DDDD Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Firmaet vårt skylder totalt noen hundretusener til våre frilansere og selvstendige næringsdrivende. Disse beløpene strekker seg helt tilbake til 2009. Problemet er at de ikke sender oss faktura, skattekort, eller annet nødvendige for å utbetale dette. Hvordan er det med foreldelsesfrister i denne sammenhengen?Ønsker bare en opprydding i regnskapet, da disse postene irriterer litt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Et krav foreldes 3 år etter forfallsdato, eller fra det tidligste tidspunkt hvor kravshaver kan kreve oppfyllelse dersom forfallsdato er ubestemt. Det finnes noen regler om tilleggsfrist, den mest relevante kunne vel være dersom kreditor ikke vet at han har et krav (da utsettes fristen til ett år etter at han ble eller burde blitt klar over kravet), men de synes ikke relevante her. MEN, en viktig presisering: Fristen starter å løpe på nytt hver gang du erkjenner å skylde dem penger. Det kan høres ut som en praktisk viktig regel i denne saken... Endret 25. oktober 2013 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Og en helt praktisk tilføyelse til hr Bruns innlegg: I tillegg til at hver gang det purres etter faktura, skattekort etc begrunnet i et økonomisk mellomværende vil avbryte fristen, vil også enhver kontoutskrift fra reskontroen (kundekrav/leverandørgjeld) som sendes dem gjøre det. Skattekort er for øvrig ikke nødvendig for å utbetale dersom man har personnummer registert (noe man skal ha i et freelandsforhold). Adresse lar seg oppspore om den ikke alt er kjent, og ut fra forskrift gitt med hjemmel i skattebetalingsloven(?) har man ved manglende skatteinfo fullmakt til å trekke 50 % skatt. 1 Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 28. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2013 Takker for svar. Ok, skal snart rydde vekk disse som er 3 år eller eldre vekk. Hva må jeg passe på?- Evt. purringer vi har sendt kreditor.- Bevis på at kreditor vet om kravet. - noe spesielt mer? Mulighet til å få noe kilde på dette, slik at vi har noe håndfast å henvise til ved evt. kontroll?Lovdata er dessverre veldig gresk for meg. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Ok, skal snart rydde vekk disse som er 3 år eller eldre vekk. Hva må jeg passe på? - Evt. purringer vi har sendt kreditor. - Bevis på at kreditor vet om kravet. - noe spesielt mer? Dokumentasjon på at kravet ikke er erkjent av dere siste tre regnskapsår (dersom det er kan de ikke ryddes, og husk da at enhver kontoutskrift/kontoforespørsel som kan være sendt, f eks av revisor, vil være en erkjennelse av et krav). Dokumentasjon på at skattekort/annen info er bedt om og er purret minst en gang. For å få ryddet bort regnskapsmessig der man ennå ikke har juridisk grunnlag for å rydde kan det være lurt å lage en egen "leverandør" som kalles "antatt foreldede krav" som man overfører kravet til. Så sørger man for en behørig dokumentasjon av hver eneste post i denne i en ringperm og har de andre kontiene reine. Skulle det så komme etterlysning etter "noe uoppgjort" sjekker man her. "Gamle krav" rydder man en gang/år: Bort med alt som utvilsomt er foreldret og inn med nye som trolig er det. Med det har man alt "rot" på ett og samme sted. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Hvorfor skal det dokumenteres at han har bedt om skattekort/info? Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Hvorfor skal det dokumenteres at han har bedt om skattekort/info? Fordi man som arbeidsgiver har plikt til å be om dette ved et lønnsforhold og man blir ikke fri en lønnsforpliktelse uten å kunne bevise dette. Kikk litt på rettspraksis. Den er relativt gammel (mye fra 1950-tallet og tidlig 1960-tall, skatttrekk kom tidlig på 1950-tallet, men det er intet som tilsier at man vil slippe lettere i dag ved en tvist. Arbeidstakers vern er sterkere nå enn da. Man har også en anledning til å rydde opp ved å trekke 50 % skatt, slik jeg nevnte i mitt første innlegg på tråden, men betingelsen for det er at man faktisk har bedt om de opplysningene først, og purret (én gang) også. Den bestemmelsen blei etter hva jeg har forstått satt fordi man skal ikke som arbeidsgiver få anledning til å la lønn stå ubetalt og bli forelda "bare" fordi et skattekort mangler. Da har man både rett til og plikt til å rydde opp og gi ansatt og kemner 50 % hver - så får de rydde opp seg imellom når sjølangivelsen skrives. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Ok, så en arbeidstaker kan ikke kreve oppfyllelse før arbeidsgiver har bedt om disse opplysningene? Det høres ganske kunstig ut. Foreslår at du henviser hakket mer konkret enn "rettspraksis". 2 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Ok, så en arbeidstaker kan ikke kreve oppfyllelse før arbeidsgiver har bedt om disse opplysningene? Det høres ganske kunstig ut. Det var ikke det jeg sa. Hvordan du vil tolke overlater jeg til deg. Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Foreslår at du henviser hakket mer konkret enn "rettspraksis". Forslaget er hørt - og ignorert. Har du behov for disse opplysningene foreslår jeg du graver i rettspraksis sjøl eller betaler noen for det. Er ditt forslag med tanke å tilfredsstille din egen nygjerrighet ser jeg ingen grunn til at jeg skal bruke tid på det, er andre villig i så måte er det deres valg og ikke mitt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Det var ikke det jeg sa. Hvordan du vil tolke overlater jeg til deg. Hvordan får du da påstanden din til å passe med foreldelseslovens regler? Mener du at en arbeidstaker som ikke har fått krav om skattekort mangler nødvendig kunnskap om fordringen som han ikke selv burde skaffe, , jf pgrf 10? 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Forslaget er hørt - og ignorert. Har du behov for disse opplysningene foreslår jeg du graver i rettspraksis sjøl eller betaler noen for det. Er ditt forslag med tanke å tilfredsstille din egen nygjerrighet ser jeg ingen grunn til at jeg skal bruke tid på det, er andre villig i så måte er det deres valg og ikke mitt. Dersom du ikke gidder argumentere for påstandene dine foreslår jeg at du finner noe annet å gjøre enn å skrive på et jussforum. 2 Lenke til kommentar
Hjemlengsel Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Dersom du ikke gidder argumentere for påstandene dine foreslår jeg at du finner noe annet å gjøre enn å skrive på et jussforum. Veldig til forslagsiver... Forslaget er hørt - og ignorert. Bortsett fra at du har fått meg til å forlate tråden (igjen!). Min vinkling til jussen er praksis, ikke teoretisk. Har du så flere gode forslag, bør de gis en melding, for tråden er forlatt. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. oktober 2013 Del Skrevet 28. oktober 2013 Vel, foreldelse er særdeles praktisk. Og den eneste måten det skulle være relevant om man har sendt krav om skattekort er dersom det at man unnlot å gjøre det medførte at arbeidstaker ikke hadde rett til å kreve oppfyllelse eller at arbeidstaker ikke hadde nødvendig kunnskap om fordringen som han ikke kan klandres for å mangle. Her er foreldelsesloven veldig klar, og dette er på ingen måte teoretisering eller flisespikking, det er tvert imot helt grunnleggende. Trådstarter: foreldelsesfristen løper fra den dag kravshaver (arbeids/oppdragstaker) tidligst kan kreve oppfyllelse. I alminnelighet vil det være når arbeidet er utført, evt en gitt dato måneden etter, men det kommer an på avtalen. Det følger av foreldelsesloven pgrf 3 (1). Foreldelsesfristen er 3 år, etter pgrf 2. Dette innebærer at det må være tatt fristavbrytende skritt før det er gått 3 år fra tidspunktet nevnt over. Fristavbrytende skritt = kravet er erkjent eller bragt inn for domstolene, jf pgrf 14 og 15. Når du erkjenner kravet løper ny frist på tre år, jf pgrf 20. Et unntak er om de ikke vet om kravet. Da får de ett års frist fra de burde skaffet seg kunnskap om det, jf pgrf 10. Det synes lite aktuelt i denne saken, men prinsipielt sett er det mulig. Dette gjelder selv om treårsfristen er løpt ut, men aller siste frist er da 3 år + 10 år tilleggsfrist, altså totalt 13 år. Foreldelseslovens tekst finner du her: http://www.lovdata.no/all/hl-19790518-018.html Paragrafhenvisninger er tatt inn i teksten. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå