Gå til innhold

Innkjøp av ny server

freds_123

Anbefalte innlegg

Hei:)

Vurderer å gjøre innkjøp av server som kan kjøre windows 2012 greit, samt at cpu og hovedkort støtter virualisering. Planen er å bruke denne til diverse testing på hjemmenettet. Har planer om få sertifisert meg iløpet av denne vinteren ;)

Takker for alle svar og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows Server 2012 kjører jo på det meste. Du trenger ikke noen super server til det du beskriver.

På den nyeste serveren min kjører jeg en Core i5 2500 CPU med 32 GB RAM. Den kjører 24/7/365 4 virtuelle servere via Vmware.

Sjeldent jeg opplever at den oppleves treg.

Så om du ikke må ha det råeste, så ta utgangspunktet i noe slikt. Men vil vel påstå at en firekjerners CPU er nokså kjekt når du skal kjøre noen virtuelle pcer på samme tid.

Men vil vel tro RAM og disk type også har mye å si.

F.eks kjører hver virtuell server hos meg på hver sin SSD disk, og det var virkelig en åpenbaring når jeg byttet til SSD.

Har faktisk selve server OS på en snurredisk, for det har ikke så mye betydning hvor kjapt serveren starter opp (den er ganske så kjapp uansett), men de virtuelle pcene starter opp på sekunder med SSD diskene. Så sett av en SSD disk til det om du har råd, mer enn at serveren kjører på SSD.

Lenke til kommentar

Budsjett, og ønskelig lagringsplass vil hjelpe.

Jeg kjører idag en HP Microserver på Windows Server 2012, der den kjører 1 stk minecraft server(få brukere), backup av 4 maskiner via Crashplan, samt en VM med Ubuntu server som kjører ownCloud. Dette går helt smertefritt, og serveren tar lite plass.

Dette er forøvrig ett kupp:

http://www.proshop.no/Server/HP-ProLiant-MicroServer-2396942.html?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Ok takker for svar :) Den du sendte meg link på, støtter den virualisering(cpu/hovedkort), tenker på da microsoft sin hyper v teknologi. Vil benytte hyper V i på windows 2012 serveren.

Det gjør den, jeg har selv modellen som er 2 hakk mindre en denne, som kjører Hyper-v as we speak :)

Lenke til kommentar

Nice takker :) Da blir det kanskje den.

Noen av dere som er sertifiert eller ?

Tok drift av nettverk på fag skolen Ecademy og tenker å prøver å sertifisere meg. Etter det jeg har forstått har 2008R2 MSCA tittel gått ut, men man kan ta selve sertifiseringene? vurderer å ta disse da jeg studerte dette i fjor og deretter ta en oppgradering til 2012 msca. Hva tenker dere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...