Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Var jeg psykotisk?


screenman

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er flott at dag1234 legger ut en god beskrivelse av selve emnet og ikke en diagnose. Det er en meget god faktabeskrivelse av fenomenet som er helt nøytral og som alle som leser kan vurdere etter, og etisk sett det mest riktige å gjøre. Dette er misjonering i praksis.

 

Det at du reagerer er også helt greit. Det viser bare at du er engasjert du også.

 

Hm, problemet er vel at det er endel mer komplisert enn det korte innlegget der dekker... der kommer fagperson face-to-face inn...

 

Noe "dag1234" uansett glemmer er ekstreme personlighetsforandringer. En kan ikke bare lese litt på Wikipedia og lære seg dette på en-to-tre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hm, problemet er vel at det er endel mer komplisert enn det korte innlegget der dekker... der kommer fagperson face-to-face inn...

 

Noe "dag1234" uansett glemmer er ekstreme personlighetsforandringer. En kan ikke bare lese litt på Wikipedia og lære seg dette på en-to-tre...

 

Tror du har missforstått både hvem dag1234 er og hvilken erfaring han har.

 

dag1234 og TOMpsy er mye mer kompetent og erfaren enn det jeg er.

Hvis dette er klippet fra Wikipedia er det i så fall fordi det stemmer faglig.

 

Det var neppe ment som en diagnose. Heller en forklaring av fenomenet som screenman og andre selv kan vurdere etter. Fort gjort å feiltolke dette. Det var garantert gjort i beste hensikt.

Lenke til kommentar

Tror du har missforstått både hvem dag1234 er og hvilken erfaring han har.

 

dag1234 og TOMpsy er mye mer kompetent og erfaren enn det jeg er.

Hvis dette er klippet fra Wikipedia er det i så fall fordi det stemmer faglig.

 

Det var neppe ment som en diagnose. Heller en forklaring av fenomenet som screenman og andre selv kan vurdere etter. Fort gjort å feiltolke dette. Det var garantert gjort i beste hensikt.

 

Kan godt være han har mye erfaring, jeg har ikke lest noe annet av hva han har skrevet. TOMpsy kan jeg ikke huske å ha sett.

 

Sier heller ikke at det ikke var gjort i beste hensikt.

 

Det poenget mitt koker ned til, er at dette ikke er som når noen lister opp symptomer som høy feber, sår hals, muskelsmerter, for så å forklare noen at dette er symptomer på influensa. Det er av en helt annen natur.

 

Med psykiske lidelser så er det veldig lett for å kjenne seg igjen i ting som egentlig ikke stemmer for en. Det er også fullt mulig med det motsatte, ikke kjenne seg igjen i ting som faktisk stemmer.

 

Man kan ha problemer med selvinnsikt, eller sykdomsinnsikt er vel et bedre ord. Dette gjelder spesielt for psykotiske trekk.

 

Det kan fort bli en slags "hjernevasking". Uansett om intensjonen er god, og det som skrives ikke er annet enn fakta.

 

Sånn jeg ser det, så er det man bør gjøre oppfordre til å søke hjelp, men ikke begi seg ut på "teoretisk" psykiatri - heller gi råd i rent praktsike anliggender - som f.eks. å gå til fastlegen.

Lenke til kommentar

Jeg tror du ser det opprinnelige innlegget for isolert for akkurat dette post-scenarioet. Det er en historikk her som gjør at saken stiller i et annet lys for de som kjenner den, ellers har du gode poenger.

 

Aha, skjønner. Beklager da, i såfall. Vel, vel. Uansett er det bra med engasjement, stå på.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg MM. Det er useriøst og uetisk å stille diagnoser på nett.

 

Hvis du leser om igjen mine innlegg i denne saken, så ser du at jeg tar de forbehold du ber om. Jeg uttaler meg forbeholdent og på generelt grunnlag og ut fra det som screenmann selv har skrevet og ut fra det han spør om.

Definisjonen jeg bruker på psykose er det almenn enighet om.

Psykose er heller ikke en diagnose i medisinsk forstand, men en sekkebetegnelse på noen alvorlige psykiske lidelser som har det til felles at pasienten har større vansker med å skille mellom fantasi og virkelighet.

 

Wikipedia er bra på mange måter, men slik som du sier så skal en være kritisk til det som står der. Det er ofte unøyaktigheter der og fra tid til annen direkte feil.

 

Jeg har ofte skrevet på forumet om personlighetsforandringer og -forstyrrelser, men det er ikke det screenmann spør om. Derfor skrev jeg heller ikke om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi kan vel si det slik at dersom TS hadde henvendt seg til psykiatrisk avdeling med et ønske om akutt helsehjelp, skal vi ikke se bort fra at legen hadde tilbudt innleggelse for observasjon. Symptomene er psykoselignende, men på det tidspunktet dette skjedde, var det jo ingen som stilte deg kontrollspørsmål, derfor får vi aldri vite om du var psykotisk.

Men neste gang det skjer, bør du oppsøke helsehjelp, eller i det minste be dine pårørende om hjelp.

Lenke til kommentar

Vi kan vel si det slik at dersom TS hadde henvendt seg til psykiatrisk avdeling med et ønske om akutt helsehjelp, skal vi ikke se bort fra at legen hadde tilbudt innleggelse for observasjon. Symptomene er psykoselignende, men på det tidspunktet dette skjedde, var det jo ingen som stilte deg kontrollspørsmål, derfor får vi aldri vite om du var psykotisk.

Men neste gang det skjer, bør du oppsøke helsehjelp, eller i det minste be dine pårørende om hjelp.

På et tidspunkt da jeg var så mentalt ustabil at jeg faktisk hadde store problemer med å kontrollere egne handlinger, og samtidig hadde delirium tremens på grunn av enormt alkoholmisbruk, oppsøkte jeg helsehjelp (legevakten).

Men der ble jeg ikke tatt på alvor før jeg hadde vært der en 3. gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

 

For nærmere et halvt år siden opplevde jeg å bli grovt manipulert og "lekt" med, samtidig som jeg ble kastet ut hjemmefra.
Dette endte med et heavy alkoholforbruk som varte i 2-3 måneder.
I denne perioden hadde jeg ganske bizzare tanker.
Jeg planla å kutte strupen på alle som enten hadde manipulert meg eller på noen måter gjort meg vondt.
Noe jeg også planla var å plassere eksplosiver i offentlige kommunebygg, og faktisk stjele et lite fly fra den lokale flyplassen, og kaste eksplosiver over sentrum.
Det å bli skutt av politiet etter at jeg hadde fullført "oppdragene", var også en tanke.
Samtidig hadde jeg store problemer med å føle empati og alvoret ved å faktisk drepe noen.
Når jeg tenker tilbake på denne tiden, setter jeg spørsmålstegn ved om jeg var psykotisk.
Hva mener dere? Var jeg under denne tiden det som kan kalles psykotisk?

 

Ja, eller kanskje dypt desillusjonert og bitter på en verden som du oppfatta som fiendtlig mot deg. Godt å høre at den perioden gikk over. En del liv ble spart:-) Og takk for det;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...