Gå til innhold

Enkelte AMD-prosessorer funker ikke med Windows 8.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man sitter på så gammel hardware ennå så er det bare greit og bli tvunget til å oppgradere den gamle haugen. Eller man kan jo bare la vær å oppgradere os.

Den som bruker så gammel maskinvare bruker sikkert XP fortsatt. :p

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det første, så er det ikke CMOXCHG16b, men CMPXCHG16b. For det andre gir ikke setningen noen mening i det hele tatt. Ved å legge til ordet "mangler", og evt. ordet "instruksjonen" gir det plutselig mening:

For Microsoft har valgt å ta vekk kode som ikke kan bruke introduksjonssett som mangler instruksjonen «CMPXCHG16b» i 64-bits utgaven av det nye operativsystemet.

Det at dette har noe med sikkerhet å gjøre, det tror jeg er mest tull. Det bør være mulig å jobbe seg rundt problemet hvis man aksepterer redusert ytelse. Det måtte i såfall vært en sikkerhetsfunksjon som brukte denne instruksjonen så mye at redusert ytelse ikke var et alternativ.

Lenke til kommentar

Dette har ingenting med sikkerhet å gjøre, Microsoft har derimot latt være å bruke en alternativ implementasjon som krever flere samme operasjon uten synkroniseringsproblemer.

Dette er en eneste stor ikke-sak.

Kan godt være det er en ikke-sak, men greit å vite om.

Ser man på issuene rapportert i VirtualBox relatert til dette (https://www.virtualbox.org/ticket/11899), så ser man at Windows ikke akkurat sier pent i fra :).

Lenke til kommentar
Enkelte AMD-prosessorer funker ikke med Windows 8.1
tatt vekk koden som ville latt AMD-prosessorene fungere

Hardware.no snur det helt på hodet og retter baker for smed. Det er Windows 8.1 som ikke fungerer, med disse prosessorene.

Jeg har et par maskiner med de nevnte prosessorene og det er ikke noe krise for min del:

- Ingen av disse er utstyrt med mer enn 4 GB ram så 64bit har ikke så mye for seg på de.

- Det aldri har vært aktuelt å kjøre Windows 8.1 på de. De kjører Kubuntu og Mint.

Det er først og fremst Operon-maskiner med flere sokler og mye ram som "rammes" med minnebegrensningene til 32 bit, men det er nok svært få av disse som er aktuell å kjøre forbruker-OS på uansett. Jeg vil kalle saken for storm i et vannglass.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser det var upresist formulert. Det jeg mente var det ene hovedkortet jeg har hos meg bare har to minnespor og det støtter bare 2*2GB. Det andre har 4 minnespor og støtte for 4*2 GB, men jeg har aldri tatt meg bryteriet med å oppgradere fra 4*1GB fordi 2GB DDR-moduler har vært lite tilgjengelige og forholdsvis dyrt sammenlignet med DDR2 og DDR3. Det har faktisk vært rimeligere å kjøpe ny prosessor i samme ytelseklasse, nytt hovedkort og 2*4 GB DDR3 enn det har vært å kjøpe 4*2 GB DDR. I hvert fall de gangene jeg tenkte på muligheten og sjekket priser. I dag er det ennå mindre aktuelt med dyre oppgraderinger på et så gammelt system. Det er kanskje ikke så lett å finne 2 GB DDR-moduler heller?

Lenke til kommentar

Ebay! Du finner ofte nokon som selgje 2GB DDR2 moduler i lots of 10-20 med pris rundt 50-100kr per modul med ECC/uten ECC.

Men så lenge det gjelder 1 maskin så er det mykje lurare å bare oppgradere eller kjøpe ny maskin.

Maskiner med 192GB ram finnes for under 8000kr på Ebay.

Lenke til kommentar

Ebay! Du finner ofte nokon som selgje 2GB DDR2 moduler i lots of 10-20 med pris rundt 50-100kr per modul med ECC/uten ECC.

Men så lenge det gjelder 1 maskin så er det mykje lurare å bare oppgradere eller kjøpe ny maskin.

Maskiner med 192GB ram finnes for under 8000kr på Ebay.

Link?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...