Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Røyker daglig - Har jeg et rusproblem?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg røyker små mengder hasj daglig, og lurer rett og slett på om dere vil klassifisere det som et rusproblem, eller se på meg som en narkoman? Håper forøvrig dere leser informasjonen om meg før dere gjør opp en mening.

Jeg er da tidlig i 20-årene og fulltidsstudent ved en høgskole. Jeg får relativt bra karakterer, varierer fra B til D. Jeg har også jobb ved siden av studiene, jobber 4 kvelder i uken, samt annenhver helg. Trener forøvrig ved treningssenter 5-6 ganger i uken. Grunnen til at jeg informerer om dette er fordi jeg tror mange automatisk ville trodd at jeg er en lat "stoner", noe jeg selv føler jeg ikke er.

Jeg føler også at bruken av hasj har gjort hverdagen bedre for meg. Før jeg begynte med det var jeg litt tilbakeholden i sosiale situasjoner, spesielt ovenfor det motsatte kjønn. Etter at jeg begynte å bruke er dette totalt gått bort (tilfeldighet?), og jeg har fått mange nye og gode bekjentskaper, av begge kjønn. Jeg var også mye sint før jeg begynte, nå er jeg så godt som aldri det.

Nå høres det vel ut som at jeg sitter og skryter bruken av det her opp i skyene, det er absolutt ikke det som er meningen. Jeg vet også om mange som ikke har hatt godt av å bruke det i det hele tatt, og som har blitt tildels paranoide og tilbakeholdne. Har selv følt litt på det med å bli paranoid, og røyker det da aldri på dagtid, da det alltid kan komme situasjoner man bør være helt "klar" i.

Spørsmålet mitt er da rett og slett om dere ser på det her som et rusproblem? Og tror dere at røyking av hasj kan "fungere" for noen personer?

Anonymous poster hash: 4f073...7fa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo et potent rusmiddel, noe som alltid har bivirkninger og som er med på å forme hvordan hjernen fungerer. Illusjonen av kontroll av forbruket og at alle de dårlige egenskapene bare gjelder andre er en skummel måte å fjerne seg fra konsekvensene av å bruke dette. Akkurat det samme gjelder forsåvidt for tobakk og alkohol som er lovlig i Norge, men som også har store helsekonsekvenser.

Hasj og cannabis er jo et av verdens mest brukte rusmiddel, men det er også et komplekst narkotikum som har en rekke ulike virkninger som kan gjøre livet temmelig surt for deg. Du motarbeider i praksis utdanningen din og ditt framtidige funksjonsnivå. Rent teknisk sett er det både stimulerende og sedativt (dempende) på sentralnervesystemet i tillegg til at det er hallusinogent. Du herjer ganske heftig med hjernen din når du bruker dette.

Jeg håper du klarer å legge av deg denne vanen, for risikoen for komplikasjoner etterhvert er ganske høy.

Det er jo en grunn til at du prøver å skjule bruken ?

En kar jeg hadde noe med å gjøre før begynte så smått å røyke hasj og endte etter hvert opp med å selge det for å finansiere sitt eget forbruk. Da snakker man langing og betydelige straffereaksjoner.

http://www.ung.no/lovbrudd/2850-Jeg-bruker-hasj-eller-andre-narkotiske-stoffer.html

Jeg kan preike moral og konsekvenser til kyrne kommer hjem, men det er til syvende og sist ditt valg hvordan du håndterer dette. Du hadde neppe skrevet dette innlegget om du ikke var i tvil om hvor lurt det du holder på meg egentlig er. Du har jo mange sunne interesser og ellers et normalt liv for en kar på din alder. Håper bare du finner en bedre måte å håndtere dette på og at du får den hjelpen du trenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

..

Takk for et seriøst og bra svar. Svaret ditt fikk meg til å tenke, det skal være sikkert.. Selv om det ikke har gitt meg negative konsekvenser enda, vil det sannsynligvis gi meg det etterhvert? Utifra svaret ditt virker det jo slik, men skulle gjerne også hatt flere innvendinger! :)

Lenke til kommentar

Du ser ut til å håndtere det bra for øyeblikket, men det betyr ikke at det ikke kan gå galt senere. Hvis du føler du har blitt et bedre menneske av å røyke hasj er det trolig fordi du har lært noe om deg selv av rusen, ikke fordi middelet kjemisk endrer atferden din. Med andre ord tror jeg ikke du trenger å være redd for å plutselig miste grepet hvis du slutter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Om du er narkoman eller ikke, avhenger av hvor ofte og hvor mye du røyker. Ville du ansett en som drikker alkohol like ofte som du røyker deg stein som alkoholiker? Hvis ja - så kan du nok anse deg selv som "alkoholiker" også.

Om en person drikker seg full hver kveld så vil jeg uten tvil se på personen som en alkoholiker, ja. Tror det begynner å gå opp et lys for meg her nå. Takker igjen for bra svar.

Lenke til kommentar

Du høres i alle fall ut som at du er ærlig med deg selv, og tør innrømme/innse at du har eller er i ferd med å få et rusproblem - det er bra.

Det jeg la merke til, er at du skrev at du var mye sint, men ikke så ofte nå og dette med sosiale situasjoner. Det kan høres ut som at du benyttet rusen som en "virkelighetsflukt", fordi det var ting i livet ditt som ikke fungerte så bra. Det er noe du vet best selv, men kanskje kan tenke over. Har du brukt rusen som en slags selvmedisinering, og egentlig bare feid et underliggende problem under teppet?

Hvis du er redd for at sinnet og "nervøsiteten for sosiale situasjoner" skal vende tilbake, så kan det være lurt å ta kontakt med psykolog. Det er ikke flaut eller skammelig å ta en tur til psykolog, for å få hjelp til å lære seg å takle følelsene sine, om man føler man ikke har kontroll på dem. Sinne og særskilt ubegrunnet sinne, kan være en farlig følelse. Det sitter mange innesperret i fengsel, fordi de i et øyeblikks ubetenksomhet, lot sinnet ta over.

Lykke til, både med sinnemestringen og rusproblemene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du høres i alle fall ut som at du er ærlig med deg selv, og tør innrømme/innse at du har eller er i ferd med å få et rusproblem - det er bra.

Det jeg la merke til, er at du skrev at du var mye sint, men ikke så ofte nå og dette med sosiale situasjoner. Det kan høres ut som at du benyttet rusen som en "virkelighetsflukt", fordi det var ting i livet ditt som ikke fungerte så bra. Det er noe du vet best selv, men kanskje kan tenke over. Har du brukt rusen som en slags selvmedisinering, og egentlig bare feid et underliggende problem under teppet?

Hvis du er redd for at sinnet og "nervøsiteten for sosiale situasjoner" skal vende tilbake, så kan det være lurt å ta kontakt med psykolog. Det er ikke flaut eller skammelig å ta en tur til psykolog, for å få hjelp til å lære seg å takle følelsene sine, om man føler man ikke har kontroll på dem. Sinne og særskilt ubegrunnet sinne, kan være en farlig følelse. Det sitter mange innesperret i fengsel, fordi de i et øyeblikks ubetenksomhet, lot sinnet ta over.

Lykke til, både med sinnemestringen og rusproblemene.

Jeg har vært inne på tanken, men siden de problemene ikke kom tilbake når jeg i perioder ikke har brukt hasj, så antok jeg at det egentlig ikke var relatert til hverandre. Personlig tror jeg egentlig at jeg rett og slett bare har vokst fra nervøsiteten og sinnet. Bør vel også få frem at det ikke har vært en nevneverdig lang periode jeg har brukt hasj, så da velger jeg rett og slett å gi meg mens leken er god. Takker igjen for svar, sannsynligvis har dere vel gjort meg en stor tjeneste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, for jeg regner med at du aldri tar deg en pils, en hamburger, en brus..? Kan jo dra det enda lengre, leser du innholdsfortegnelser på all mat du spiser? Mye palmeolje der ute, du må passe på å ikke bruke kroppen som søppelspann vet du, gutten min.

Plutselig er du ikke ung student lenger men i arbeid i jobben du bruker flere år på å få.

Oi, på tide å slutte da eller?

Neeeeei jeg tror ikke det. Jobben er ikke så viktig, har bare brukt noen år av livet ditt på å få utdannelsen og det er helt klart mye viktigere at du kan gjøre som du vil samme hva andre sier.

Noe annet dere har til felles, foruten å bruke kroppen som bosspann:

"Dette er så behagelig akkurat nå at jeg ikke klarer å tenke om det kan føre til konsekvenser i det lange løp".

Hvis du vil ha god helse må du mosjonere selv om det er mer behagelig å sitte i sofaen, og spise grønnsaker og drikke vann selv om chips og cola smaker bedre. Vil du ha en utdanning må du lese selv om det er morsommere å spille tv-spill og sitte på internett.

Klarer du å motstå kortsiktige fristelser i hverdagen og jobbe mot et langsiktig mål, vil det gå ganske greit i det lange løp.

Men lykke til med røykingen, gjør som du vil.

Lenke til kommentar

Når jeg hører ordet narkoman tenker jeg først og fremst tyngre stoffer, amfetamin, kokain, heroin, extacy osv. Så jeg ville aldri ha sett på noen som kun røyker som narkomane selv om de kanskje er det pr definisjon. Uansett, det å røyke hver dag er ingen god ide, du kan utvikle angst, psykoser osv ved overdrevent bruk. Kos deg med røyking i helgene du, det er ihvertfall min anbefalning.

Lenke til kommentar

Masse usammenhengende drittprat

Ta det med ro nå, hadde du lest posten jeg skrev rett før deg hadde du sett at jeg har bestemt meg for å slutte med det. Om du ellers føler du må heve deg over folk med et spise- eller rusproblem, så hadde det jo vært hyggelig om du heller tok det på gutterommet med et par kompiser.

Lenke til kommentar

Når jeg hører ordet narkoman tenker jeg først og fremst tyngre stoffer, amfetamin, kokain, heroin, extacy osv. Så jeg ville aldri ha sett på noen som kun røyker som narkomane selv om de kanskje er det pr definisjon. Uansett, det å røyke hver dag er ingen god ide, du kan utvikle angst, psykoser osv ved overdrevent bruk. Kos deg med røyking i helgene du, det er ihvertfall min anbefalning.

Fungerer nok fint for mange det, men tror det beste for meg er å kutte det helt først som sist. :)

Lenke til kommentar

For da gjør han det samme som deg, og da er det greit ?

Jeg røyker ikke, drikker kun alkohol. Men har tidligere erfaringer fra stoffet et par år tilbake. Men hvis man føler et behov for å ruse seg så er det bedre å holde det til helgene, er du ikke enig? Er vel liten tvil om at det beste av alt er og avstå helt fra alle typer rusmidler.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Jeg har sett flere som røyker hasj før de drar på fest istede for og drikke, de er roligere men har det like morro som oss som drikker og såvidt jeg vet sånn rent helsemessig mtp lunger/nyrer/lever osv så er nok det sunnere, selv ville jeg aldri gjort det og jeg er veldig grei og ha med og gjøre i fylle :p Men har ikke noe imot de som velger hasj fremfor alkohol så lenge det ikke er hver helg,

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere som røyker hasj før de drar på fest istede for og drikke, de er roligere men har det like morro som oss som drikker og såvidt jeg vet sånn rent helsemessig mtp lunger/nyrer/lever osv så er nok det sunnere, selv ville jeg aldri gjort det og jeg er veldig grei og ha med og gjøre i fylle :p Men har ikke noe imot de som velger hasj fremfor alkohol så lenge det ikke er hver helg,

Det er sunnere helsemessig for lungene å røyke hasj enn å drikke alkohol? Ehm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...