Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan motivere meg selv til å gå ned i vekt?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har for ørtende gang bestemt meg for å gå ned i vekt. Jeg er 22 år og har vært overvektig stort sett hele livet.

 

Jeg er også deprimert. Jeg har all grunn til å tro at jeg er deprimert fordi jeg er overvektig, og at jeg er overvektig fordi jeg er deprimert. Det er en ond sirkel jeg aldri kommer ut av fordi det eneste jeg får sjelefred av er å ete.

 

Selve problemet oppstår når det viser seg at jeg ikke blir motivert av noe som helst, inkludert å se at diverse dietter fungerer! Jeg prøvde for en stund siden den milkshake-dietten til Nutrilett, og kunne apatisk bevitne at jeg gikk ned 5 kilo på to uker. Så fant jeg et tilbud på smågodt, og har over de siste par ukene gradvis gått opp igjen. Helt håpløst, jeg skjønner ikke hvordan jeg får det til.

 

Jeg har slitt med mye rart opp gjennom livet mitt, inkludert mobbing, sosial isolasjon, selvmordstanker, dødsfall i nær familie, og mangel på konkrete framtidsplaner. Det siste halvåret har jeg imidlertid ryddet opp og jeg har på mirakuløst vis endt opp med venner og framtidsplaner og en del andre positive ting. Jeg er inderlig overbevist om at overvekten er mitt siste hinder for at jeg snart kan oppleve mental velvære for første gang på et tiår eller så.

 

Det begynner imidlertid å bli åpenbart at jeg ikke klarer dette på egenhånd. Det er ingenting jeg heller vil enn å gå ned i vekt, men absolutt alt av motivasjon ser ut til å snu i døra når den møter mitt apatiske og sorgtunge sinn.

 

Hvordan kan jeg motivere meg selv til å gå ned i vekt? Alt av råd mottas selvfølgelig med takk, men keep in mind et jeg har skrevet, ordinære tips av typen "tenk positivt" trenger tydeligvis ikke inn!



Anonymous poster hash: 9e21b...62a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du hadde hatt en svulst på kroppen så hadde du dratt til legen og fått den fjernet, ikke sant?
Så hvorfor gå rundt med masse overflødig fett som kan gjøre masse skade på kroppen?

 

Motivasjon er vanskelig, men det er også halve kampen. Er ikke et gyldent triks som funker for alle, men heller mange små triks som til sammen klarer å holde deg motivert. Se treningsprofiler på youtube, les deg opp på kosthold og ernæring.

 

 

Husk at for å bli kvitt fett så er det 99% kosthold. Bruk alle metoder for å holde deg disiplinert. Bruk kalori-apps, heng opp bilder på kjøleskapet (enten av deg i dårlig form, eller noen i veldig god form), si til andre at du holder på å gå ned i vekt hvis de tilbyr deg usunn mat.

Dropp diettene som går på shake og type nutrilett-bars. De funker, så lenge man holder seg på riktig kalori-nivå, men det er mye hardere å holde seg til flytende ernæring og andre måltidserstattere (for de fleste). En sunn og jevn nedgang på 0,5-1,0 kg i uken med variert kosthold er det beste, og også det letteste å holde gående i lengden. Det er livsstilsendring.

 

Ellers, bra at du tar tak i dette. Det blir å ta tid. De fleste overvurderer hvor mye man får gjort på kort tid, men undervurderer hvor mye man får gjort over lengre tid. Du er 22 år. Uten å vite hvor overvektig du er, la oss gå ut ifra et par år med jevn vektnedgang og jevnlig styrketrening. På den tiden kan du komme deg i god form (avhengig av hvor du er nå). Da er du 24 år, fit som bare det. Det burde være motivasjon.

 

Husk også at en spisedag/et stort måltid kan ødelegge hele kaloriunderskuddet for uka (avhengig av kcal-behov såklart), derfor er det viktig å ha stålkontroll på kaloriene. Finn ut ditt kaloribehov, og legg deg under det. Et kg fett er 7000 kalorier.

 

 

Nå har jeg vel skrevet en liten vegg av tekst, så det får holde. Kanskje noe er det du trenger å høre, kanskje alt er bare vas. Sjekk ut treningsdelen på forumet. Mye bra å finne der. Se i treningslogger for motivasjon/inspirasjon.

Endret av uTukt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta kontakt med en personlig trener!
Har flere venner som har fått masse motivasjon allerede etter første time med en trener. :) (De gir deg også kostholdsprogram)

Selv tror jeg aldri at jeg kunne klart å sitte hjemme og googlet dietter og sett på filmer på youtube for å få mer motivasjon, som han over skriver. Men det gjelder vel ikke alle.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ernæringsekspert, ei heller noen treningsekspert. Det jeg vet er at jeg har veldig dårlig forbrenning. Har aldri vært spesielt overvektig, men har hatt nok fett på kroppen til at jeg ikke har likt å vise meg i baris. Har nesten alltid vært aktiv, drevet med mye forskjellige former for ekstremsport, men på grunn av dårlig forbrenning og en tendens til å spise mye usunt så har magen vært der. De 3 siste årene har jeg så og si lagt om kostholdet fra å drikke mye cola og spise mye godteri og usunn mat til å spise sunt, ikke overstige kaloribehovet, og begrense godteri og brus til helgene. Er nå på det stadiet at godteri sjeldent frister og når det først frister så går det meget langt tid før jeg orker tanken på det (merkelig nok).
Har det siste 3 årene også blitt mer aktiv. Begynte med padling noe som har hjulpet mye, begynt med terrengsykkel som har vært veldig effektivt og bytta ut skiheisen med toppturer til fjells. Men om jeg ikke hadde lagt om kostholdet så hadde jeg nok ikke sett ut som jeg ser ut nå. Forstår ikke hvorfor jeg ikke gjorde dette i tidligere alder, jo før jo bedre, men måtte kanskje en litt mer "voksen" meg til for at interessene endret seg og at jeg tok mer ansvar når det kommer til kosthold. Kort fortalt: Kosthold er veldig viktig, samtidig anbefaler jeg å finne en aktivitet som du brenner for, noe du synes er interessant. Man trenger ikke nødvendigvis å gå på treningsstudio - men slankeprosessen vil jo gå fortere så klart, samtidig som en god personlig trener kan gi mye motivasjon. Kan være veldig tungt i starten og det krever en del disiplin, men når man begynner å se resultater får man virkelig en motivasjonsboost.

Håper dette hjalp i hvertfall litt, og lykke til! :)

Endret av C3ntur0N
Lenke til kommentar

Jeg takker for svar, bare det å få tilbakemeldinger hjelper litt i seg selv, men jeg føler jeg må oppklare litt: Selve ernæringsbiten har jeg kontroll på. Jeg vet hvordan man går ned i vekt. Jeg klarer bare ikke gjennomføre det. Det er der problemet ligger, og det er det jeg trenger hjelp med.

 

Personlig trener hadde sikkert hjulpet, men det er rett og slett noe jeg ikke har råd til akkurat nå. Jeg og en kamerat har snakket om å begynne å trene sammen nå i høst, så vi krysser fingrene for at det skjer snart.

 

Forøvrig veier jeg per dags dato 86 kilo, med en idealvekt definert av Google som i underkant av 70 kilo. Jeg vet ikke, i første omgang har jeg bare lyst til å se tærne mine når jeg står oppreist.



Anonymous poster hash: 9e21b...62a
Lenke til kommentar

Du har jo kartlagt at du driver med emosjonell spising. Da er det ikke næringbehovet om styrer men stressdemping og å spise bort følelser. Du spiser deg enkelt forklart til bedre humør.

 

Det du kan gjøre i en overgangsperiode er å spise f.eks 70% sjokolade. Det metter godt og du trenger mindre for å få samme effekten som med annen mat. Kutt også alt dårlig sukker/høyglykemiske matvarer i dietter. Det gjelder også brød og pasta etc. Fastfood er også bannlyst. Er ikke ofte jeg spiser det, men husker jeg prøvde en stor cheeseburgermeny fra Burger King, og jeg var like sulten en time etterpå etter å ha spist rundt 2000 kcal, noe som nesten burde holde for en dag. Da er det ikke mat.

 

Trening er alfa og omega for å justere stoffskiftet ditt. En fin blanding av styrketrening og jogging/svømming må med i programmet ditt i tillegg til en kostomlegging. Du kan godt unne deg litt i helgen, men begrens mengden og ha disiplin nok til å kun kjøpe det du bestemmer deg for.

 

Hvis du mener det som skjer nå gjør at du ikke trenger å bearbeide det som har skjedd deg tidligere så kan du vurdere å drøye det. Ellers kan du vurdere å ta tak i disse tingene.

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg har for ørtende gang bestemt meg for å gå ned i vekt. Jeg er 22 år og har vært overvektig stort sett hele livet.

 

Jeg er også deprimert. Jeg har all grunn til å tro at jeg er deprimert fordi jeg er overvektig, og at jeg er overvektig fordi jeg er deprimert. Det er en ond sirkel jeg aldri kommer ut av fordi det eneste jeg får sjelefred av er å ete.

 

Selve problemet oppstår når det viser seg at jeg ikke blir motivert av noe som helst, inkludert å se at diverse dietter fungerer! Jeg prøvde for en stund siden den milkshake-dietten til Nutrilett, og kunne apatisk bevitne at jeg gikk ned 5 kilo på to uker. Så fant jeg et tilbud på smågodt, og har over de siste par ukene gradvis gått opp igjen. Helt håpløst, jeg skjønner ikke hvordan jeg får det til.

 

Jeg har slitt med mye rart opp gjennom livet mitt, inkludert mobbing, sosial isolasjon, selvmordstanker, dødsfall i nær familie, og mangel på konkrete framtidsplaner. Det siste halvåret har jeg imidlertid ryddet opp og jeg har på mirakuløst vis endt opp med venner og framtidsplaner og en del andre positive ting. Jeg er inderlig overbevist om at overvekten er mitt siste hinder for at jeg snart kan oppleve mental velvære for første gang på et tiår eller så.

 

Det begynner imidlertid å bli åpenbart at jeg ikke klarer dette på egenhånd. Det er ingenting jeg heller vil enn å gå ned i vekt, men absolutt alt av motivasjon ser ut til å snu i døra når den møter mitt apatiske og sorgtunge sinn.

 

Hvordan kan jeg motivere meg selv til å gå ned i vekt? Alt av råd mottas selvfølgelig med takk, men keep in mind et jeg har skrevet, ordinære tips av typen "tenk positivt" trenger tydeligvis ikke inn!

 

Anonymous poster hash: 9e21b...62a

 

Pfft, dette greier du fint på egenhånd. Når du har klart det andre så skal ikke dette være noe problem for en så sterk person som deg.

 

Og PT-timer osv, bortkasta penger i mine øyne da dem ikke lærer noe særlig mer enn det du kan lære på youtube og google.

 

Bare tenk vær eneste dag at du skal bli bedre enn du var forrige dag, si til mange at du skal gå ned i vekt så du får motivasjon til å bevise for dem at du kan det. For det kan du!

 

Få rutine på ting, dropp godteri osv. Lag deg ordentlig mat fra bunnen av som metter lenge og er himmelsk iforhold til alt snop osv.

Lenke til kommentar

 

Og PT-timer osv, bortkasta penger i mine øyne da dem ikke lærer noe særlig mer enn det du kan lære på youtube og google.

 

Tuller du?

Mener du at man kan klare å trene bedre med erfaring fra youtube enn å ha en personlig trener?

Vet du egentlig hvor mange det er som trener helt feil? Det finnes mange som ikke skjønner forskjell på å bygge muskler og forbrenne fett.

Kanskje det er bortkastet penger for deg, for du kan vel alt om trening.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det du kunne gjort var jo å prøve å erstatte denne gleden du får av etinga med noko anna. Kanskje finne deg eit artig spill, gjøre noko artig, være sosial og generelt sett prøve å gjøre noko du synes er godt eller bra som kan erstatte dette suge du har etter mat. Dette med vekt handler jo om ein ting: Et mindre enn energibehovet til kroppen din. Trening kan også være ein fin måte å erstatte dette gledessuget, fordi når du gjennomfører trening vil du føle ein suksessfølelse. Så mitt råd, uansett kor lite det er verd, vil det være å trene jevnlig og gjøre det til rutine, samt å erstatte nytelsessuget med noko anna som gir deg glede.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Tuller du?

Mener du at man kan klare å trene bedre med erfaring fra youtube enn å ha en personlig trener?

Vet du egentlig hvor mange det er som trener helt feil? Det finnes mange som ikke skjønner forskjell på å bygge muskler og forbrenne fett.

Kanskje det er bortkastet penger for deg, for du kan vel alt om trening.

Nå er ikke PT en så veldig beskyttet tittel akuratt, et kurs på Bali i noen uker, så kan du vistnok kalle deg det såvidt jeg husker. Med andre ord så kan du fort begynne å trene feil, det finnes noen dårlige PTer der ute. De kan helt sikkert det generelle, men man burde være forsiktig om man har ting å ta hensyn til. Erfaringsmessig så kunne det gått veldig ille med meg om jeg hadde fortsatt sånn som PTen sa til meg at jeg skulle gjøre.

 

Forøvrig så er jeg i samme knipa som TS her, så jeg skal følge med i denne tråden. :)

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Tuller du?

Mener du at man kan klare å trene bedre med erfaring fra youtube enn å ha en personlig trener?

Vet du egentlig hvor mange det er som trener helt feil? Det finnes mange som ikke skjønner forskjell på å bygge muskler og forbrenne fett.

Kanskje det er bortkastet penger for deg, for du kan vel alt om trening.

Nei.

Ja.

Nei.

Synd for dem.

Jepp, jeg kan alt.

Lenke til kommentar

Tuller du?

Mener du at man kan klare å trene bedre med erfaring fra youtube enn å ha en personlig trener?

Vet du egentlig hvor mange det er som trener helt feil? Det finnes mange som ikke skjønner forskjell på å bygge muskler og forbrenne fett.

Kanskje det er bortkastet penger for deg, for du kan vel alt om trening.

 

Her tar du så pinlig feil at jeg blir flau på dine vegne. At du og den uerfarne omgangskretsen din ikke forsto forskjell på fettforbrenning og volumbygging har veldig lite å gjøre med at det er for lite god informasjon der ute på youtube (for mainstreamen) og de mange byggeforumene rundt om.

 

Pt er den største bullshitten av alt, og de tar bare opp ekstra plass på senteret fordi folk er for late til å sette seg inn i det selv. De aller fleste med god fysikk, spesielt på herrsiden, har bygd seg opp helt uten pt, og det er en typisk kvinnegreie å sette sin lit i andres hender og investere dyrt å hellig i at andre skal veilede dem, for så vidt i alle aspekter av livet, og vi ser alle hvor lite innovasjon og nyskapning kvinner bidrar med i samfunnet.

 

Edit: For øvrig fant jeg den beste cardiorutinen jeg noen sinne har prøvd på youtube, og den ville ingen norsk pt kunne foreslått for meg, da opphavet til den er amerikanske fengsel.

Endret av Kalkunkrøll
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En Pt er et bedre utgangpunkt for de fleste hvis de er blanke på emnet. Det kommer jo litt an på hva målsetningen er også. Er viktig å trene balansert og ikke få skader, så selv om en Pt ikke vet absolutt alt, så er det for de fleste et godt utgangspunkt.

 

Tror mye av grunnen til depresjoner og apati er at folk legger for mye i andres hender. Tror det kan være godt å faktisk gjøre dette selv, sette seg inn i det å oppleve en mestringsfølelse som hjelper på selvtilliten i mye høyere grad. Litt penger her, litt penger der, for å få rett hjelp og råd er jo akkurat det som gjør folk hjelpeløse i utgangspunktet. Folk innbiller seg at man har behov for "ekspertise" selv for de enkleste ting Jobbsøkerkurs, pt, kommunikasjonstrening, ja selv dekkskifte gjøres på verksted og bensinstasjon nå. Og folk sitter der og lurer på hvorfor så mange mangler tiltak i livet sitt, når det er forventet at alle utfordringer skal utføres av betalt ekspertise.

 

Pt-er var langt mer relevante for 10-20 år siden, tross for at populariteten deres har steget betraktelig de siste årene, utrolig nok, selv om gamle treningshemmeligheter og kompetanse for lengst er lett tilgjengelig gratis på nett. Det er jo helt meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er godt trent ved hjelp av youtubevideoer? bilde

Jeg har trent i 6 måneder aktivt nå. Og jeg har bedre prestasjoner enn en som ikke har trent. Og den kroppen jeg vil ha så må jeg belage meg på minst 2år til med trening.

 

Og hvis du mener man kan definere godt trent ut av ett bilde da må jeg nesten le. Godt trent = løfter mye, har bra prestasjoner o.l

Lenke til kommentar

 

Her tar du så pinlig feil at jeg blir flau på dine vegne. At du og den uerfarne omgangskretsen din ikke forsto forskjell på fettforbrenning og volumbygging har veldig lite å gjøre med at det er for lite god informasjon der ute på youtube (for mainstreamen) og de mange byggeforumene rundt om.

 

Pt er den største bullshitten av alt, og de tar bare opp ekstra plass på senteret fordi folk er for late til å sette seg inn i det selv. De aller fleste med god fysikk, spesielt på herrsiden, har bygd seg opp helt uten pt, og det er en typisk kvinnegreie å sette sin lit i andres hender og investere dyrt å hellig i at andre skal veilede dem, for så vidt i alle aspekter av livet, og vi ser alle hvor lite innovasjon og nyskapning kvinner bidrar med i samfunnet.

 

Edit: For øvrig fant jeg den beste cardiorutinen jeg noen sinne har prøvd på youtube, og den ville ingen norsk pt kunne foreslått for meg, da opphavet til den er amerikanske fengsel.

 

 

Da har vi jo den endelige fasiten.

Overvektige mennesker som har prøvd alt av dietter og ikke har motivasjon til å trene, skal yte til youtube, og hvis de ikke klarer å gå ned i vekt ved hjelp av youtube, er de late og helt sikkert en kvinne.

Så om du er overvektig, deprimert og har null motivasjon, så er det ikke mer å gjøre. Toget ditt har kjørt.

 

Dessverre er ikke alle like perfekte som deg, og noen trenger faktisk en pt om de skal komme seg noen vei.

 

"Folk er for late til å sette seg inn i det selv" ??? Det har du ikke rett til å uttale deg om, for jeg tviler sterkt på at du har vært i samme situasjon som TS. Du er en motbydelig, selvgod jævel.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Da har vi jo den endelige fasiten.

Overvektige mennesker som har prøvd alt av dietter og ikke har motivasjon til å trene, skal yte til youtube, og hvis de ikke klarer å gå ned i vekt ved hjelp av youtube, er de late og helt sikkert en kvinne.

Så om du er overvektig, deprimert og har null motivasjon, så er det ikke mer å gjøre. Toget ditt har kjørt.

 

Dessverre er ikke alle like perfekte som deg, og noen trenger faktisk en pt om de skal komme seg noen vei.

 

"Folk er for late til å sette seg inn i det selv" ??? Det har du ikke rett til å uttale deg om, for jeg tviler sterkt på at du har vært i samme situasjon som TS. Du er en motbydelig, selvgod jævel.

 

 

 

Når du sier at å bruke youtube er å lære seg feilteknikk, så tar du direkte feil. Noen kan ha nytte av PT, men du trenger ikke spre villedende informasjon kun for å forsvare enkelte gruppers lønninger. Trening er ikke kjernefysikk der en håndfull sitter med den eneste forsvarlige kompetansen.

Lenke til kommentar

 

 

Da har vi jo den endelige fasiten.

Overvektige mennesker som har prøvd alt av dietter og ikke har motivasjon til å trene, skal yte til youtube, og hvis de ikke klarer å gå ned i vekt ved hjelp av youtube, er de late og helt sikkert en kvinne.

Så om du er overvektig, deprimert og har null motivasjon, så er det ikke mer å gjøre. Toget ditt har kjørt.

 

Dessverre er ikke alle like perfekte som deg, og noen trenger faktisk en pt om de skal komme seg noen vei.

 

"Folk er for late til å sette seg inn i det selv" ??? Det har du ikke rett til å uttale deg om, for jeg tviler sterkt på at du har vært i samme situasjon som TS. Du er en motbydelig, selvgod jævel.

 

 

En pt kommer aldri til og gjøre arbeidet for deg.

 

Du hadde hatt mye bedre av bestevennen din sto bak og pushet deg enn en pt f.eks

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...