Gå til innhold

– Playstation 4 og Xbox One er egentlig identiske


Anbefalte innlegg

 

 

nåt ps3 kom så hadde det 13 eksklusive launch spill , det var jo bra, men fra 13 til 2? eh.. og ingen av dei 2 er spesielt spektakulere spør du meg.. Knack og Killzone.. håper for ps4fans at det tar seg veldig fort opp

Xbone har 3? Forza, Ryse, Dead rising 3?

Det er den latterligste lineupen for noen konsoller siden aldri?

å kalle Xbox sin mer latterlig en ps4 sin, sier bare litt om deg, og du har tydlivis ikke lest nok til å kunne utale deg i kommentarfelt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

å kalle Xbox sin mer latterlig en ps4 sin, sier bare litt om deg, og du har tydlivis ikke lest nok til å kunne utale deg i kommentarfelt

Wops, glemte å ha med den "For begge" konsollene.

 

Edit:

Begge konsollene Xbone og Ps4 har latterlige lanseringstitler.

Endret av Dore123m
Lenke til kommentar

Hald diskusjonen til artikkelemnet, ikkje alt anna som har med X1 vs PS4 å gjere.

 

Hadde Gamer.no skreve om dei andre 100 tinga som var relevante/interessante om konsollane, så hadde vi det, men siden Norsk medie ikke klarer å få fingern ut av rasshøle , så må vi ta det når dei faktisk skriver noe om noe..

Lenke til kommentar

ESRAM eller populært kalt cache brukes av CPU. 32 MB er mye cache typisk det du finner på servere.

GPU har lite bruk for cache, dvs ingen snakker om cache mengde for GPU selv ikke på på topp skjermkort. Imidlertid står cache mengde sammen med frekvens og kjerner i cpu lister.

 

Forsjellen er at CPU vanligvis henter små mengder data spredt runt i minnet, GPU henter større mengder om gangen da er båndbredde viktigere en aksess tid.

Det hjelper nok noe men har ikke den store betydningen.

 

Det er ikke slik at all grafikk data som ligger i minnet aksesseres for hvert frame, men det er data som aksesseres veldig frekvent, der det er mye frem og tilbake for hvert frame. Jeg tenker spesielt på framebuffer data som kan stå for nokså stor del av minne trafikken selv om framebufferet ikke er større enn at det får plass i en 32MB stor ESRAM.
Xbox 360 sin 10MB eDRAM brukes utelukket til framebufferet og det er klart det redder inn at konsollen har bare en 22,4GB/s minnebuss til UMA minnet mot PS3 sine 2 minnebusser med ~22GB/s hver seg (RSX kan låne minne og båndbredde fra begge minne pool'ene). Så ja, ESRAM'en vil hjelpe mye.
Her er et intervju med Microsoft der dem snakker litt om hva ESRAM'en kan bli brukt til. Det nevnes render targets, depth buffers og også "texture out of ESRAM":
Digital Foundry: And you have CPU read access to the ESRAM, right? This wasn't available on Xbox 360 eDRAM.
Nick Baker: We do but it's very slow.

 

 

Forøvrig er ESRAM'en egentlig ikke en cache, men en scratchpad som utviklerne kan bruke til det dem selv ønsker.
Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...