Gå til innhold

Trenger råd til søketips om "gaming"

Anbefalte innlegg

Jeg har en oppgave i internasjonal engelsk på VGS som handler om at jeg skal forklare "gaming" som en mediekanal og hvordan "gaming" og det engelske språket påvirker hverandre. Derfor lurer jeg om noen har noen spesifikke forslag til delen om det engelske språket om hva jeg kan søke opp.

Jeg har kun ett punkt å snakke om og det er betydningen av engelsk for å nå det internasjonale markedet. Det er artikler som nevner at utviklere må kunne engelsk for å lage videospill og noe mer rundt det, men det er målgruppen, spillerne jeg vil fortelle om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gamer sikkert litt selv. Da har du egentlig svara forran deg. Du er en del av målgruppen.
Spillerne spiller mot hverandre online, eller sammen. Noen spiller mere freegames med stor map og oppdrag som man kan ta. Som AC, GTA, Saints row osv. Du kan jo skrive litt om hva man tenker når man hører gamer er som regel litt småfeit, usosial, god, svett, aldri kyssa, briller osv. Du kan si man gamer på konsoller eller PC. Men man kan game på mobil å.

Målgruppen er vel ungdommer og barn, men egentlig alle som kjøper spill. God historie, grafik er det som folk vil ha, som regel selger spill bra etter hvor mye reklame og oppmerksomhet det får. Produsenten prøver å ha kule folk, biler osv som fenger deg. Du har nesten alle svara selv, vet ikke helt hva du vil søke opp, men bare snakk om det du vet. ;) Du vet sikkert masse!

Angående engelske språket er vel: Spillerne spiller online på tvers av landene, da burde man kunne engelsk. De snakker ofte sammen via mic. Finnes gamingmesterskap, og forskjellige store LAN. De fleste spilla er engelske og få blir oversatt til Norsk tale. Det påvirker med at man begynner å snakke om spilla sammen og da bruker orda som brukes i spillet. Quickscope, drifting, aim, mission, Campaign. Om noen spill er litt grove i språket eller en kul fyr snakker kult blir han et slags forbilde eller favorittspiller som man kanskje snakker mye om og begynner herme litt etter osv. Det påvirker jo veldig.

Lenke til kommentar

Du gamer sikkert litt selv. Da har du egentlig svara forran deg. Du er en del av målgruppen.

Spillerne spiller mot hverandre online, eller sammen. Noen spiller mere freegames med stor map og oppdrag som man kan ta. Som AC, GTA, Saints row osv. Du kan jo skrive litt om hva man tenker når man hører gamer er som regel litt småfeit, usosial, god, svett, aldri kyssa, briller osv. Du kan si man gamer på konsoller eller PC. Men man kan game på mobil å.

Målgruppen er vel ungdommer og barn, men egentlig alle som kjøper spill. God historie, grafik er det som folk vil ha, som regel selger spill bra etter hvor mye reklame og oppmerksomhet det får. Produsenten prøver å ha kule folk, biler osv som fenger deg. Du har nesten alle svara selv, vet ikke helt hva du vil søke opp, men bare snakk om det du vet. ;) Du vet sikkert masse!

Angående engelske språket er vel: Spillerne spiller online på tvers av landene, da burde man kunne engelsk. De snakker ofte sammen via mic. Finnes gamingmesterskap, og forskjellige store LAN. De fleste spilla er engelske og få blir oversatt til Norsk tale. Det påvirker med at man begynner å snakke om spilla sammen og da bruker orda som brukes i spillet. Quickscope, drifting, aim, mission, Campaign. Om noen spill er litt grove i språket eller en kul fyr snakker kult blir han et slags forbilde eller favorittspiller som man kanskje snakker mye om og begynner herme litt etter osv. Det påvirker jo veldig.

Jeg og samarbeidspartneren min spiller ofte, men å snakke utfyllende om temaet viser seg å være vanskelig. Vi er klare over at folk fra forskjellige land spiller sammen og kommuniserer med hverandre via mic, men det blir liksom ikke mer å si enn det. "småfeit, usosial, god, svett, aldri kyssa, briller" er stereotypier som jeg ikke forstår hvor kommer fra enn at filmer fremprovoserer og blåser opp dette, og stereotypier og feilaktig generalisering er alt det er å si om det. Oppgaven handler ikke om hvordan norsk og engelsk påvirker hverandre, men hvilken rolle engelsk spiller innenfor gaming. Flere av de tingene du har nevnt har vi notert oss, men føler at vi trenger mer enn små punkter. Det blir vel en god del etter hvert som det blir på påfyllt litt etter litt antar jeg...

Endret av Hazelhart
Lenke til kommentar

Nordmenn flest blir påvirket av det Engelske språk i en eller annen form allerede i barnehagealder, vi er et lite land som nødvendigvis er nødt til å tilpasse oss verden rundt oss i større grad enn store nasjoner. Dette gir oss et naturlig fortrinn og en god plattform for å videre kommunisere med andre Engelskpråkelige mennesker, for eksempel i online gaming.

En annen stor fordel vi Nordmenn har, er at vi har ett morsmål som ligger tett innpå Engelsk rent språkmessig, begge språk er en del av den "Germanske språkfamilien":

http://no.wikipedia.org/wiki/Germanske_spr%C3%A5k

Noe som videre gjør Engelsk et språk vi Nordmenn har meget gode forutsetninger for å mestre, om ikke nok til å bruke det i dagligtale.

Som du påpeker er spill en mediekanal, med årene har antallet spill gitt ut på markedet eksplodert og gaming har tatt over for TV og video og er nå det mest brukte mediet i mange deler av verden (tidsmessig). Det er derfor naturlig å tro at spill spiller en stor rolle for mange når det gjelder å spre informasjon.

Før hadde de tradisjonelle mediene* monopol på å spre informasjon, NRK har fremdeles en meget sterk posisjon på akkurat dette området da selve NRK ble opprettet i sin tid for å yte akkurat denne tjenesten til det norske folk, nemlig "folkeopplysning". Demokrati fungerer bare når befolkningen er opplyst nok om verden og hvordan ting fungerer, dette og fri presse er en av flere grunnpilarer i vårt samfunn.

Så man kan jo spørre seg da, siden spill har erobret så mange unge (og gamle) sinn rundt om, om man ikke skal sette seg ned og se hvilke verdier denne relativt nye mediekanalen gir mottakerne.

Du sa du skulle skrive om hvilken rolle Engelsk spiller innen gaming, gaming er så mangt, men jeg tror det er viktig å ikke bare se på online biten av det. Engelsk åpner en ny mediekanal for oss, det gir oss muligheten til å oppleve nye historier, nye meninger. Det tilhører sjeldenhetene (det blir dog vanligere) at store spilltitler blir oversatt til Norsk, eller noe annet språk med liten utbredelese for den saks skyld, så kunnskap om Engelsk har lenge vært noe av en nødvendighet om man skulle ha noe håp om å fullføre et spill.

Kort fortalt; engelsk åpnet spillverdenen for mange Nordmenn allerede i dens spede begynnelse, mange Nordmenn gamer, hva får gamere ut av å spille spill? Å spille online med andre fra hele verden kan for mange være en lærerik opplevelse, men det krever at mottakeren er åpen for det, gjør tradisjonelle medier* det samme?

Som du sikkert skjønner har jeg mye å si om emnet, men jeg tror ikke jeg skal skrive alt ned her. :)

Jeg ønsker ikke å besvare oppgaven for deg, det er tross alt din oppgave, men jeg vil bare avslutte med et sitat fra Wikipedia's artikkel om "Mass media":

"Video games convey the same messages and ideologies to all their users. Users sometimes share the experience with each other by playing online. Excluding the internet however, it is questionable whether players of video games are sharing a common experience when they play the game separately. It is possible to discuss in great detail the events of a video game with a friend you have never played with because the experience was identical to you both. The question is if this is then a form of mass communication."

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Mass_media, 1 Issues with definition

* TV, radio, bøker, aviser, kino

(EDIT: Jeg ser nå at jeg nok har bommet litt på det du spurte om, jeg har vel heller vinklet det hele mer inn på spill som et medie, håper du får noe ut av det jeg skrev uansett! Lykke til med oppgaven.)

Endret av Radford
Lenke til kommentar

Hmm, hvilken rolle engelsk spiller innenfor gaming kan man vel ikke si mere enn at de fleste spilla er på engelsk. I tilegg at amn gamer sammen og på store LAN og mesterskap burde man kunne engelsk. Det er tror jeg egentlig hovedrollen engelsken spiller innenfor gaming. Pluss at det høres litt kulere ut enn Norsk.
Det handler nok litt om pris å. Er nok litt billigere/mindre tidskrevende produsere et spill på engelsk enn å produsere det på flere språk?! + Fleste spillprodusenter er nok fra USA.

Det over er i mine øyne hovedgrunner, så kan jo være lurt fordype seg litt i dem. Eksempel hvilke spill spilles i sånne mesterskap, hvilket spill solgte mest, spillprodusenter osv. ?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...