Bjerknez Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Jeg filmer mye med GoPro Hero 3 Black og jeg bruker Adobe premiere Elements/Pro til videoredigeringen. 95% av videoene mine blir stort sett brukt til å laste opp på Youtube i 1080/25fps. Her er linken til min kanal: http://www.youtube.com/user/ovebjerknes/videos Det jeg lurer på er hvilket format/codec etc. man bør lagre videoen i for at kvaliteten skal bli best mulig i 1080p for betrakteren uten at man må ha noen atomreaktor for å spille av filmen. Jeg føler at mange av videoene mine er synlig komprimerte.... ? Jeg må vertfall ha det inn med t-skje, for dette har jeg virkelig ikke greie på. Altså det med videoformater og codec'er etc. Er jo mye enklere i bildeverden. Der har man .jpg til nettbruk og thats it. EDIT: Spesielt denne videoen synes jeg virker veldig komprimert: http://www.youtube.com/watch?v=A2TLKzbCkYI Endret 25. oktober 2013 av Bjerknez Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Enjoy https://support.google.com/youtube/answer/1722171 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Det der sa meg egentlig ingen ting... Bare en haug med uttrykk etc. Videoen jeg linket til over her er tatt med GoPro i 1080p/25fps og redigert i Premiere Elements 12. Den er ekspotert til HD som .F4V(?) fil i samme oppløsning. Jeg skjønner det med oppløsning etc. men jeg skjønner ikke hvilke filformat som koprimerer mest/minst etc. Jeg laster som sagt stort sett kun opp på Facebook, så jeg hadde satt pris på om noen her kunne fortelle meg konkret hva jeg byrde velge av filformat og komprimering etc. uten at man kan se det på videoen med det blåtte øyet... Man har jo mp4/H264/MOV/AVI/WMA etc etc. og disse igjen har sikkert flere muligheter for komprimering. jeg vil bare lage meg en preset som tar for seg den biten... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Enkelt, eksporter til de innstillingene som beskrives, 1080p25 .mp4 container H.264 container 8mbps bitrate Endret 25. oktober 2013 av Bruker-182691 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Okay. Men hvordan finner man ut hvilket format og komprimering som er blitt brukt i en opplastet video forresten? Finnes det noen måte å få tak i slik informasjon på som man feks. får med bilder via EXIF? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 En liten oppdatering: Jeg ser nå at videoen over er en F4V-fil og i mine øyne er det kun denne videoen som skiller seg spesielt ut med tanke på kvaliteten. Alle de andre videoene er i FLV-formatet og dem synes jeg er greie. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Videoen jeg linket til over her er tatt med GoPro i 1080p/25fps og redigert i Premiere Elements 12. Den er ekspotert til HD som .F4V(?) fil i samme oppløsning. Premiere Elements eksporterer direkte til Youtube.....er ikke det enklere? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 En liten oppdatering: Jeg ser nå at videoen over er en F4V-fil og i mine øyne er det kun denne videoen som skiller seg spesielt ut med tanke på kvaliteten. Alle de andre videoene er i FLV-formatet og dem synes jeg er greie. Du forstår at flv og f4v er formater som youtube konverterer videoen til, ikke original formatet som videoen er lastet opp i. Som Flageborg nevner finnes jo youtube presets i videoprogrammet ditt. Skal du ha mindre komprimering er vimeo.com ett alternativ. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Premiere Elements har den muligheten ja, men den metoden gjør at det henger seg ofte og jeg synes det går kjappere å gjøre det manuelt. Du forstår at flv og f4v er formater som youtube konverterer videoen til, ikke original formatet som videoen er lastet opp i. Er du helt sikker på det? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Ja helt sikker. Det er en grunn til at youtube nevner .mp4 som det anbefalte formatet. Om du laster opp en ferdig komprimert .flv fil, vil YT fortsatt komprimere. Ingen videoer ser spesielt detaljerte ut i 1080p etter at de er komprimert av youtube. Muligens partnere får bedre bildekvalitet. Sånn er det på Vimeo, som alle profesjonelle videografer laster opp arbeidet sitt. Youtube er av mer ymse kvalitet. Endret 25. oktober 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Okay, vil det si at uansett hva man gir Youtube av kvalitet så vil dem gi samme mengde komprimering? Vil det si (sett at man er beriket med en atomdrevet nettlinje) at man i utgangspunktet er tjent med å laste opp en videofil helt uten komprimering, eller med minst mulig komprimering? Det jeg lurer på er nemmelig hvasjeg bør velge under "Bitrate" settings.... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Ja korrekt. På samme måte som at man ikke redigerer å lagrer på nytt i jpeg. Man jobber i ett råformat helt til man trenger en komprimert utgave for framvisning. Det står anbefalte bitrate på den Yt siden jeg har lenket til. Under enterprise connection eller noe sånt. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Okay Men lurer litt på hvordan man stiller inn følgende verdier og hva disse verdiene gjør? Bruker Premiere Elements 12/Pro Container: .mp4No Edit Lists (or you may lose AV sync) moov atom at the front of the file (Fast Start) Video Codec: H.264Progressive scan (no interlacing) High Profile 2 consecutive B frames Closed GOP. GOP of half the frame rate. CABAC Variable bitrate. No bitrate limit required, though we offer recommended bit rates below for reference Color Space: 4.2.0 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Glem det... Holder på og laste opp en ny versjon med anbefalte innstillinger av videoen lenger opp nå. Poster resultatet om et par timers tid hvis ikke nettlinjen crasher. Filen ble på 1GB så det tar nok litt tid når opphastigheten er på maks. 3Mbit. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Da har jeg lastet opp en versjon to av videoen. Her er den første videoen med min egen "oppskrift" (.F4V) http://www.youtube.com/watch?v=A2TLKzbCkYI Her er den opplastede videoen med Youtube's annbefalte innstillinger: http://www.youtube.com/watch?v=KxZx1147Wu8 Kan ikke si at JEG ser noe spesiell forskjell vertfall...? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Prøv her https://vimeo.com/ YT komprimerer hardt pga. alt materialet de må ta vare på. Ikke umulig at YT kjente igjen videoen og brukte samme komprimerte utgave. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Jeg har sjekket ut Vimeo litt og har forstått det slik at dette er en tjeneste for litt mer "seriøse" videoer, og ikke filmklipp av sykkelturer og unboxing videoer etc. Er i grunn slike små uhøytidelige og "ekte" filmsnutter jeg liker. Deesuten så koster Vimeo penger, og selv om det ikke koster skjorta så er jeg ikke helt der egentlig. Joda, har hørt at videoene hos vimeo ikke er like hardt komprimerte, men man får kun lov til å laste opp en video i uken med gratisversjonen og det tar en evighet før Vimeo har prossesert (hvis det er et ord...) videoen. Reklame i videoene er heller ingen problem på Youtube, da man faktisk kan slå dette av for egne videoer. Mange lar reklamen være aktiv da den står som aktiv fra børjan. Jeg har slått av reklamen på mine videoer. Men et spørsmål helt til slutt: Hvis man skal brenne en GoPro video på en DVD/BlueRay/minnepenn etc. for å vise på en full HD TV. Hvilke format og komprimering etc. er det som gjelder da? La oss si plassen ikke er noen hindring og at kvaliteten er det som er viktigst... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Du er flink med å komme med unnskyldninger. Hvis du vil ha bedre kvalitet på videoen din bør du laste den opp på Vimeo eller så får du sende den som en Blu-ray i posten til din målgruppe. Vimeo er gratis for opplasting en HD videofile opptil 500 MB i uka noe som burde holde. Evigheter tar de vel ikke akkurat. Jeg har sjekket ut Vimeo litt og har forstått det slik at dette er en tjeneste for litt mer "seriøse" videoer, og ikke filmklipp av sykkelturer og unboxing videoer etc. Er i grunn slike små uhøytidelige og "ekte" filmsnutter jeg liker. Ett søk på unboxing gir feks 3300 treff Det du sier blir like dumt som å si at Youtube kun er for videoer av katter og folk som slår seg. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 27. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Du er flink med å komme med unnskyldninger. Hvis du vil ha bedre kvalitet på videoen din bør du laste den opp på Vimeo eller så får du sende den som en Blu-ray i posten til din målgruppe. Vimeo er gratis for opplasting en HD videofile opptil 500 MB i uka noe som burde holde. Evigheter tar de vel ikke akkurat. Ett søk på unboxing gir feks 3300 treff Det du sier blir like dumt som å si at Youtube kun er for videoer av katter og folk som slår seg. Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor du plutselig ble så "hissig" her... En begrensning på opplasting på 500MB. i uka stopper meg allerede fra og poste videoene i denne posten da disse to er på ca. 1GB. hver. Når det gjelder søk på "unboxing" så gir youtube meg over 15.000.000 treff.... Det jeg er ute etter her er ikke å skjelle ut Youtube for at dem komprimerer videoene for hardt, men at JEG gjør det som gjøres kan for at resultatet blir best mulig. Jeg har så absolutt ikke noe i mot Vimeo og hadde jeg drevet med video litt mer seriøst eller laget innholdsrike tutorials etc. så hadde jeg kanskje brukt Vimeo. Men når jeg går inn på Vimeo så får jeg et inntrykk av at dette ikke er en side hvor man legger ut video av søstera di som piller seg i nesa, eller Onkel Jan som klarte og få 10stk. boller inn i kjeften på en gang. Man føler at slike videoer blir malplassert på Vimeo, selv om det sikkert finnes i mindre anntall. Jeg skal i hovedsak legge ut noen uhøytidelige GoPro videoer fra MC turer jeg er på, samt noen timelaps videoer etc. som kun kompiser og nermeste familie har interesse av å se. EDIT: Her er forresten en video jeg glemte at jeg hadde lagt ut på Vimeo for å teste: https://vimeo.com/77839902 Endret 27. oktober 2013 av Bjerknez Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Fin timelapse. Blir litt hissig når du klager på kvalitet på YT og får ett forslag på løsning av problemet Vimeo, men avfeier det totalt. Det jeg liker med Vimeo er muligheten til å slå av skalering i full-skjerm modus. Slik at hvis man sitter på en 1920*1080 (FullHD-skjerm) kan man få vist en 1280*720 video midt på skjermen uten skalering. Dette støtter ikke YT. Endret 27. oktober 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå