Hilduren Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Vet ikke om dette ble riktig forum men det har med opphavsrettigheter og hva kan jeg gjøre når mine opphavsrettigheter er brutt. Jeg driver en liten klinikk innen helse og velvære, og hjørnesteinen er en spesiell maskin som jeg benytter i behandlingene.Da jeg startet bedriften var det basert på alle behandlingsmuligheter med denne maskinen.Importøren/ leverandøren av dette systemet er norsk, men maskinen var så ny at der var ikke utarbeidet noen god info på den hverken på norsk eller engelsk da jeg kjøpte den.Så jeg brukte 3 måneder på å bygge opp en hjemmeside og skrive en god og saklig informasjon om både maskinen og behandlingene og hvordan dette virker i kroppen.MYE lesing og læring måtte til før jeg fikk snekret infoen sammen til at det ble forståelig for folk flest.Den norske leverandøren hadde som sagt ikke annet enn en engelsk teknisk brosjyre om systemet.Jeg sa fra per mail til leverandøren at innholdet jeg hadde skrevet for min lille bedrift hadde hverken han eller andre lov til å kopiere. Ville han benytte noe av det jeg hadde skrevet måtte han ta kontakt slik at jeg kunne vurdere hva jeg evt kunne gå med på å la ham bruke. Det var tross alt det eneste konkurransefortrinnet jeg hadde i og med at min info ble meget bra og kunder opplevde det som tillitsvekkende. Litt over et halvt år senere oppdager jeg tilfeldigvis at han, leverandøren, hadde opprettet en ny hjemmeside kun for dette systemet, og hvor all info var direkte kopiert fra min hjememside.Jeg ble fly forbanna og både ringte og sendte mail om dette, og viste til min tidligere mail hvor jeg sa at han ike hadde lov å kopiere.Den tullingen klarte det kunststykket å benekte at han faktisk hadde kopiert fra siden min. Han skyldte på at han hadde ei ansatt der som hadde skrevet innholdet og mente at hun ikke hadde kopiert - "hun hadde nok lånt litt her og litt der" som han sa men hun hadde jo ikke kopiert Jeg mailet ham side ved side fra min side kontra deres side, som viste helt nøyktig innhold, selv samme ordfeil og kommafeil hadde hun fått med, og fortsatt benektet han at de hadde kopiert.Jeg forlangte jo selvfølgelig at de måtte fjerne innholdet, men det skjedde ikke. Det han heller gjorde var å endre litt på setninger her og der, og igjen mailet jeg og sa at det holder ikke å bare endre litt på setninger.Tilslutt fjernet han noe, men beholdt likevel de viktigste momentene, og noe ble ørlite omskrevet men fremdeles helt klart stjålet fra mitt innhold.Problemet er jo at siden jeg har en svindyr behandlingsmaskin fra dem og hvor de er forpliktet til service på den, så er jeg jo fortsatt avhengige av de og jeg ønsket derfor ikke gå videre med advokat og hele den balletten..Så dessverre døde det på en måte ut. Men så begynte jeg å google med setninger fra mitt innhold, og hva fant jeg da?Jo, da har mange andre klinikker som etterhvert hadde fått seg dette behandlingssystemet, stjålet og kopiert innhold fra siden min, enda det klart og tydelig står på hver eneste side at kopiereing er ikke tillatt.Så da begynte jeg å sende mail til dem og ba dem fjerne innholdet pga brudd på opphavsrettighetene mine..Noen var fair og beklaget og fjernet innholdet, ei kunne sågar fortelle at hun hadde fått beskjed fra leverandøren av systemet (ja han ja) at det var helt greit å kopiere fra oss andre bedrifter! Helt utrolig.Men så er der noen som ikke har fjernet innholdet selv om jeg ba dem om det.Noen ba jeg også om at de kunne beholde det de hadde kopiert under forutsetning at de skrev klart og tydelig at det var kopiert fra min bedrift og med synlig og klikkbar lenke til nettsiden min. (Dette gir meg google-verdi).Noen har gjort det, noen har ikke gjort det slik jeg spesifiserte.I tillegg er problemet at noen påstår (forsåvidt sikkert riktig) at de har kopiert fra leverandørens side, og siden det er fra hans side er det jo greit. Ja det skulle det jo men problemet er jo at hans informasjon er kopiert fra min side igjen..Så hva i alle dager kan jeg gjøre her?Jeg tenker sende faktura til alle mann nå, spesielt leverandøren i og med at jeg jo faktisk har gjort en jobb for ham og aldri fått betalt for det.Dette tenker jeg også å holde unna selve klinikken, at jeg fakturere heller via et ENK jeg også har, siden dette var en jobb jeg personlig gjorde for min egen bedrift men ikke som en "bedriftsansatt"..Vil ikke det være det mest riktige å gjøre?Og til alle de salongene rundt omkring som har stjålet innhold fra siden min, hvordan bør jeg gå frem?Hvordan skal jeg fastsette en pris f.eks.?Der er noen som har sjålet bare et avsnitt, mens andre har kopiert hele sider og/ eller hemningsløst klippet og limt.Jeg skal legge ned driften ut året og har derfor ingen skrupler mer Dette ble litt langt, men jeg håper noen kan gi noen innspill her på hvordan jeg bør gå frem og evt hvordan fastsette en pris på dette. Og ikke minst, dersom jeg sender faktura og skriver på det vanlige "dersom faktura ikke betales innen forfall .. inkasso.. osv", og de lar være å betale og det må kjøres via inkasso. Så er det jo slik at inkassokrav stoppes dersom mottaker melder innsigelse mot kravet. Hva gjør jeg da? Tusen takk Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Jeg er ikke jurist, og alt jeg skriver her må tas med en klype salt. Kan du bevise at det var du som skrev teksten først? Leverandøren kan jo påstå at du har kopiert fra ham. Dette kan han bruke i retten om det går så langt. Inkassokrav bortfaller hvis han bestrider kravet. Det kommer han sannsynligvis til å gjøre. Problemet er jo at siden jeg har en svindyr behandlingsmaskin fra dem og hvor de er forpliktet til service på den, så er jeg jo fortsatt avhengige av de og jeg ønsket derfor ikke gå videre med advokat og hele den balletten.. Jeg skal legge ned driften ut året og har derfor ingen skrupler mer Hvorfor vil du unngå balletten om det bare er noen måneder igjen av bedriften? Om de er forpliktet til å utføre service er de vel profesjonelle nok til å utføre det, selv om dere har en juridisk uenighet ang. den teksten? Du kan gå til advokat og spørre. Advokaten vil ikke nødvendigvis saksøke med en gang, han kan også gi deg råd uten å involvere den andre parten. Endret 24. oktober 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Hilduren Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg er ikke jurist, og alt jeg skriver her må tas med en klype salt. Kan du bevise at det var du som skrev teksten først? Leverandøren kan jo påstå at du har kopiert fra ham. Dette kan han bruke i retten om det går så langt. Inkassokrav bortfaller hvis han bestrider kravet. Det kommer han sannsynligvis til å gjøre. Hvorfor vil du unngå balletten om det bare er et år igjen av bedriften? Om de er forpliktet til å utføre service er de vel profesjonelle nok til å utføre det, selv om dere har en juridisk uenighet ang. den teksten? Du kan gå til advokat og spørre. Advokaten vil ikke nødvendigvis saksøke med en gang, han kan også gi deg råd uten å involvere den andre parten. Takk for svar! Ja jeg kan bevise at tekstene stammer kun fra meg. Bl.a. i form av mange mail fram og tilbake med ham, der jeg tar opp dette og viser til (linker til) min side og hans side hvor tekstene er klin like. I tillegg tatt skjermdumper. I tillegg har ei jeg kjenner også samme maskin et annet sted i landet og hun fikk lov av meg til å bruke noe, så hun er vitne på det. Og at han faktisk har innrømmet overfor henne (men ikke til meg) at han har kopiert fra meg. Og nei, han er så uproff som det går an, så nei jeg har ikke kunnet ta dette før pga avhengighet av service. I manges øyne er han psykopat, dessverre visste jo ikke jeg dette da jeg kjøpte systemet. I tillegg har han blitt saksøkt før av salonger for shady salg av produkter. Dette fikk jeg vite av en advokat jeg kontaktet for å få råd om nettopp dette mot ham, og han advokaten kunne jeg ikke bruke fordi han dessverre hadde representert denne fysakken i den saken.. Har snakket med advokater sånn ifht sak eller ikke, de sier jeg har sterk sak, men det er altfor usikkert likevel ifht hva man ender opp med. Dvs advokatutgiftene og omkostningene kan bli langt større enn beløpet jeg evt vil kreve, og selv om man vinner kan man likevel måtte betale alle omkostninger for egen sak selv. Så omkostningene vil nok bli altfor høye til at det er noen vits i å gå til sak. Kravet må uansett være minimum 120 000 kr for at det skal opp i tingretten, og da flyr alle omkostninger i taket. Så sånn sett er man fucket dersom man er et lite ENK med ingen midler til overs. Så derfor lurer jeg heller på om det å bare sende faktura både til ham og alle de andre som har kopiert er enklest å begynne med..? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hva vil du kreve av disse bedriftene? Noen kommer kanskje til å betale, men kanskje ikke alle. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Inkassokrav bortfaller hvis han bestrider kravet. Det kommer han sannsynligvis til å gjøre. Nei, et krav "bortfaller" ikke hvis det bestrides. Det må bare drives inn rettslig. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Selvsagt. Jeg påstår ikke at den som skylder penger kan slippe å betale ved å bestride kravet. Det må som du sier drives inn rettslig, og inkassoselskapet kan ikke true med gebyrer og slikt hvis kravet bestrides. Dårlig formulert fra min side. Lenke til kommentar
Hilduren Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Hva vil du kreve av disse bedriftene? Noen kommer kanskje til å betale, men kanskje ikke alle. Hei, jeg vil kreve betalt, jeg har jo gjort en jobb for dem som de drar nytte av uten at de har betalt meg for det. Og i tillegg at de har brutt opphavsrettighetene i og med at de har plagiert. Så spørsmålet er om det er så enkelt å sende faktura, og hvordan jeg skal fastsette en pris for det? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Det er nettopp det jeg mente å spørre om. Hvilket beløp du vil kreve. Et fornuftig beløp kan vel fastsettes utifra antall timer du brukte på å forfatte teksten, og en normal timelønn? Jeg kjenner som sagt ikke jussen. Jeg vet heller ikke nøyaktig hvem du skal rette kravet mot når leverandøren nekter å betale. Mange har brukt teksten din, og det mest fornuftige er jo om leverandøren betaler deg. Hvis leverandøren "kjøper" teksten av deg for det beløpet du krever, og deler teksten med de andre bedriftene, trenger du jo ikke å kreve penger av dem også. Jeg vet ikke om Konfliktrådet kan brukes her? http://www.konfliktraadet.no/ Endret 24. oktober 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå