Gjest Slettet-0ncAanc1 Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Hei Noen som kan hjelpe? Jeg vil bygge meg PC og lurer på hva jeg skal ha. Skal ikke ha noen avansert spill-pc, men bare for internett og diverse programmer. Jeg skal prøve å komme meg rundt kr. 3000-3500 kroner, hvis det er mulig da? Jeg skal ha AMD XP, billig men bra kabinett med minimum plass til cd-rom og brenner. MIKRO-ATX? Er det noe lurt å kjøpe det aller billigste? Som hovedkort til kr. 500, RAM til kr. 400, kabinett til kr. 500 (må vel ha strømforsyning i tillegg?). Er umerket RAM bra nok? Jeg skal kun ha kabinett med alt i. Er det noe lurt å kjøpe hovedkort som "har alt"? Som: lyd, skjermkort og nettverkskort? Hvordan er kvaliteten på de billigste komponentene? Er det bra nok for vanlig bruk? Hva med harddisk? Er det mye forskjell på 2, 4 og 8 MB minne? Kan jeg bruke en litt gamlere disk på nyere HK? Hva med skruer, kabler? Må jeg kjøpe det i tillegg? Eller følger det med til hver enkelt komponent? Er det forskjell på nedlastningshastighet på ett nettverkskort til under kr. 100 til over kr. 300? Og sist: Hvor skal jeg kjøpe alt hen? Hva er billigste nettbutikk? Veldig takknemlig for svar! Mvh geva1 Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Kjøp originalt minne, koster bare litt mer - det er safe Hovedkort med "alt" på fungerer HELT ok til din bruk. Ikke så praktisk å oppgradere alltid, men som sagt OK. Du skal ikke ha det evig likevel. Kjøp en billig AMD prosessor, selv har jeg en Duron som funker som bare det, vet ikke hvordan de nye Duron'ene er, men XP CPU'ene er jo i alle fall generelllt billige. Bruk noen kroner på et OK kabinett og en OK strømforsyning. Ikke kjøp det billigste.. jeg gjorde det... og angrer litt... Høres ut som et jetfly her. Kjøp gjerne et billig nettverkskort. Så lenge det er 100Mbit er det 100Mbit. Stabilitet kan variere litt, men i windows fungere det meste greit. Skruer følger vanligvis med kabinett. Tror kabler følger med HK. Gamle disker går fint. 8MB cache er billig og gir litt bedre ytelse, men absolutt ikke et must. LYKKE TIL! edit: ang. nettbutikk får du bare rote litt rundt og se. Jeg har gode erfaringer med PS-Data , komplett har jeg brukt litt fordi jeg da henter varene selv (bor i Bergen) Lenke til kommentar
bambam Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 www.mpx.no er ei bra sjappe. Har du kikket på en slik shuttle? Da trenger du : RAM (ddr), Harddisk, CD-ROM/DVD-ROM (NB! her har du bare plass til en cd-rom), evnt. diskettstasjon (da har du bare plass til en hd, uten diskettstasjon har du plass til 2). Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Asus A7N8X-VM hovedkort for Socket A AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton MSI CD-spiller IDE 52x (C52) Q-Tec Midi tower ATX 6022MD Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 3587,- MYE for pengene! Lett å oppgradere senere med mer ram f eks... Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 http://www.jmdata.as/ selger en del veldig rimelige pakker. Jeg har handla noen ganger hos dem, og har bare gode erfaringer. Pakketilbuda dems er det få som slår. Der kan du også få deg en stor billig skjerm hvis du vil ha det. Å kjøpe billigste av alt funker helt fint til vanlig hjemmebruk. På alle hovedkort, også de billigste, kan du plugge inn mer ram og ny cpu etterhvert. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vanskelig å holde den prisen, men her er et forslag alt hentet hos Psdata.no HK, asus a7n8x 725,- CPU, XP 2500 769.- Minne, 2 x256 Geil Value PC 3200 830.- Skjermkort, Connect-3D Radeon 9200SE 583.- KAB, Aopen H600B m/359w stforsyn 745.- (ukens tilbud) HD, WD 80 gb 657. TOTALT 4309.- Lenke til kommentar
1ar Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Asus A7N8X-VM hovedkort for Socket AAMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Barton MSI CD-spiller IDE 52x (C52) Q-Tec Midi tower ATX 6022MD Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 3587,- MYE for pengene! Lett å oppgradere senere med mer ram f eks... For all del ikke kjøp det kabinettet. Det bråker noe sykt, og hvis du skal bruke pcen til skriving, surfing og slikt må du ha en stillegående psu, ellers blir det slitsomt å arbeide (har altfor god erfaring med dette...). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå