Gå til innhold

– Playstation 4 og Xbox One er egentlig identiske


Anbefalte innlegg

Jeg synest helt ærlig at Norske spill medier skriver for lite om konsollene, ting som kommer til konsollene osv.

For eksempel Clouden til Microsoft ( Ja jeg vet at mangen er skeptiske) men alikavel.

Ta Titanfall, som er et online spill, der Microsoft Bruker Azure (Serverene - Cloud) .. Der dei vil køre For eksempel endel AI , eksplosjoner og annet snaks i Clouden, noe som vil frigjøre Ram og Cpu på konsollen , sånn at X1 kan køre enda mer av Ram og Cpu i sin egen Hardware for å gjøre spille enda bedre, penere og kan løfte tyngre scener selv ..

Dette har ikkje Sony mulighet til (enda verfall) pga. Gaikai som er en Streaming server ( maybe in the future ) ..

Men tenk på framtida da folkens, hva kan serverne gi oss i fremtiden?... uendelig med muligheter er svaret !

 

Eg gleder meg som et barn til min X1.. jeg har bestilt på Import , så får den 1 uke etter lansering i USA ( Håper jeg) ..

 

Nå sikter jeg litt etter dere i Gamer.no vær så snill å let frem / følg med litt mer .. Dette gjelder info om begge konsoller.. Vi vil ha info :-)

 

og til dere som kommer til å spørre om kilde, here you go :

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikkje Microsoft, Sony og Nintendo berre samarbeide om å lage ein felles konsoll som kan spele alle spela? Det hadde vert genialt for min del.

 

Delvis enig med deg. De kunne delt utgifter, delt inntekter, og tjent en bra slump med penger. Men de hadde tjent dem av OSS, fordi mangel på konkurranse hadde gjort at de kunne sette hvilke pris de ville, så lenge det var innenfor folk sitt budsjett. For å si det sånn, den hadde sikkert vært nærmere forrige konsolls priser (6k) enn kommende (3-4k). Tenker at det kanskje hadde fungert bedre om dem hadde felles innmat/OS og spillstøtte (kjøp et spill, spillbart på alle), men hvor dem kanskje kunne hatt sine egne spesialfelt. Xbox' kinect er ett, for eksempel, mediasenter fokus er et annet.

 

Ikke det at jeg har så mange andre eksempler.. og ikke tror jeg at det hadde funket så godt i praksis, heller. Men man kan jo drømme...

 

Et bedre alternativ er at konsollene forblir et billig (men bra) alternativ til en spillmaskin (til kanskje 4000) slik det er i dag, men at alle spillene også er spillbar på vanlig datamaskin. Konsollene hadde blitt en mini-pc egnet til spill, men for de som også har andre bruksområder, så hadde de kunne kjøpt en dyrere datamaskin i stedet. Det utvikler seg jo litt denne vegen nå, med datamaskin-deler i konsollene, og i dag er det like lett å koble til en handkontroll til datamaskinen som til xboxen. Trådløs teknologi hadde gjort kablingen unødvendig (for det meste), slik at du kunne hatt pc'en stående på kontoret og fortsatt spilt spill i stua på tv-skjermen.

 

Huh, disse kommentarfeltene sett virkelig fantasien min i sving... hehe.

Lenke til kommentar

Maskinvaren i Xbox one og PS4 er ikke lik, det er dèt denne uttalelsen får det til å høres ut. At han er en dyktig mann som har peiling på hva han snakker om skal jeg ikke si noe på. Men vi har fortsatt mye fakta på bordet og vi må ikke glemme å lese mellom linjene. Jeg tror ikke Microsoft hadde likt hvis han uttalte seg negativt om konsollen deres, kanskje vil han ikke tråkke på noens tær.

 

Begge konsollene er bygd på samme arkitektur og platform, men implementeringen av disse er ikke lik.

 

Selvsagt så er det nok ikke noe problem å få et PS4-spill til å kjøre på XboX One, men det betyr ikke at det kunne ha blitt gjort ytterligere optimaliseringer på hver av konsollene.

 

Må også bare nevne alle faktorene som spiller inn. Hver av konsollene bruker en liten del av ressursene til OS og bakgrunssfunksjoner (også RAM). Vi vet ikke hvor mye dette spiller inn. Kanskje bruker Sony flere prosent enn Microsoft? Jeg har vanskelig for å tro det, men hva vet vi?

 

Minnekanalene er også bygget opp annerledes. Mens PS4 er mer fleksibel så har Xbox One et mer delt minnesystem slik som i typiske PC-er. Derfor mener jeg det handler mye om optimalisering.

 

Uttalelsen her sier heller ingenting om variasjon av FPS på konsollene. Selvsagt er konsollene ganske like, men de vil oppføre seg annerledes og det vil være ihvertfall noen prosent forskjell i FPS, avhengig av situasjon osv.

 

En utvikler som lager to identiske versjoner av et spill for å kjøre dem på to ulike konsoller mener jeg har igjen å gjøre litt optimaliseringer. Båndbredde til GPU og CPU vil ikke være lik på begge konsollene. Og selv om PS4 har et raskt GDDR5-minne, så er ikke dette nok til å fullt utnytte både GPU og CPU samtidig. Og Xbox på sin side har tregere minnekanaler.

 

Xbox One har f.eks. et detikert minne til CPU (102 GB/s) samt et delt DDR3-systemminne (68,2 GB/s). Sistnevnte deles mellom GPU og CPU. PS4 har en enklere og mer priseffektiv design, nærmere bestemt et GDDR5-systemminne (176 GB/s) som deles mellom CPU og GPU. Forskjellen her er at PS4 vil ha høyere total båndbredde, men også høyere forsinkelse på minnet.

 

Men så enkelt er det ikke. Systemminnet i Xbox One er på 8 GB, i likhet med PS4s GDDR5-minne. eSRAM-minnet (102 GB/s) i One som dedikeres til CPU vil være på 32 MB og betyr dermed at mye av systemminnet må nyttes (selv om dette minnet ha veldig liten forsinkelse!). Her har man 8 GB, men 68,2 GB/s sammenlignet med PS4s 176 GB/s. Selv om førstnevnte har lavere forsinkelse skal det en del optimaliseringer til for å holde følge med PS4, som i tillegg også har 1152 GPU-kjerner (vs 768). GPU-klokkefrekvensen blir nok litt høyere på Xbox One (?), men den er fortsatt helt klart svakere.

 

MS sin fordel, til tross for betraktelig lavere båndbredde, er lav forsinkelse. Men på slutten av dagen kan PS4 flytte mer data i maskinvaren.

 

Det er naivt å tro at et optimalisert spill ikke vil kunne dra nytte av PS4s fordeler, så lenge OS og drivere er godt nok implementert. Det er heller ikke vanskelig å nytte seg av disse fordelene. Men det er enkelt å la PS4-spill bli begrenset hvis de oppfører seg som om de skulle kjørt på en Xbox One!

 

 

Må legge til at noe av informasjonen her er basert på rykter og kan endre seg. Men igjen, de viktige detaljene her er allerede bekreftet. For alt man vet kan Sony fort øke klokkefrekvensen litt på GPU også. Kanskje har MS enda et triks på lur.

 

 

 

Nei, men det bør helt klart bli en forskjell. blir nok mange sammenligninger og diskusjoner når vi har begge konsoller her, så vi får vel ta fasiten da :)

 

men at PS4 sin kraftigere gpu ikke blir utnyttet det tror jeg ikke. kommer spillene med samme setting så blir det ihvertfall flere FPS

Tror det blir en forskjell jeg også. Men hvor stor denne forskjellen er avhengig av så mange faktorer at alt vi kan gjøre er å spekulere.

 

 

Grafikk og CPU er vel like, mens minnet er DDR3 vs GDDR5. Rekner med at det spiller inn på hvor god flyt det er mellom spill og menyer etc.

Nei. :) CPU er så og si like, GPU er ikke (PS4 har betraktelig flere GPU-kjerner, mens Xbox One har bittelitt høyere klokkefrekvens). Minneimplementasjonen er også annerledes, som forklart over. Totalt sett har PS4 høyere båndbredde og kan flytte mer data, mens forsinkelsen er høyere (vil bare merkes i begynnelsen av en overførsel). Xbox One har faktisk 32 MB mer minne enn PS4, men dette er bare tilgjengelig for CPU. Det er et veldig raskt minne, og systemminnet deres vil også ha lavere forsinkelse, selv om båndbredden er mye, mye lavere. Heldigvis for dem så vil det gå mye data frem og tilbake, noe som vil bety at forsinkelsene vil ha noe å si. Det vil føre til at den effektive overføringstiden vil bli nærmere enn om vi bare ser på båndbreddetallene.

 

Angående menyer osv. så vil nok PS4 i teorien være litt mindre responsivt, men dette vil du neppe merke noe forskjell på. Du vil mye heller merke at harddisken kommer til å sakke systemet ned litt (ikke så mye i spill forhåpentligvis).

 

 

Håper ikke du snakker generelt nå, for SSD er såvisst verdt de ekstra kronene på en pc. Den første HDD jeg kjøpte var på 1,2GB, den kostet da like mye som en Samsung EVO 500GB SSD gjør i dag. Om du går for en mindre OS SSD og en større snurredisk for lagring som de fleste gjør så koster de fleste 128Gb mellom 500-1000kr. Om det er verdt på en konsoll vet jeg ikke, men om det er meningen å kjøre konsollens OS samt spill fra den regner jeg fortsatt med at det er verdt det.

Jeg kommer til å kjøpe en 256 GB SSD til PS4 uten å blinke, på samme måte som at jeg har en SSD i min PS3.

 

Man kan gjerne argumentere med at en SSD i PS3 ikke gir mye mening ettersom Trim ikke støttes og den begrenses av en SATA-150-kontroller. Men det er bevist at SSD kan gi flere FPS i spill, og ikke minst betraktelig mindre ventetider og mer responsivt GUI. Er det fortsatt verdt de 1000 kr for 60 GB? For meg ja, for de resterende 90 %, absolutt ikke. Idag får du omtrent 4 ganger så mye lagringskapasitet til samme pris, i tillegg til høyere ytelse og lavere levetid (dette blir ekstra viktig i en konsoll!). Men prisen på SanDisk Ultra Plus, Intel 335 eller kingston HyperX 3K skremmer ikke meg bort fra tanken ihvertfall.

 

De nye konsollene kommer til å ha en SATA-600-kontroller, noe som ihvertfall kommer til å utnytte SSD-en mye mer. Om Trim støttes tviler jeg litt på, til tross for at OS-ene begge konsollene bygges på støtter dette fullt ut. Uansett vil f.eks. en SandForce-SSD være godt egnet til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Maskinvaren i Xbox one og PS4 er ikke lik, det er dèt denne uttalelsen får det til å høres ut. At han er en dyktig mann som har peiling på hva han snakker om skal jeg ikke si noe på. Men vi har fortsatt mye fakta på bordet og vi må ikke glemme å lese mellom linjene. Jeg tror ikke Microsoft hadde likt hvis han uttalte seg negativt om konsollen deres, kanskje vil han ikke tråkke på noens tær.

 

Begge konsollene er bygd på samme arkitektur og platform, men implementeringen av disse er ikke lik.

 

Selvsagt så er det nok ikke noe problem å få et PS4-spill til å kjøre på XboX One, men det betyr ikke at det kunne ha blitt gjort ytterligere optimaliseringer på hver av konsollene.

 

Må også bare nevne alle faktorene som spiller inn. Hver av konsollene bruker en liten del av ressursene til OS og bakgrunssfunksjoner (også RAM). Vi vet ikke hvor mye dette spiller inn. Kanskje bruker Sony flere prosent enn Microsoft? Jeg har vanskelig for å tro det, men hva vet vi?

 

Minnekanalene er også bygget opp annerledes. Mens PS4 er mer fleksibel så har Xbox One et mer delt minnesystem slik som i typiske PC-er. Derfor mener jeg det handler mye om optimalisering.

 

Uttalelsen her sier heller ingenting om variasjon av FPS på konsollene. Selvsagt er konsollene ganske like, men de vil oppføre seg annerledes og det vil være ihvertfall noen prosent forskjell i FPS, avhengig av situasjon osv.

 

En utvikler som lager to identiske versjoner av et spill for å kjøre dem på to ulike konsoller mener jeg har igjen å gjøre litt optimaliseringer. Båndbredde til GPU og CPU vil ikke være lik på begge konsollene. Og selv om PS4 har et raskt GDDR5-minne, så er ikke dette nok til å fullt utnytte både GPU og CPU samtidig. Og Xbox på sin side har tregere minnekanaler.

