Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må velge bootdisk rundt 3/10 ganger jeg starter opp

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i det siste begynt å få et rart problem med PCen min, den vil ofte ikke boote fra bootdisken. Ved oppstart så ser det ut som om den booter på vanlig måte, men den ender opp med svart skjerm og bare en blinkende err.. "skriveprikk" øverst i venstre hjørne. Andre ganger starter den opp på vanlig måte, og når jeg velger bootdisk så går det også smertefritt når den starter etter dette.

Hovedkortet er en ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX og det er snakk om en SSD disk om det spiller noen rolle.

Har noen noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å resette bios og så sette hdd til AHCI igjen?

Vel, problemet om ham setter disken til AHCI så vil nok OS'et mest sannsynlig ikke starte grunnet drivere ikke ble installert under installasjon av OS'et (viktig å merke AHCI i BIOS før installasjon).

Håper nå TS har valgt AHCI som standard fra før.

Dette virker relatert til BIOS, så prøv å reset BIOS som xClaymanx sier :)

Lenke til kommentar

Det som blir sagt over her er tull.

Alle sata portene er innstilt til AHCI by default på p8z68-v pro gen3, så ved en reset av bios som er en god ide må du eventuelt kun rette opp boot rekkefølge på drives slik at den peker på din boot drive.

Man kan også trenge å skifte coin cell batteri om cmos settings begynner å fuske , p8z68 kan jo være noen år gammelt og fått dårlig batteri..

Problemet med windows os er bare tilstede om du benytter XP(som trenger kontroller satt i fra ahci -> ide/compability mode).

Vista/Win7 og senere har native ahci støtte inkludert i installasjonen med msahci drivere fra Microsoft.

Unntaket til alt dette er raid mode , men det har du ikke.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...