Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Interessert i unaturlig og mystiske ting?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du snakker om "overnaturlige" ting, hva med at du skriver en liten stil om hvorfor folk burde skjerpe seg og slutte og tro på sånt?

Det ville vært litt ved siden av poenget.

Et mer faktisk svar burde ta med at det er tilfredsstillende å finne forklaringer (selv om de ikke nødvendigvis er riktige) og å tro at man vet mer enn mange andre, det er mentalt pirrende å holde åpent muligheten for at det finnes fantastiske og nye ting (som kanskje kan komme deg til nytte) - og mange har vokst opp med denne troen og blir defensive når den blir "truet", nok til at de aldri tenker seriøst over om det egentlig henger på greip.

Hvis du føler deg litt pretensiøs kan du også spekulere i at det fyller en nisje som tidligere ble dekket av religion.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Du har min velsignelse om du tar et objektivt og nøytralt syn på saken. Ikke grill de som tror på slike ting og ikke slå ned på de som utnytter de naive til å tjene heftig med penger. Fortell det slik som det er, at det muligens er dårlig med vitenskapelige bevis og X forskningsrapport viser at dette her muligens er oppspinn, mens Y sier at dette absolutt er noe som skjedde. Skriv litt om "cold reading", "power of suggestion" og illusjonister.

Du kan også dra inn historier både for og imot overnaturlige hendelser og diskutere/spekulere om hvordan dette kan ha utartet seg.

Endret av Gavekort
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så en dokumentar om det for et par år siden. Det var mange rare årsaker til at folk ønsket å tro på overnaturlige ting. Mange av forklaringene var psykiske og hvordan hjernen fungerer. Vistnok er et sted i venstre frontallapp en vesentlig årsak til at noen er mer troende enn andre. Kosthold kunne også påvirke aktiviteten i det religiøse hjernesenteret. Jeg husker ikke så mye mer enn det, men søk etter dokumentarer om det temaet på nett så kanskje du finner den. Så vidt jeg husker var det en BBC-dokumentar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

nysgjerrighet. vi synes det er interresant med ting vi ikke vet noe særlig om. for eksempel ufoer og utenomjordisk liv. tanken på at vi ikke er alene er spennende og interressant.

Lenke til kommentar

nysgjerrighet. vi synes det er interresant med ting vi ikke vet noe særlig om. for eksempel ufoer og utenomjordisk liv. tanken på at vi ikke er alene er spennende og interressant.

Det som er flott er at du ikke trenger å se romskip for å kunne tro at det er liv der ute. Jeg synes spenningen rundt liv på Mars er en passelig stor dose for meg.

Jeg forstod hva du mente forresten. :)

Lenke til kommentar

Synes egentlig ikke utenomjordisk liv går under samme kategori. Vi er selv bevis på at det finnes liv i universet vårt, dermed er det bare fornuftig å anta at livet har oppstått andre steder også. Det er derimot en helt annen sak å tro at de har kommet på besøk for å tegne ringer på åkrene våre.

Angående religion så er det vel ganske åpenbart hva som er årsaken til at det er så mange troende i dag: Indoktrinering. Foreldre, kirker osv tvinger troen sin på barna og forteller eventyr fra de blir født. Hadde ikke folk blitt hjernevasket fra lav alder så hadde religion vert så godt som borte for lenge siden. Heldigvis begynner folk å skjønne det og her i Norge er andelen kristne ganske lav, i underkant av 30% hvis jeg husker riktig.

For meg er dette to vidt forskjellige saker. Spørsmålene om hvordan universet ble til, hvorvidt det finnes annet liv der ute osv er ting som vitenskapsmenn verden over prøver å finne svar på, og det finnes flere fornuftige teorier som forsøker å besvare disse spørsmålene på en realistisk måte. Det som er viktig å huske på her er at det er ingen som sier at "Sånn er det". Alt de sier er "Jeg tror kanskje det var sånn det skjedde".

Åndenes makt, spøkelser, astrologi, synske og alt sånt er bare tull. Det finnes tusenvis, kanskje til og med millioner av mennesker som påstår de er synsk, allikevel har ikke en eneste person klart å bevise det i et vitenskaplig eksperiment. Hvert eneste "mysterie" som noen sinne har blitt løst har vist seg å ikke være magi eller overnaturlige krefter. De fleste av disse tingene kan testes og motbevises med minimal innsats, og sunn fornuft burde virkelig være nok til å skjønne at det er tull.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det å ville tro på overnaturlige og mystiske ting er en tendens som ligger i alle mennesker. Muligens er dette motivert av nysgjerrighet og fantasi. Vitenskapsfolk har også en hang til mystikk -- å stirre inn i det ukjente vekker mange spørsmål som kan bli ganske filosofiske. Hvis du ikke har denne evnen til å fantasere om ulike muligheter vil ikke du være en god og nysgjerrig vitenskapsmann (ifølge meg). Forskere er jo totalt opphengt i mysterier, men jeg tror de har best evne til å moderere seg og skru ned ambisjonsnivået. Kanskje også søken etter svar i seg selv er så berusende at vi har lett for å glemme målet?

Lenke til kommentar

Jeg tror at det å ville tro på overnaturlige og mystiske ting er en tendens som ligger i alle mennesker. Muligens er dette motivert av nysgjerrighet og fantasi. Vitenskapsfolk har også en hang til mystikk -- å stirre inn i det ukjente vekker mange spørsmål som kan bli ganske filosofiske. Hvis du ikke har denne evnen til å fantasere om ulike muligheter vil ikke du være en god og nysgjerrig vitenskapsmann (ifølge meg). Forskere er jo totalt opphengt i mysterier, men jeg tror de har best evne til å moderere seg og skru ned ambisjonsnivået. Kanskje også søken etter svar i seg selv er så berusende at vi har lett for å glemme målet?

Jeg er enig i at kreativitet og et åpent sinn er viktige kvaliteter både for vitenskapsmenn og andre folk. Men kanskje den viktigste kvaliteten er å være skeptisk og å kunne ta alt med en klype salt. Du må være åpen for å høre andre sine ideer og meninger, men samtidig må du være selvstendig og intelligent nok til å kunne avvise en teori som ikke henger på greip.

Filosofi og overtro er også to vidt forskjellige ting. Filosofer bruker logikk og rasjonalitet i jakten på svar. Overtro og religion har ingenting med hverken logikk eller rasjonalitet å gjøre.

"Science adjusts its beliefs based on what's observed. Faith is the denial of observation so that belief may be preserved." -Tim Minchin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...