screenman Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 For nærmere et halvt år siden opplevde jeg å bli grovt manipulert og "lekt" med, samtidig som jeg ble kastet ut hjemmefra. Dette endte med et heavy alkoholforbruk som varte i 2-3 måneder. I denne perioden hadde jeg ganske bizzare tanker. Jeg planla å kutte strupen på alle som enten hadde manipulert meg eller på noen måter gjort meg vondt. Noe jeg også planla var å plassere eksplosiver i offentlige kommunebygg, og faktisk stjele et lite fly fra den lokale flyplassen, og kaste eksplosiver over sentrum. Det å bli skutt av politiet etter at jeg hadde fullført "oppdragene", var også en tanke. Samtidig hadde jeg store problemer med å føle empati og alvoret ved å faktisk drepe noen. Når jeg tenker tilbake på denne tiden, setter jeg spørsmålstegn ved om jeg var psykotisk. Hva mener dere? Var jeg under denne tiden det som kan kalles psykotisk? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ikke en diagnose som kan stilles over internett, og iallefall ikke på dette forumet. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det høres litt ut som en psykotisk reaksjon. Det er jo ikke spesielt rasjonelt å bombe en by, men forståelig nok i forhold til det du har lagt ut på forumet før. Virker i alle fall som situasjonen din har blitt bedre og du har hatt litt tid til å reflektere over dine reaksjoner. Det er bra og tegn på bedring. Var nok mange som var bekymret her for deg når det stod på som verst. 1 Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ikke lett å si om du var psykotisk ut fra hva du skriver, og heller ikke riktig å slå sånt fast på nettet. Psykose betyr at personen mister evnen til å skille mellom fantasi og virkelighet; at det foreligger realitetsbrist av en viss alvorlighetsgrad. De vanligste psykotiske symptomene er sansebedrag, det som kalles hallusinasjoner. Da ser, hører eller kjenner personen noe som ikke er der. Så kommer tankeforstyrrelser som de nest mest vanlige psykosetegnene. Det er større feiloppfatninger av hvordan ting henger sammen. Personen kan f eks føle at noen er ute etter en, at en har spesielle evner eller oppdrag i verden, at en er en spesiell historisk person, spesiell syndig, osv. Noen har også en opplevelse av at tankene de tanker kan høres av andre eller at tankene er påført dem av andre. Ofte ledsages hallusinasjonene og tankeforstyrrelsene av intens og nesten uutholdelig angst.På bakgrunn av en slik definisjon av psykose og det du skriver i tråden, så kan det være tvilsomt om du var psykotisk. Å ønske å drepe noen, eller bli drept selv er ikke et sikkert tegn på psykose. Hvis det hadde seg slik at du hørte stemmer som befalte deg å drepe, eller du tenkte du måtte drepe noe fordi disse var ute etter deg siden du var en helt spesiell person - da ville det være rimelig å anta at du var psykotisk. 4 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ikke en diagnose som kan stilles over internett, og iallefall ikke på dette forumet. Jeg slår meg med på denne jeg. Syns de to over her var litt vel ivrige... 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg slår meg med på denne jeg. Syns de to over her var litt vel ivrige... Hvis du har fulgt med screenman over tid og det han har vært igjennom er det ikke utenkelig, men det er heller ikke riktig å konkludere med at det var det. Det som leder til en psykose skjer over tid i et prodomal-forløp hvor det bygger seg opp, og hvor man setter grensen blir derfor en tolkning. Mange av de tingene Dag1234 tar opp var matcher ganske bra. Dette er tolket ut av historikken og ikke bare dette innlegget. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hvis du har fulgt med screenman over tid og det han har vært igjennom er det ikke utenkelig, men det er heller ikke riktig å konkludere med at det var det. Det som leder til en psykose skjer over tid i et prodomal-forløp hvor det bygger seg opp, og hvor man setter grensen blir derfor en tolkning. Mange av de tingene Dag1234 tar opp var matcher ganske bra. Dette er tolket ut av historikken og ikke bare dette innlegget. Er du psykiater ellerno? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Er du psykiater ellerno? Nei, det er jeg ikke, men jeg har satt meg en del inn i psykoser. Jeg har ingen myndighet til å diagnostisere mentalsykdom, og det har jeg heller ikke gjort her, men jeg kan komme med vurderinger. Det kreves mye kartlegging for å kunne bedømme dette nøyaktig og det er en jobb for psykiater og psykolog. Det eneste screenman har lagt ut er sine egne selvvalgte ord. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Nei, det er jeg ikke, men jeg har satt meg en del inn i psykoser. Jeg har ingen myndighet til å diagnostisere mentalsykdom, og det har jeg heller ikke gjort her, men jeg kan komme med vurderinger. Det kreves mye kartlegging for å kunne bedømme dette nøyaktig og det er en jobb for psykiater og psykolog. Det eneste screenman har lagt ut er sine egne selvvalgte ord. Så du kan si at andre sannsynligvis er psykotiske? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Så du kan si at andre sannsynligvis er psykotiske? Jeg kan vurdere det i forhold til den informasjon som foreligger. Man kan godt f.eks gå med en høy pre-psykose og vippe over i små psykotiske kortvarige episoder, alt med varierende symptomer, men poenget er uansett at det går bedre for screenman og at han får hjelp. Det er ikke småtterier han har vært igjennom. Det Dag1234 beskriver en en fullt utviklet psykose. Endret 24. oktober 2013 av vidor Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg kan vurdere det i forhold til den informasjon som foreligger. Man kan godt f.eks gå med en høy pre-psykose og vippe over i små psykotiske kortvarige episoder, alt med varierende symptomer, men poenget er uansett at det går bedre for screenman og at han får hjelp. Det er ikke småtterier han har vært igjennom. Poenget er vel at du ikke burde slenge rundt deg med diagnoser? 3 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Når du bare tenker på det men ikke gjøre det er du ikke psykotisk. Det er å faktisk utføre tankene som er psykose. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Poenget er vel at du ikke burde slenge rundt deg med diagnoser? Jeg har bare gjort en vurdering og sagt hva jeg mener på et spørmål av screenman, jeg har ikke diagnostisert han. Det står også deg fritt og mene hva du vil. Hvis du mener jeg har diagnostisert han står det deg helt fritt å mene det, men det var ikke min intensjon. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg har bare gjort en vurdering og sagt hva jeg mener på et spørmål av screenman, jeg har ikke diagnostisert han. Det står også deg fritt og mene hva du vil. Hvis du mener jeg har diagnostisert han står det deg helt fritt å mene det, men det var ikke min intensjon. Jeg klarer ikke helt å se hvorfor din "vurdering" skulle være verdt noe som helst. Snarere tvert imot, syns du ikke det er problematisk å bruke internett som synsing omkring såpass alvorlige tema? 2 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Take it easy, pete! Endret 24. oktober 2013 av MaseKoppen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Jeg klarer ikke helt å se hvorfor din "vurdering" skulle være verdt noe som helst. Snarere tvert imot, syns du ikke det er problematisk å bruke internett som synsing omkring såpass alvorlige tema? Grunnen til at jeg engasjerer meg mer enn f.eks Dag1234 og TOMpsy er fordi majoriteten av de som legger fram psykologiske problemer ikke oppsøker hjelp. Da står man i en posisjon hvor man kan være til litt hjelp kontra at personen ikke får noe hjelp eller ser problemet nok til å oppsøke hjelp. Etikken og tradisjoner og sikkert en god del fornuft forhindrer dem i gjøre dette, og det hele blir generalisert eller at man kun svarer på relativt harmløse ting. Det er imidlertid kommet studier som viser at det er viktig også å være tilstede for folk på nett og at det virker, derfor velger jeg å være ærlig i hva jeg synes basert på et viss forståelse for emnet. At du og andre er uenig i det er helt greit, og det respekterer jeg. Jeg slenger ikke rundt meg uhemmet med psykose-vurderinger. Endret 24. oktober 2013 av vidor 3 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Grunnen til at jeg engasjerer meg mer enn f.eks Dag1234 og TOMpsy er fordi majoriteten av de som legger fram psykologiske problemer ikke oppsøker hjelp. Da står man i en posisjon hvor man kan være til litt hjelp kontra at personen ikke får noe hjelp eller ser problemet nok til å oppsøke hjelp. Etikken og tradisjoner og sikkert en god del fornuft forhindrer dem i gjøre dette, og det hele blir generalisert eller at man kun svarer på relativt harmløse ting. Det er imidlertid kommet studier som viser at det er viktig også å være tilstede for folk på nett og at det virker, derfor velger jeg å være ærlig i hva jeg synes basert på et viss forståelse for emnet. At du og andre er uenig i det er helt greit, og det respekterer jeg. Jeg slenger ikke rundt meg uhemmet med psykose-vurderinger. Jeg er ikke uenig i at dette er bra å gjøre, dette med å være tilstede for folk på nettet. Det var ikke først og fremst ditt innlegg jeg reagerte på, men "dag1234" sitt. Men jeg syns likevel du kan støtte folk og oppfordre til å søke hjelp uten å komme med "vurderinger" som det egentlig er fagpersoner face-to-face som har som oppgave å gjøre... 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Men jeg vil bare legge til, kudos for å bry seg. Absolutt. Jeg er bare litt uenig i "metoden". 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg er ikke uenig i at dette er bra å gjøre, dette med å være tilstede for folk på nettet. Det var ikke først og fremst ditt innlegg jeg reagerte på, men "dag1234" sitt. Men jeg syns likevel du kan støtte folk og oppfordre til å søke hjelp uten å komme med "vurderinger" som det egentlig er fagpersoner face-to-face som har som oppgave å gjøre... Jeg synes det er flott at dag1234 legger ut en god beskrivelse av selve emnet og ikke en diagnose. Det er en meget god faktabeskrivelse av fenomenet som er helt nøytral og som alle som leser kan vurdere etter, og etisk sett det mest riktige å gjøre. Dette er misjonering i praksis. Det at du reagerer er også helt greit. Det viser bare at du er engasjert du også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå