Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta fag som privatist

Anbefalte innlegg

Hei, jeg blir 23 i år og har i fortiden rotet en del frem og tilbake med utdanning. I fjor tok jeg kjemiprosess men har blitt sittende uten læreplass. Synes forsåvidt det er ufattelig fett at Statoil ansetter nesten alle jentene i klassen og ikke en av guttene. Tror kanskje det var en kar i parallellklassen som fikk læreplass hos Statoil, og så selvfølgelig en 3-4 jenter da, hvis det ikke var mer. Men beklager ranten, har ikke noe med saken å gjøre.

Jeg har kommet frem til at jeg vil prøve meg på en litt høyere utdanning og for det trenger jeg litt forskjellig. Så vidt jeg har forstått kan jeg ta et sånt "forkurs for ingeniør" som består av matte R1 og R2 og Fysikk 1 og bestå kravene for inntak på forskjellige ingeniørutdanninger uten studiekompetanse. Fra før har jeg P1 og muligens P2, men hovedgrunnen til at jeg valgte P var latskap.

Jeg er naturlig flink i matte og tror ikke jeg kommer til å ha store problemer med å ta fagene, men jeg er litt usikker på hvordan.

Jeg er ikke spesielt glad i skole og ville foretrukket å bare studert på egenhånd, dessuten har jeg lite lyst til å betale 30,000 kr for å ta det på en privatskole. Tror jeg hadde spart mye tid på å ta det på denne måten også.

Så har jeg et par spørsmål da: Trenger jeg noen forutsetninger (T-matte elns) for å ta R1, R2 og Fys1? Er det mulig å gjøre det på min måte og ta det på egenhånd uten å kaste bort tiden og pengene mine på en privatskole?

Jeg har blitt fortalt før at det er vanskelig å ta fag på egenhånd osv men jeg tror ikke det er et problem for min del.

Lurte også på hvordan det funker med studiepoeng. Jeg har tidligere tatt TIP, Produksjon og industriteknikk, allmenn påbygning (som jeg droppet ut av pga over 2 timer med buss hver dag) og som sagt kjemi og prosess, i den rekkefølgen. Hvilke karakterer brukes for å beregne studiepoengene mine? Googlet det og prøvde å se på siden til samordnaopptak.no/vm men der hadde de ingenting på meg, til tross for at det etter min forstand burde vert noe der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første spm:

Nja, det er noe som henger med fra T (S?) matten som er med i R1. R2 bygger videre på R1. Det er en fordel å ha R1 matte om du har fysikk men var noen i fysikk klassen min som ikke hadde R1 matten, vet ikke hvordan det gikk med de på slutten men tror de klarte det.

MEN, jeg tror du klarer det fint selv.

Finner det selv vanskelig å ta det på egenhånd men har kompiser som hjelper noen tider ås.

Lenke til kommentar

Hvis det er interessant: Jeg underviser 1T og R1, og du kan se alle forelesningene hvis du sjekker linken i signaturen min.

1T er snart ferdig. Jeg publiserer et kapittel om dagen, og har igjen 3 kapittel.

R1 er allerede ferdig produsert, og vil bli publisert i samme tempo fra og med neste uke.

Jeg vil ikke anbefale å bruke tusenvis av kroner på privatundervisning. Du får det gratis hos meg ;)

Når det gjelder forutsetninger; ja. Jeg vil sterkt anbefale 1T før du begynner på R-fagene. Det er noe overlapping, og enkelte ting repeteres i R1, men det er en stor fordel, og samtidig gjør det R1 mye, mye lettere.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Jeg er ikke bekymret for hvorvidt det er ting i T-matten jeg har bruk for, det jeg lurer på er om det er noen slags krav som forhindrer meg fra å ta R uten å ha T fra før av, men selv om det ikke blir sagt så får jeg inntrykk fra innleggene deres av at det ikke er det.

Jeg har brukt en side som heter KhanAcademy.org en del på fritiden for å lære meg enkelte ting, og jeg er forberedt på at å hoppe rett inn i R-matten kommer til å være en utfordring, men jeg tror jeg kan få det til. Det jeg tenker er at hvis jeg føler jeg henger etter og ikke får det til, så går jeg tilbake og lærer meg andre mer grunnleggende prinsipper først. Ser for meg at khanacademy blir et nyttig verktøy til akkurat det, og jeg la til siden du linket til som bokmerke også ;) Ellers så har vi jo alltid google :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...