Ørjan Olsen Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Tenkte jeg skulle oppdatere diverse pakker på slackware 9.1 cd'n, men så finner jeg ikke helt ut hva som skal gjøres. Det jeg har forstått er at pakken skal legges til i slackware/katogori/tagfile, og det er jo enkelt og greit. Men er det flere plasser jeg må legge til/endre? fks. slackware/MAINFEST.bz2? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Det hadde vært greit å kunne gjøre. Er på tur til å installere Slackware 9.1 på en bærbar og en stasjonær. Noen som har litt informasjon som hvordan dette i praksis gjøres? Lenke til kommentar
Ørjan Olsen Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Det enkleste er å pakke ut iso på en linux maskin, så modifisere og deretter lage nye bootbar iso image. Hvis pakken eksisterer fra før så er det bare å bytte den ut med en nyere versjon, fks. fra openssl-0.9.7b-i486-2.tgz til openssl-0.9.7c-i486-2.tgz. Men dersom du skal legge til egne pakker, så må du legge til pakke navnet i slackware/katogori/tagfile, statusene finner du her. Og så må du legge til pakken i slackware/katogori/maketag, formatet er "pakke navn, samme som i maketag" "beskrivelse" "on/off" hvis on er satt, så er pakken markert som standard, dersom den er off så er den ikke markert. eksempel: "screen" "ANSI/vt100 virtual terminal emulator" "on" Du må nok også oppdatere filnavnene på pakke.tgz.asc og pakke.txt, http://ftp.planetmirror.com/pub/slackware/ er det mirroret jeg har sett som er mest oppdatert, hastigheten er ikke så veldig bra derfra, men klarer normalt sett 20KB+, så det går jo greit nok. Når du er ferdig å oppgradere så er det enkleste å lage ny bootbar iso image, det står enkelt forklart hvordan det gjøres i isolinux/README.txt, dersom du ikke oppdaterer pakker i linux, så står det om en windows klient for å lage iso image i README.txt filen. Håper dette hjelper deg litt i gang Lenke til kommentar
Ørjan Olsen Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 En ting til, rekkefølgen i maketag er slik den vises dersom du velger en og en pakke under install, i expert modus fks. rekkefølgen i tagfile er rekkefølgen dem blir installert etter. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Takk for informasjonen. Veldig bra Er det mulig å endre bootloaderen fra lilo til grub før man installerer? Lenke til kommentar
Ørjan Olsen Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Å slenge innpå grub som pakke går fint, men det blir nok litt verre siden du må endre installasjonsprogrammet til å bruke grub, vet lite om dette her, men det enkleste ville nok vert å bare legge til grub som pakke og så boote lilo første gang og deretter sette opp grub. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Får gjøre som sist, og legge til grub etterpå. Jeg skal oppdatere Samba versionen på cd'n. På cd plata er det tre filer. En .tgz, en .asc (PGP signatur) og en .txt. Må jeg finne ny fil for alle disse, eller holder det med .tgz fila? Den fant jeg forøvig hos Slackware. Fant resten av filene på en ftp site under slackware current. Lenke til kommentar
Ørjan Olsen Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Er litt usikker, men txt fila kan du sikkert bare skifte navn på så den passer til den nye pakken, men jeg tok og lastet ned alle sammen bare for å vere på den sikre siden. Jeg laster dem ned her. Der finner du alle filene, men pass på at du bruker nyeste pakkene, kompile nummeret er det siste nummeret, samba sin nyeste er 3 og openssl er 2. Jeg vil også på det sterkeste anbefale deg å oppgradere openssl også, var noen alvorlige sikkerhets greier nå nettopp, og dem ble endret i versjon c, openssl ligger i a og n katogorien. perl er også fin, er ikke sikker om det var noe sikkerhets problemer som gjorde at den ble oppgradert eller om det bare var et rykte. Men kjekt å ha nyeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå