AnonymDiskusjon Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Dette kan fort bli et utrolig langt innlegg, men skal prøve å gjøre meg kortfattet. Jeg er en mann på 29 år, det hele startet for ca 2 år siden. Jeg begynte å føle meg urolig i brystet, hjertebank og fikk verking i kroppen (bryst/armer hovedsaklig), og masse luft i magen. Uroen i brystet var veldig ubehagelig, det kjentes ut som at hjertet mitt var stressa, jeg begynte for første gang å tenke på at jeg kanskje kunne dø nårshomhelst. Jeg var hos lege som tok EKG og sendte meg hjem igjen med diagnosen at det mest sansynlig skyldtes stress. Jeg var ikke stresset, livssituasjonen var bra, jobben var bra, økonomien var stabil. Jeg vet at man kan ha underliggende stress uten å være klar over det, så til tross for at jeg ikke trodde dette var årsaken så begynte jeg å prøve å gjøre enkle tiltak som å spise sunnere og få nok søvn. Plagene vedvarer, jeg får ny legetime, EKG + arbeids-EKG, forslag om antidepresiva - noe jeg takket nei til. Han sa at han trodde dette kunne skyldes angst. Jeg har alltid sett på meg selv som mentalt stabil og oppegående, og at noe sånt kunne jeg umulig ha uten å være klare over det. Jeg leste meg opp på angst, og det viste seg at dette i teorien faktisk kunne være årsaken. Ok, så da har jeg angst da. Det har nå gått et år, uroen i brystet kommer og går, det samme gjør smertene og hjertebanken. Smertene har blitt værre enn de var før, de føles mer strålende og dypere. En ting jeg har begynt å legge merke til er at jeg ofte får uroen i brystet når jeg er i situasjoner som absolutt ikke skal kunne trigge angst. F.eks. når jeg sitter hjemme og koser meg på en fredagskveld sammen med gode venner etter en behagelig uke. Jeg begynner å miste troen på at dette kan skyldes angst. Det har nå gått et år siden plagene begynte, jeg har fått tips om at jeg kanskje burde prøve å kutte ut gluten. Jeg kutter ut gluten, plagene forsvinner - jeg tror jeg har funnet svaret! Etter tre måneder uten plager, så kommer de plutselig tilbake som lyn fra klar himmel. Etter å ha gått en uke med plagene igjen så prøver jeg for nysgjerrighetens å spise en brødskive, og joda, etter en time så får jeg skikkelig hjertebank, værre en noen gang før. Det kjennes ut som at hjertet mitt går løpsk.. Så er det noe annet jeg reagerer på også? Jeg bestiller ny legetime, de tar en haug med blodprøver, det eneste de fant var litt høye leververdier og litt lavt anntall hvite blodlegemer. Dette gjør de ikke noe med. Jeg bestemmer meg for å bruke alle sparepengene mine på en klinikk som går på dette med mat og intolleranser, Heggeli heter klinikken. Såvidt jeg kan huske så fant de ikke noe på prøvene de tok, men ville alikevel sette meg på diett da de mistenkte at jeg kunne ha noe man kaller "lekk tarm". Lekk tarm er vistnok en tilstand hvor tarmveggen er skadet, og derfor istedenfor at kroppen bryter ned alle stoffene fra maten før den tar opp næring, så slippes stoffene direkte ut i blod-omløpet. De trodde ikke at hjertebanken nødvendigvis skyldtes dette, men trodde at smertene i kroppen var forårsaket av dette. Jeg skulle ikke spise sukker, gjær, gluten, soya, meieriprodukter mm, så jeg spiste stort sett bare kylling og grønnsaker. I tillegg til dietten skulle jeg også ta Probiotika (tilskudd av "gode" bakterier for tarmfloraen), vitamintilskudd og glutamin (for å reparere skadene på tarmveggen). Forbausende nok så forsvant plagene etter en uke på diett, jeg gikk samtidig ned urovekkende mye (fra 78kg til 62kg på to måneder) etter to måneder på dietten. Jeg hadde følt meg bra hele perioden, og fikk beskjed om at jeg skulle legge til én og én ting til kosten med en ukes mellomrom, og notere meg om jeg reagerte på noe. Etter to måneder så hadde jeg lagt til alt unntatt gluten, plutselig så begynte jeg å få de samme plagene tilbake. I panikkmodus så bestemte jeg meg å gå rett tilbake til dietten, det eneste problemet var at plagene vedvarte. De varte i to uker, før de plutselig forsvant igjen. En uke senere kom de tilbake, varte i tre dager før de forsvant. Og sånn har det gått til nå, jeg spiser ekstremt restrikt kost, men plagene kommer og går. Så er det tilfeldig at jeg har merket bedring begge gangene jeg har gjort endringer i kosten? I så fall, hvorfor kommer plagene tilbake? Jeg har forsøkt å bytte fastlege for å se om jeg kunne få mere hjelp to ganger, begge "diagnoserer" meg med "irritabel tarm" - når jeg spør om "lekk tarm" så er dette noe som ikke går under tradisjonell skolemedisin, det er altså noe legene ikke forholder seg til som en reell diagnose. På disse to årene så har plagene gradvis forandret/forverret seg, og jeg har i tillegg også begynt å få mere ukonsekvente plager, f.eks. kan jeg plutselig bli helt utmattet, eller at fingrene hovner opp og det kjennes ut som at jeg har artrose, ved et tilfelle så hovnet milten kraftig opp. Problemet igjen blir jo at med alle disse forskjellige plagene så rister legene bare på hodet av meg, de ser ingen kobling imellom symptomene jeg beskriver. Jeg mener imidlertid at disse plagene umulig er kan være separate, jeg tror alt henger sammen. Jeg har mistet så utrolig mye av livsgnisten pga alt dette, jeg frykter at jeg har en alvorlig sykdom som ikke er oppdaget.. men hva kan jeg gjøre? Jeg har brukt opp alle sparepengene på dette for lenge siden, så jeg er avhengig av å bruke det offentlige. Det at jeg poster denne tråden her er bare et desperat forsøk på å få noen tips, er det noe jeg kan gjøre? Er det noen som kjenner noen andre som har hatt lignende plager? Er det noen som har en fjerneste anelse om hva dette kan skyldes? Anonymous poster hash: 1cb8b...3df Anonymous poster hash: 1cb8b...3df Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Har du testet stoffskifte? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Har du testet stoffskifte? Ja, det glemte jeg å nevne, men de har sjekket stoffskifte Anonymous poster hash: 1cb8b...3df Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Det kan være du har parasitter i tarmen, tarmrens er en omdiskutert men velprøvd metode for å få bukt med dem. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Det kan være du har parasitter i tarmen, tarmrens er en omdiskutert men velprøvd metode for å få bukt med dem. Tusen takk for tips, har lest mye om det allerede, og jeg er villig til å prøve alt. Det eneste som skremmer meg er at erfaringene og synspunktene går fra å endre livet til å ødelegge livet. Her er det en lege som påstår at det bare er humbug: http://www.lommelegen.no/legesvar/tarmskylling Jeg har lyst til å prøve, men tanken på at det kanskje kan forverre det virker litt avskremmende. Kjenner du noen som har prøvd dette? Anonymous poster hash: 1cb8b...3df Lenke til kommentar
Kazuo Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Tusen takk for tips, har lest mye om det allerede, og jeg er villig til å prøve alt. Det eneste som skremmer meg er at erfaringene og synspunktene går fra å endre livet til å ødelegge livet. Her er det en lege som påstår at det bare er humbug: http://www.lommelegen.no/legesvar/tarmskylling Jeg har lyst til å prøve, men tanken på at det kanskje kan forverre det virker litt avskremmende. Kjenner du noen som har prøvd dette? Anonymous poster hash: 1cb8b...3df Er ikke humbug men en del av "cleanse" trendene som mange fronter kan ofte være tull og overdrevet, en normal rens av systemet par ganger i året er bare sunt.. Du beskriver ganske enkelt angst i din første post, angst kan ofte ikke forklares å det gjør det så jævlig som det er.. Ofte kan man føle at man dør eller at hjerte stopper, eller at man får smerter, skummelt og vanskelig føre noe god logikk med hodet når det skjer.. Hvis du har en grei økonomi så har volvat en hjertesjekk som kan finne ut om du har noe være redd for, sier den du er OK så er du OK da slipper du vertfall tenke over at det er noe galt med hjerte.. Lykke til med å finne en løsning:) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Tusen takk for tips, har lest mye om det allerede, og jeg er villig til å prøve alt. Det eneste som skremmer meg er at erfaringene og synspunktene går fra å endre livet til å ødelegge livet. Her er det en lege som påstår at det bare er humbug: http://www.lommelegen.no/legesvar/tarmskylling Jeg har lyst til å prøve, men tanken på at det kanskje kan forverre det virker litt avskremmende. Kjenner du noen som har prøvd dette? Anonymous poster hash: 1cb8b...3df Nært familiemedlem har gjort det flere ganger, dog i danmark. Med god erfaring. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2013 Jeg har en kompis som er det man kan kalle beskymringsløs av natur, men det siste året har han vært plaget av alt mulig rart. Smerter i brystet, osv. Han tok alt som er av prøver for å utelukke sykdom og de fant ingenting. Legen mente det kunne være angst, så han endte på noen piller som er angst-dempende og det hjalp. Som kompisen min sa: "Jeg visste ikke at det gikk an å mind fucke seg så jævelig." Om det er angst eller noe mer alvorlig synes jeg kanskje er litt tidlig å si, men at legen har nevnt det som en mulig årsak er nok ganske velbegrunnet fra han sitt synspunkt. Angående irritert mage osv: Jeg hadde diverse symptomer på irritert tarm, droppet melk og begynte å drikke camomillete. Det hjalp for min del. Om det var melken eller camomillete som gjorde utslaget vet jeg ikke, men tipper det var de to til sammen. Camomille har vist seg å ha diverse gunstige medisinske virkestoffer, så hadde heller prøvd det en tarmskylling som iflg lommelegen mest sannsynlig har negativ effekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Chamomile#Medical_use_and_pharmacology Anonymous poster hash: f92c2...ba4 Anonymous poster hash: f92c2...ba4 Lenke til kommentar
kandinsky Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Jeg ble diagnostisert på samme måte etter ca samme type symptomer for 6-7 år siden. Noe avvik i symptomer ettersom jeg plutselig kunne få puls i 210-220 slag i minuttet helt uten forvarsel og deretter bli slått i bakken av det enorme presset hjertet fikk. Dette skjedde rundt 10 ganger over 5 år. For å ta det kort: Etter 5 år inn og ut med alt mulig av tester (alt var tilsynelatende tipp topp og jeg var en gutt i tenårene som var "perfekt" bygd) og ingen resultater fant legene plutselig ut at jeg hadde en knute på en signalledning til hjertet. Etter en oblasjon hvor de gikk gjennom lysken og inn i hjertet fant de senere ut at det ikke var én knute, men syv knuter. Spør om dette kan være problemet neste gang du er hos legen. Mitt tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå