Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flytte en badevegg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og samboer har nettopp kjøpt oss hus.

Badet er kun 3 kvardrat meter.

Vi ønsker å flytte den ene veggen ut mot kjøkkenet ca 60-70cm.

På denne veggen er det ingen rør og vi vil heller ikke ha behov for å legge rør på denne veggen.

Jeg er litt usikker på om dette er en lettvegg eller bærevegg, har ikke fått undersøkt dette enda.

Det jeg lurer på er, kan vi gjøre dette selv? eller trenger vi en våtromsekspert.

Hva tror dere eventuelt prisen på han ville vært?

Takk for hjelp =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er, kan vi gjøre dette selv? eller trenger vi en våtromsekspert.

Hva tror dere eventuelt prisen på han ville vært?

For å flytte veggen er det intet behov for en våtromsekspert, men det betinger jo oppussing av badet etterpå. Da trenger du våtromseksperten, så langt jeg har forstått på norske regler nå.

Pris har jeg ingen synspunkter rundt, bodd altfor langt borte fra Norge altfor lenge til å være oppdatert på dette.

Det vil ellers være mest naturlig å flytte veggen 60 cm - en standard enhet i byggebransjen i Norge - med mindre vi snakker om hus bygget før andre verdenskrigen og dermed før standard enheter.

Lenke til kommentar

Hvis det er bærevegg, trenger dere en godkjent ansvarlig søker. De fleste vegger inni hus er lett delevegg, ikke bærende. Hvis derimot badet er i et tillbygg og veggen mellom kjøkken og bad er en opprinnelig yttervegg, er den sannsynligvis bærevegg.

Etter at kommunene druknet i søknader om å pusse opp bad, ble forskriften myket opp og du trenger ikke søke om å renovere, bygge, flytte eller utvide bad innenfor en bolig. Først når du begynner å tukle med rør inkludert sluk i gulv eller vegg som utgjør skille mellom to boenheter trenger du å søke.

Det er frivillig å bruke våtromsekspert, men de kan gi deg garanti og dokumentasjon på at badet bygges etter BVN, baderomsbransjens våtromsnorm (ellernoesånn). Bygger du selv bør du følge normen så godt du kan samt reglene i byggteknisk forskrift (TEK10), og gjerne fotografere og tegne og skrive ned best mulig hva du gjør dersom noen (f.eks. en som vil kjøpe huset av dere om noen år) spør etter dokumentasjon.

Det vanskelige ved å skjøte på et baderom er å få tett overgang mellom eksisterende membran og membran i ny del. Både i vegg og gulv. Det er derfor sannsynligvis noe dyrere men ikke mye ekstraarbeid, og gir bedre resultat, å strippe hele badet ned og bygge det opp på nytt når du utvider det.

Om dere vil bygge hele badet på nytt eller ikke er selvsagt et spørsmål om når badet sist ble pusset opp. Er det over ti år gammelt, så ta det hele. Eller - dusj i kabinett, og unngå vannsøl på vegger og gulv.

Hvor stort er kjøkkenet? Jeg har selv vurdert å utvide et bad på 1,6x2,2m med å ta 60 cm av kjøkkenet som er 3x3,3m, men kommet til at ulempen med å redusere kjøkkenet til 2,4x3,3 er større enn gevinsten ved å utvide badet til 2,2x2,2.

Lenke til kommentar

[quote name="Svinks" post="21063813"

Det vanskelige ved å skjøte på et baderom er å få tett overgang mellom eksisterende membran og membran i ny del. Både i vegg og gulv. Det er derfor sannsynligvis noe dyrere men ikke mye ekstraarbeid, og gir bedre resultat, å strippe hele badet ned og bygge det opp på nytt når du utvider det.

Hvor stort er kjøkkenet? Jeg har selv vurdert å utvide et bad på 1,6x2,2m med å ta 60 cm av kjøkkenet som er 3x3,3m, men kommet til at ulempen med å redusere kjøkkenet til 2,4x3,3 er større enn gevinsten ved å utvide badet til 2,2x2,2.

Takk for svar! Badet er ny flislagt bare for 2,5 år siden. Så det å strippe hele badet blir nok uaktuelt. Men det å få en ekspert til å hjelpe med skjøtene er nok ingen dum idé.

Kjøkkenet er 17kvadrat, så det blir ikke noe problem å låne litt derifra :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...