CasterAnd Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hei. Jeg har idag flere enheter jeg må ha tilgang til filene på - og enkleste måten å gjøre dette på, som samtidig gir backup, er å hele tiden kopiere filene over på en lagringsserver. Men som sagt: Jeg må ha tilgang på filene - hele tiden og på nesten hvilken som helst enhet. Det vil si både på PCer, nettbrett og mobiler. Å lagre alt fra laptopene mine og stasjonære pcer kommer til å koste flerfoldige tusen i året på Dropbox, og i tillegg kommer det til å ta utrolig lang tid å laste dette opp til Dropbox når netthastigheten min er usle 0.6Mbps opp (14 Mbps ned). Det jeg til slutt ser for meg, er å ha en server med noen 3TB-disker, samt andre disker fra tidligere pcer som jeg har liggende. Denne tar backup av laptopen min og de stasjonære pcene på hjemmenettverket én gang i halvtimen - men den tar ikke en hel backup, den leter heller etter nye dokumenter og filer i f.eks Mine dokumenter, bilder og videier - samt på skrivebordet. Denne serveren kan jeg da koble meg opp til med nettleseren på en annen PC, eller nettleseren på mobilen/en app på mobilen. Det første jeg tenker på er FTP, men hvordan måtte jeg da sette opp andre programmer på serveren for å få dette til å bli en fungerende webløsning med login og i tillegg klare å ta en sjekk av laptopen min hver halvtime og se etter nye filer? Jeg planlegger å bruke Linux, Jeg får snart en server med Windows Server 2003, men tror en linux distro vil være enklere mtp. programmer - og det at jeg har mye erfaring servermessig via Linux. Bare å stille spørsmål eller anbefale programmer til å gjøre de forskjellige jobbene, og erfaringer :3 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg stenger denne tråden jeg, siden det finnes en så og si nøyaktig lik tråd under Nett-tjenester forumet som inneholder noen svar (og trolig løsningen) på spørsmålet ditt. Tråden finner du her... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg