Gå til innhold

Sun Microsystems mot en dyster fremtid

Anbefalte innlegg

Sun Microsystems vil utgiftsføre en skatterelatert engangskostnad på 1,051 milliard dollar i regnskapsmessig fjerde kvartal 2003. Aksjen falt 12 prosent i utvidet handel.

(Sakset fra Dagens Næringsliv).

Firmaet som har gitt OpenSource-miljøet et nytt ansikt under JAVA-prosjektet og OpenOffice.org-prosjektet, går mot en dyster fremtid. Presset fra de store aktørene (Microosft osv.) er blitt for stort. Aksjene synker, og nylig forlot den sittende sjefen for konsernet sin stilling.

Ikke bare Sun går mot en dyster fremtid - selvsagt hele den frie verden av Linux og OpenSource.

Spørsmålet er: Klarer JAVA og OpenOffice.org seg uten SUN? Det er vanskelig å tro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke vi skal blande Sun (som et kjerneselskap) sammen med en trivialitet som SCO.

Hele SCO-saken er latterlig. Et lite selskap (SCO), saksøker en gigant (IBM) for milliarder av kroner grunnet såkalte "bevis" de mener å ha - men som aldri er vist, eller vil bli vist.

Men bak SCO står en rekke "usynlige" selskaper. Ett av dem er ikke uventende Microsoft. SUN som krisereammet selskap, ønsket ikke å komme i klammeri med disse kreftene, og gjorde derfor sikkert mye "desperat".

Jeg skjønner ikke hva Intel har med denne saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Firmaet som har gitt OpenSource-miljøet et nytt ansikt under JAVA-prosjektet

Java er ikke hverken fri programvare eller åpen kildekode, sånn for ordens skyld. I tillegg vil jeg henlede oppmerksomheten til artikkelen på http://www.eweek.com/article2/0,4149,1274623,00.asp der SUNs programvaresjef sier:

«Also, let me really clear about our Linux strategy. We don't have one. We don't at all. We do not believe that Linux plays a role on the server. Period. If you want to buy it, we will sell it to you, but we believe that Solaris is a better alternative, that is safer, more robust, higher quality and dramatically less expensive in purchase price.»

Så SUN er ikke akkurat et Linux-elskende selskap.

Lenke til kommentar

Ingen nyhet at SUN ikke vil ha Linux-servere. SUN har jo "kombinert" Linux og BSD i sin Solaris. Det skulle tatt seg bra ut om de ville forsøke å "drepe" Solaris på konkursens rand.

Men, SUN har allikevel gitt Linux mye - OpenOffice.org er et utrolig godt initiativ. Dessuten har SUN laget en Linux-variant for hjemmebrukere. JAVA er (korrigerer meg her) ikke opensource, men er allikevel et viktig kort i dette miljøet - mot .NET.

Jeg er enig med SUN på serversiden. Jeg er også overbevist om at både Solaris og BSD gjør en bedre jobb enn Linux der.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke vi skal blande Sun (som et kjerneselskap) sammen med en trivialitet som SCO.

Nei, det har de greid selv... For all del, Sun er solide greier, men når sjefen begynner å flørte med SCO og lanserer Solaris som et trygt alternativ i forh. til linux med referanse til SCO-saken, da begynner det å lukte litt

Jeg skjønner ikke hva Intel har med denne saken å gjøre?

Intel/AMD/Microsoft driver fram "PC-plattformer", mens andre plattformer (fra HP/Sun/SGI/IBM) ikke har samme fremdriften. Var x86 på nivå med sparc for 7-8 år siden? Neppe... Men i dag er x86/itanium reelle alternativer, også for større servere. Linux hadde selvsagt aldri vært der de er i dag om det ikke hadde vært for PCen sin fremgang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...