stevia Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg bor på et hybelhus og det er sånn nå at alle har fått hvert vårt passord for at hybeleier kan finne ut hvem som laster ned ting da dette ikke er lov. Det er helt greit for min del, for kjæresten min kan laste ned filmer til meg og ta med på minnepinne, men problemet er at jeg er litt bekymret for at de sitter og følger med hvilke nettsider jeg (og de andre) går innpå. Jeg har ikke peiling på data og sånt, så jeg vet ikke om jeg kan finne ut om de gjør det. Det er ikke det at jeg driver med noe ulovlig, for jeg sitter bare på facebook, vg, diskusjon, kvinneguiden og fotballfrue, men jeg føler likevel at jeg ikke får noe privatliv om de driver og følger med hva jeg gjør så jeg lurer på om jeg skal kontakte datatilsynet og spørre hva de mener om saken? Kan datatilsynet finne ut om hybeleier leser nettleserloggen min? Lenke til kommentar
Dundas Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Datatilsynet har vel ingen mulighet til å finne ut det. Men hva med å tipse en eller annen lokalavis om dette? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Enkel løsning på problemet, betal for en VPN-tjeneste, denne vil enkryptere all trafikk mellom internett og dataen din, alt han vil kunne snoke på er masse trafikk til vpn-serverens ip-addresse. Dette kan han ikke gjøre noe som helst med. for eks. https://ipredator.se, det koster 50,- i måneden og det finnes mange leverandører. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 jeg slenger meg på det over. Det enkleste er nok å sette opp en VPN-forbindelse. Jeg har skrevet litt om forskjellige leverandører på hjemmesiden min. Lenke til kommentar
stevia Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 jeg slenger meg på det over. Det enkleste er nok å sette opp en VPN-forbindelse. Jeg har skrevet litt om forskjellige leverandører på hjemmesiden min. Så jeg må altså bruke penger på at de ikke skal drive og snoke på dataloggen min (noe som forøvrig ikke er lovlig)? For de kan vel sjekke om jeg laster ned filmer osv uten å sjekke loggen? Datatilsynet har vel ingen mulighet til å finne ut det. Men hva med å tipse en eller annen lokalavis om dette? Jeg tror ikke det vil hjelpe å kontakte noen lokalavis dessverre. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Så jeg må altså bruke penger på at de ikke skal drive og snoke på dataloggen min (noe som forøvrig ikke er lovlig)? For de kan vel sjekke om jeg laster ned filmer osv uten å sjekke loggen? Du må ikke men det er den enkleste måten du kan garantere deg på. Jeg er litt fristet til å flytte tråden over til Juss-delen av forumet slik at du kan få litt skikkelig tilbakemelding rundt de juridiske sidene rundt dette. 1 Lenke til kommentar
stevia Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Du må ikke men det er den enkleste måten du kan garantere deg på. Jeg er litt fristet til å flytte tråden over til Juss-delen av forumet slik at du kan få litt skikkelig tilbakemelding rundt de juridiske sidene rundt dette. Flott Jeg visste ikke hvor jeg skulle legge den Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 For å svare på spørsmålet: Datatilsynet kan finne ut om utleier leser nettloggen ved å pålegge utleier å svare på spørsmål. Hvorvidt de vil prioritere en slik henvendelse må du spørre tilsynet om. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Du har en grunnleggende rett til respekt for privatlivets fred, så det er veldig tvilsomt at utleier har rett til å lese nettloggen din. Da må du i alle fall ha samtykket til det. Den eneste grunnen til at utleier skal kunne hoppe over kravet om samtykke, er om utleierens interesse i å lese nettloggen din, overstiger hensynet til ditt personvern. Å forhindre ulovlig nedlasting tviler jeg på at skal kunne overstige hensynet til personvern. Det som dukker opp i en nettlogg kan også være av svært sensitiv karakter. Potensielt sett kan utleier bruke det han finner i nettloggen mot deg senere. Det blir nesten som at utleier skulle ha tatt opp alle samtaler i fra en eventuell hustelefon, for så å kunne høre på samtalene i ettertid i tilfelle noen ringte til firmaer som tilbød telefonsex... Dessuten tror jeg utleier skal slite med å avgjøre om en nedlasting er ulovlig eller ikke. Endret 24. oktober 2013 av Star Fox Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Kan du hjemle denne argumentasjonen, Star Fox, eller skal vi skrive den på "frirettslig grunnlag"-kontoen? Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Personopplysningsloven §§ 8 og 9. EMD artikkel 8. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Utleiere er ikke pliktsubjekter etter EMK artikkel 8. Basert på personopplysningsloven § 2 (8) er det svært lite sannsynlig at en nettlogg (som i standardutforming kun er en URL-logg, ikke en innholdslogg) vil avsløre sensitive opplysninger. Da står vi igjen med personopplysningsloven § 8 (hvis vi forutsetter at personopplysningsloven § 3 (2) er uaktuell). Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 TS, du burde bruke VPN uansett. Nå har du et ekstra påskudd for å sikkre ditt eget privatliv For om ikke huseier leser loggene dine, så kjøre PST, Politiet og NSA det Og sikkert svenske også.... Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Utleiere er ikke pliktsubjekter etter EMK artikkel 8. Basert på personopplysningsloven § 2 (8) er det svært lite sannsynlig at en nettlogg (som i standardutforming kun er en URL-logg, ikke en innholdslogg) vil avsløre sensitive opplysninger. Da står vi igjen med personopplysningsloven § 8 (hvis vi forutsetter at personopplysningsloven § 3 (2) er uaktuell). *Slår seg selv på hånda for å ha skrevet EMD og ikke EMK.* Med tanke på hvor beskrivende URL-er er, er jeg ikke helt enig i at det er svært lite sannsynlig at disse kan avsløre sensitive opplysninger. Lenke til kommentar
stevia Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 TS, du burde bruke VPN uansett. Nå har du et ekstra påskudd for å sikkre ditt eget privatliv For om ikke huseier leser loggene dine, så kjøre PST, Politiet og NSA det Og sikkert svenske også.... Det er jo ikke sånn at jeg gjør noe ulovlig på internett heller, sånn at jeg tror ikke politiet og pst har så stor interesse av å se hvilke tråder jeg er innom på kvinneguiden og her, så det er ikke noe problem. Det er bare dette med at jeg syes det er utrolig teit om utleier skal sitte og snoke på hva jeg driver med på internett, for det har de ikke noe med. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Det er jo ikke sånn at jeg gjør noe ulovlig på internett heller, sånn at jeg tror ikke politiet og pst har så stor interesse av å se hvilke tråder jeg er innom på kvinneguiden og her, så det er ikke noe problem. Det er bare dette med at jeg syes det er utrolig teit om utleier skal sitte og snoke på hva jeg driver med på internett, for det har de ikke noe med. Nei, jeg gjør heller ikke noe ulovlig, men jeg liker ikke at jeg blir sporet på nettet, og det blir jeg, og du. Og like lite som utleieren din har noe med hva du gjør, så har ingen andre noe med hva du gjør. det finnes en del nettlesertillegg som fikser en del av dette, feks Ghostery og DoNotTrackMe. Om du legger en VPN på toppen av dette så er det enda bedre. Men, siden det høres ut som om du kansje bor på hybel, så vil jeg tippe du er student? I såfall har skolen din garantert en eller annen VPN løsning for at du skal kunne få tilgang til ting via skolenettet, når du ikke er på skola (feks biblioteket for å laste ned forskningsartikkler) Denne VPN løsningen er like grei å bruke som en du betaler for. Du bare setter den opp, og bruker den hele tiden, så kan huseier sitte å lese loggene dine til han blir blå, uten å få noe info ut av det, da alt er kryptert. 2 Lenke til kommentar
stevia Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Nei, jeg gjør heller ikke noe ulovlig, men jeg liker ikke at jeg blir sporet på nettet, og det blir jeg, og du. Og like lite som utleieren din har noe med hva du gjør, så har ingen andre noe med hva du gjør. det finnes en del nettlesertillegg som fikser en del av dette, feks Ghostery og DoNotTrackMe. Om du legger en VPN på toppen av dette så er det enda bedre. Men, siden det høres ut som om du kansje bor på hybel, så vil jeg tippe du er student? I såfall har skolen din garantert en eller annen VPN løsning for at du skal kunne få tilgang til ting via skolenettet, når du ikke er på skola (feks biblioteket for å laste ned forskningsartikkler) Denne VPN løsningen er like grei å bruke som en du betaler for. Du bare setter den opp, og bruker den hele tiden, så kan huseier sitte å lese loggene dine til han blir blå, uten å få noe info ut av det, da alt er kryptert. Jeg er student. Har ikke peiling på om de har sånt, men kan sikkert finne ut av det. EDIT: Det jeg mener er at jeg ikke skjønner meg på sånt i det hele tatt, men kan få hjelp av noen andre Takk forresten Endret 25. oktober 2013 av stevia Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 For å svare på de mer tekniske sidene og ikke juridiske: Det er ikke sikkert han ser hva du gjør, men går du via hans nettverk er det svært enkelt å finne ut hva du besøker. F.eks på min ruter ser man som standard alle aktive tilkoblinger, og da er det bare å sjekke hvilket nettsted som har den spesifikke ip-en. Uavhengig av der jurudiske, det er kun to løsninger jeg vil annse som hensiktsmessige. VPN eller egen nettlinje. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Vet du i det hele tatt om han leser loggen din? Det kan være ett sted å starte med å faktisk finne utav det. Lenke til kommentar
stevia Skrevet 25. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2013 Vet du i det hele tatt om han leser loggen din? Det kan være ett sted å starte med å faktisk finne utav det. Og hvordan mener du at jeg skal finne ut av det? Tingen er som sagt at jeg ikke vet det, men jeg vil heller ikke at han skal det da jeg synes at han skal respektere mitt privatliv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå