Thlian Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Veldig fersk på Mac og nå som nytt operativsystem er lansert så kan jeg ikke la være å konsekvensanalysere føre jeg hiver meg over jobben...... På en Windows pc har jeg kontroll på diskene mine og vet akkurat hva som slettes eller ikke. På Mac mister jeg litt følelsen av kontroll da den virker mere hengitt til utviklerne og måten systemet er bygd på. Så av alle de verdifulle bildene jeg har liggende på Air`en (vet det er en synd at det ikke ligger som backup på ekstern disk) Vil alt, bilder og nedlasted software, forbli i fred ved en oppdatering til Mavericks? Lenke til kommentar
pbns1979 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det er ikke noe problem å kjøre en oppgradering, alt annet blir liggende i fred. Jeg har i hvertfall aldri opplevd noe problem og jeg har gått fra Lion til Mountain Lion og nå til Mavericks. Alltid kjekt med en backup uansett dog 1 Lenke til kommentar
ingasto Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Jeg oppdaterte nettopp til Mavericks, og nå er alt i Finder borte. Time Machine har ikke vært på de siste månedene(ja, jeg vet. Datakunnskap 101), men er de noen som vet hvordan jeg kan få gjennopprettet dokumenter og bilder? Programmene er fortsatt instalert. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Jeg oppdaterte nettopp til Mavericks, og nå er alt i Finder borte. Det er mulig du må utføre litt alminnelig vedlikehold av OS-et. Reparér diskrettighetene: • Åpne Programmer -> Verktøy -> Diskverktøy • Velg start-volumet (f.eks Macintosh HD). • Velg fanen Førstehjelp. • Klikk på Reparere diskrettighetene. - Hvis dette ikke hjelper: Slett oppstartsminnet (det blir gjenopprettet etterpå): • Restart maskinen. • Hold nede tastene alt + cmd(eple) + p + r ved oppstart. • Fortsett å holde nede tastene til du har hørt oppstartslyden et par ganger ekstra. • Slipp tastene og la maskinen starte som normalt. Lenke til kommentar
ingasto Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Det er mulig du må utføre litt alminnelig vedlikehold av OS-et. Reparér diskrettighetene: • Åpne Programmer -> Verktøy -> Diskverktøy • Velg start-volumet (f.eks Macintosh HD). • Velg fanen Førstehjelp. • Klikk på Reparere diskrettighetene. - Hvis dette ikke hjelper: Slett oppstartsminnet (det blir gjenopprettet etterpå): • Restart maskinen. • Hold nede tastene alt + cmd(eple) + p + r ved oppstart. • Fortsett å holde nede tastene til du har hørt oppstartslyden et par ganger ekstra. • Slipp tastene og la maskinen starte som normalt. Tusen takk for hjelpen, men det fungerte dessverre ikke (selv om macen ikke hadde vondt av å få litt førstehjelp, så det var nok nyttig uansett). Noen andre ideer? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) @ingasto: Kan ikke si noe om hvorfor Finder ikke viser filene dine, men de er neppe forsvunnet etter oppgradering. Prøv å søk etter et kjent filnavn i spotlight og se om det dukker opp. Du kan også skrive 'term' i spotlight og starte terminal. I terminal skriver du 'cd Documents' eller 'cd Dokumenter' og deretter 'ls'. Dette vil vise innholdet i dokumentmappa di, og jeg tipper filene dine er der selv om Finder ikke vil vise dem. Jeg ville ihvertfall ikke startet re-installering før jeg var helt, helt sikker på at filene faktisk er borte, og det ikke bare er Finder som lurer deg. Finner ikke noe direkte treff på problemet ditt når jeg googler. Jeg ville prøvd å opprette en ny bruker og kopiere filene over dit vha. Terminal. Da må du opprette alle personlige innstillinger på nytt, mailkonti etc., men det er kanskje ikke så voldsom jobb? Du kan bruke kommandoene sudo, mv og chown til dette: $ sudo mv /Users/gammelbruker/Documents/* /Users/nybruker/Documents $ sudo chown -R nybruker /Users/nybruker/Documents og tilsvarende for Movies, Desktop osv. Det fins helt sikkert en enklere og mer to-the-point løsning på problemet, men hvis den ikke åpenbarer seg etter passelig med googling så må man gå mer drastisk til verks ... Endret 4. november 2013 av quantum Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 På en Windows pc har jeg kontroll på diskene mine og vet akkurat hva som slettes eller ikke. På Mac mister jeg litt følelsen av kontroll da den virker mere hengitt til utviklerne og måten systemet er bygd på. Det er ikke noe annerledes på Mac, disken er partisjonert der også, akkurat som i Windows, og du kan re-partisjonere og formatere på tilsvarende måte. En Mac-bruker som ikke kan Windows vil føle akkuret den samme usikkerheten overfor Windows som du føler overfor Mac. Lenke til kommentar
ingasto Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 @ingasto: Kan ikke si noe om hvorfor Finder ikke viser filene dine, men de er neppe forsvunnet etter oppgradering. Prøv å søk etter et kjent filnavn i spotlight og se om det dukker opp. Du kan også skrive 'term' i spotlight og starte terminal. I terminal skriver du 'cd Documents' eller 'cd Dokumenter' og deretter 'ls'. Dette vil vise innholdet i dokumentmappa di, og jeg tipper filene dine er der selv om Finder ikke vil vise dem. Jeg ville ihvertfall ikke startet re-installering før jeg var helt, helt sikker på at filene faktisk er borte, og det ikke bare er Finder som lurer deg. Finner ikke noe direkte treff på problemet ditt når jeg googler. Jeg ville prøvd å opprette en ny bruker og kopiere filene over dit vha. Terminal. Da må du opprette alle personlige innstillinger på nytt, mailkonti etc., men det er kanskje ikke så voldsom jobb? Du kan bruke kommandoene sudo, mv og chown til dette: $ sudo mv /Users/gammelbruker/Documents/* /Users/nybruker/Documents $ sudo chown -R nybruker /Users/nybruker/Documents og tilsvarende for Movies, Desktop osv. Det fins helt sikkert en enklere og mer to-the-point løsning på problemet, men hvis den ikke åpenbarer seg etter passelig med googling så må man gå mer drastisk til verks ... Hmm, det er faktisk riktig at jeg får opp gamle dokumenter og mapper om jeg søker på dem, men jeg kan ikke åpne dem. Både alt på desktopen og e-mailkonto er også borte, så å gjennopprette dette er i alle fall ikke noe problem. Is-kommandoen er kanskje en typo? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Is-kommandoen er kanskje en typo? Nei, hvorfor tror du det? Men det er altså liten L og liten S, ingen i. 'man ls' gir "bruksanvisning", samme for 'mv' og 'chown'. Hva sier ls om eierskapet til filene dine? 'ls -l /Users/brukernavn/Documents' skal gi deg en oversikt. Her får du en utlisting a'la airhead:~ minbruker$ ls -l Documents total 344 drwxr-xr-x 2 minbruker staff 68 Jan 27 2013 AndroidDev drwxrwxr-x 25 minbruker staff 850 Jun 24 22:13 Artikler drwxr-xr-x 4 minbruker staff 136 Jun 2 11:50 Attic drwxrwxr-x 662 minbruker staff 22508 Oct 10 20:40 Bilder drwxrwxr-- 25 minbruker staff 850 Mar 28 2013 Books -rw-r--r--@ 1 minbruker staff 80282 Oct 17 17:04 Screen Shot 2013-10-17 at 5.04.20 PM.png Det er viktig at alle mapper og filer har bokstaven 'rw' i posisjon nr to og tre, som betyr at du har hhv lese- og skrive-rettighet til dine egne filer og kataloger. Tror ikke fix-filrettighets-verktøyet sjekker brukerfiler, bare systemfiler. Også viktig at eierskapet er på plass, dvs som her "brukernavn staff" hvor "minbruker" er brukernavnet. Endret 4. november 2013 av quantum Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 @ingasto Har du prøvd "rearrange" i Finder? https://discussions.apple.com/message/23468755#23468755 Lenke til kommentar
ingasto Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Mappene var organisert til å vise 'ingen', men ingenting dukket opp når jeg sorterte dem etter navn likevel.. Når jeg kjører cd documents og ls i Terminal kommer ingenting opp. Når jeg la en fil i mappen derimot, kom den opp. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Når jeg kjører cd documents og ls i Terminal kommer ingenting opp. Når jeg la en fil i mappen derimot, kom den opp. Vel, da kan det se ut som det faktisk er tomt, og ikke er Finder som lurer deg... Du kan jo kjøre 'ls -lU' for å se når mappene faktisk ble opprettet. Hva sier 'ls -lU /Users/brukernavn' og 'ls -lU /Users/brukernavn/Documents' ? Og du har ikke vært litt svimmel og opprettet en ny bruker til deg selv, på en eller annen måte under oppgraderingen? Hva sier 'ls /Users'? Long shot, men man vet jo aldri, at oppgraderingen sletter alle filene dine skal jo ikke kunne skje... Lenke til kommentar
ingasto Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Og du har ikke vært litt svimmel og opprettet en ny bruker til deg selv, på en eller annen måte under oppgraderingen? Hva sier 'ls /Users'? Long shot, men man vet jo aldri, at oppgraderingen sletter alle filene dine skal jo ikke kunne skje... Herregud. Jeg må ha vært på randen til besvimelse av svimmelhet. Haha, kan ikke forstå hvordan jeg kan ha laget en ny bruker uten å legge merke til det selv? Tusen takk for at du fikk meg til å sjekke! Reddende engel så nært eksamen:-) Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Ble vi bare kvitt kablene og brukerne ville nok de fleste it-problemer vært løst ... :o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå