så et makro-objektiv rundt 100mm passer bra

Lenke til kommentar

I tilfelle fullformat, så ville jeg ville jeg valgt følgende objektiver, i denne rekkefølgen:

1. En god allround-zoom. Jeg foretrekker brennviddeomfang fremofr lysstyrke, så da må det bli en 24-105mm f/4 (for nikon: 24-120mm f/4)

2. Et lyssterkt fastobjektiv - 35mm f/1.4

3. En allround tele-zoom. Her er jeg usikker å om jeg vil gå for en god 70-300mm f/4-5.6 eller en 70-200mm f/4

4. Et portrettobjektiv - 85mm f/1.8 (alternativt 85mm f/1.4)

5. Et makroobjektiv; jeg er ikke så opptatt av innsekter så et makro-objektiv rundt 100mm passer bra

Hvorfor ville du valgt 35mm fremfor 50mm til fullformat?

Lenke til kommentar

Hvis jeg kun skulle hatt fastoptikk til fullframe ville det nok vært noe sær optikk som er gøy å bruke - gjerne noe med god bildekvalitet - at det ikke er autofokus gjør ikke noe.

Ekstremvidvinkel: Samyang 14/2.8

Vidvinkel/moro: Canon TS-E 24/35. II

Normal: ZE Makro-Planar T* 2/50

Tele: Voigtländer 125/2.5

Men hei - det stemmer jo! :)

Har også en EF 40/2.8 STM, da, til de gangene jeg trenger autofokus.

Synes ellers Tomsis utvalg ser glimrende ut. :)

Lenke til kommentar

Sony A7R med:

- Sonnar 35mm f/2,8 FE

- Sonnar 55mm f/1,8 FE

Den videre ønskelisten for framtidig FE-optikk blir da slik:

- Biogon Distagon 25mm f/2,8 FE

- Apo-Macro-Sonnar 90mm f/2 FE (Lillebroren til Apo-Sonnar 135/2 med 1:2 makro)

De to siste kan gjerne være manuellfokus med skikkelig fokusring.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Hvis vi skal regne om til fullformat så blir det noe sånt som:

En normalzoom på 24-80 f/2.8

En telezoom på 80-300 f/2.8

Fastobjektiv på 35mm. Helst lysstyrke 1.8 eller gjerne bedre

Fastobjektiv på rundt 100-150mm, lysstyrke 1.8 eller bedre

Fastobjektiv rundt 85mm, lysstyrke 1.8 eller bedre

Macro hadde også vært greit, rundt 100-150mm. Noe særlig mer vidvinkel utover 24mm ser jeg ikke helt poenget med foreløpig hvertfall... Det er så pokkers vanskelig å jobbe med...

Her er det altså egentlig snakk om µ-4/3, da jeg synes fullformat er grusomt oppskrytt og fint lite nødvendig. :ph34r:

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

4 objektiver? Personlig ville jeg gått for, i prioritert rekkefølge:

- En normalzoom med litt rekkevidde istedet for lysstyrke. Trenger jeg lysstyrke, så er som regel ikke 2.8 nok.

- Et lyssterkt, fast normalobjektiv eller lett vidvinkel, som kan komplettere normalzoomen når lysstyrke virkelig trengs eller når smalere DOF er ønskelig. Eller når jeg vil utfordre meg selv.

- En stabilisert og godtytende telezoom med litt rekkevidde. Kan godt være en f/4-5.6-variant, bare den yter godt.

- Et lyssterkt, fast medium teleobjektiv til portretter og litt candid gatefoto, som kan komplettere telezoomen når lysstyrke trengs.

Stemmer ganske så godt med tomsi42s synspunkter. Og mine egne objektiver, forøvrig :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

I tilfelle fullformat, så ville jeg ville jeg valgt følgende objektiver, i denne rekkefølgen: ....

Stort sett enig med Tomsi, men ville muligens slått sammen nr 4 og 5, en 100/105mm F2.8 makro hadde fungert også som portrettobjektiv for meg. I tillegg ville jeg hatt noe lenger som en 70-400, 150-500 el.l.

Hvis det er A7® TS har i tankene så er jo tre av de første objektivene 24-70 F4, 70-200 F4 og 35mm F2.8, heller ingen dårlig kombinasjon selv om lysstyrken på 35mm kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Stort sett enig med Tomsi, men ville muligens slått sammen nr 4 og 5, en 100/105mm F2.8 makro hadde fungert også som portrettobjektiv for meg. I tillegg ville jeg hatt noe lenger som en 70-400, 150-500 el.l.

Jeg satt faktisk og vurderte det; i tillegg vurderte jeg en 135mm f/2 istedet for 85mm-en ...

Hvis det er A7® TS har i tankene så er jo tre av de første objektivene 24-70 F4, 70-200 F4 og 35mm F2.8, heller ingen dårlig kombinasjon selv om lysstyrken på 35mm kunne vært bedre.

Jeg er overrasket over 35mm ikke er f/2 i det minste; at den ikke er f/1.4 er forsåvidt greit.
Lenke til kommentar

Fastoptikk er for begrensende for min del så jeg velger zoom. Ved normale bruksområder kan en knapt se noen forskjell på bilder tatt med en god zoom eller fastobjektiver. Personlig har jeg en følelse av at enkelte leser seg blinde på statiske tester og henger seg opp i marginaler.

Som normalzoom (på ff) bruker jeg 24-105 og slipper å drasse på en bag med fastobjektiver. Av lengre brennvidder bruker jeg 70-300 og 150-500.

Tor

Lenke til kommentar

SOm glad amatør med D3200 og D700 har jeg gått ned til to objektiver som står fast på kameraene:

D3200 + 18-140 vr

D700 + 80-200 afs

Dette dekker en familefars behov for snapshot og sportsbilder.

Selvfølgelig kunne man tenkt seg en samyang 14mm for sportsbilder på sykkel, men har akkurat kjøpt en gopro hero 3 så vidvinkelen er dekket bra opp der.

Endret av gwh
Lenke til kommentar

Takk for herlig engasjement :) Morro og lærerikt å se hva dere andre vektlegger!

Et spørsmål, som er litt på siden av utgangspunktet.

Om en sammenligner hvor lang lukkertid en må ha med fast optikk vs zoom med vr/vc....(fortsatt FX)

Er ikke tommelfingerregelen slik at på et fx så skal lukkertiden være tilsvarende brennvidde?

Si da at en skal ha 1/50 lukkertid på et 50mm F1.8

Vil en kunne med feks Tamron 24-70 VC på F2.8 kunne senke lukkertiden så mye ned at en klarer det med samme iso som på F1.8 fast?

Ser at dette ble et litt rotete spm, håper dere legger godviljen til å forstår meg :hmm:

Lenke til kommentar

Vil en kunne med feks Tamron 24-70 VC på F2.8 kunne senke lukkertiden så mye ned at en klarer det med samme iso som på F1.8 fast?

Hvor mye glede du har av stabilsiator er det dessverre ikke noe enkelt svar på. Hvis det er helt statisk motiv vil de fleste stabilisatorer gi deg en fordel som er større enn forskjellen mellom F2.8 og F1.8 (som er vel ett trinn). Er det motiv som beveger seg vil du i hvert fall med korte brennvidder ha liten glede av stabilisator siden du uansett vil kunne håndholde på lukkertider som er lange nok til at motivet sørger for uskarpheten.

Er du i utgangspunktet ganske stødig på hånden eller kan støtte deg eller kameraet (det jeg vil kalle god teknikk) er det også mindre å hente med stabilisator. I hvert fall er det min erfaring.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg sitter med følgende oppsett til min 5D3: 40mm f/2.8, 50mm f/1.8 II, 24 - 105mm f/4 og 70-200mm f/2.8 IS I. Det eneste jeg føler jeg mangler er 100mm f/2.8L IS, en god supervidvinkel og en skikkelig supertele. Sistnevnte blir enten Sigma 120 - 300mm f/2.8 (den nye) eller en 400mm. Dog, jeg tar mye sport.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...