 

Xbox One har f.eks. et detikert minne til CPU (102 GB/s) samt et delt DDR3-systemminne (68,2 GB/s). Sistnevnte deles mellom GPU og CPU. PS4 har en enklere og mer priseffektiv design, nærmere bestemt et GDDR5-systemminne (176 GB/s) som deles mellom CPU og GPU. Forskjellen her er at PS4 vil ha høyere total båndbredde, men også høyere forsinkelse på minnet.

 

Men så enkelt er det ikke. Systemminnet i Xbox One er på 8 GB, i likhet med PS4s GDDR5-minne. eSRAM-minnet (102 GB/s) i One som dedikeres til CPU vil være på 32 MB og betyr dermed at mye av systemminnet må nyttes (selv om dette minnet ha veldig liten forsinkelse!). Her har man 8 GB, men 68,2 GB/s sammenlignet med PS4s 176 GB/s. Selv om førstnevnte har lavere forsinkelse skal det en del optimaliseringer til for å holde følge med PS4, som i tillegg også har 1152 GPU-kjerner (vs 768). GPU-klokkefrekvensen blir nok litt høyere på Xbox One (?), men den er fortsatt helt klart svakere.

 

MS sin fordel, til tross for betraktelig lavere båndbredde, er lav forsinkelse. Men på slutten av dagen kan PS4 flytte mer data i maskinvaren.

 

Det er naivt å tro at et optimalisert spill ikke vil kunne dra nytte av PS4s fordeler, så lenge OS og drivere er godt nok implementert. Det er heller ikke vanskelig å nytte seg av disse fordelene. Men det er enkelt å la PS4-spill bli begrenset hvis de oppfører seg som om de skulle kjørt på en Xbox One!

 

 

Må legge til at noe av informasjonen her er basert på rykter og kan endre seg. Men igjen, de viktige detaljene her er allerede bekreftet. For alt man vet kan Sony fort øke klokkefrekvensen litt på GPU også. Kanskje har MS enda et triks på lur.

 

 

 

 

Nei, men det bør helt klart bli en forskjell. blir nok mange sammenligninger og diskusjoner når vi har begge konsoller her, så vi får vel ta fasiten da :)

 

men at PS4 sin kraftigere gpu ikke blir utnyttet det tror jeg ikke. kommer spillene med samme setting så blir det ihvertfall flere FPS

Tror det blir en forskjell jeg også. Men hvor stor denne forskjellen er avhengig av så mange faktorer at alt vi kan gjøre er å spekulere.

 

 

Grafikk og CPU er vel like, mens minnet er DDR3 vs GDDR5. Rekner med at det spiller inn på hvor god flyt det er mellom spill og menyer etc.

Nei. :) CPU er så og si like, GPU er ikke (PS4 har betraktelig flere GPU-kjerner, mens Xbox One har bittelitt høyere klokkefrekvens). Minneimplementasjonen er også annerledes, som forklart over. Totalt sett har PS4 høyere båndbredde og kan flytte mer data, mens forsinkelsen er høyere (vil bare merkes i begynnelsen av en overførsel). Xbox One har faktisk 32 MB mer minne enn PS4, men dette er bare tilgjengelig for CPU. Det er et veldig raskt minne, og systemminnet deres vil også ha lavere forsinkelse, selv om båndbredden er mye, mye lavere. Heldigvis for dem så vil det gå mye data frem og tilbake, noe som vil bety at forsinkelsene vil ha noe å si. Det vil føre til at den effektive overføringstiden vil bli nærmere enn om vi bare ser på båndbreddetallene.

 

Angående menyer osv. så vil nok PS4 i teorien være litt mindre responsivt, men dette vil du neppe merke noe forskjell på. Du vil mye heller merke at harddisken kommer til å sakke systemet ned litt (ikke så mye i spill forhåpentligvis).

 

 

Håper ikke du snakker generelt nå, for SSD er såvisst verdt de ekstra kronene på en pc. Den første HDD jeg kjøpte var på 1,2GB, den kostet da like mye som en Samsung EVO 500GB SSD gjør i dag. Om du går for en mindre OS SSD og en større snurredisk for lagring som de fleste gjør så koster de fleste 128Gb mellom 500-1000kr. Om det er verdt på en konsoll vet jeg ikke, men om det er meningen å kjøre konsollens OS samt spill fra den regner jeg fortsatt med at det er verdt det.

Jeg kommer til å kjøpe en 256 GB SSD til PS4 uten å blinke, på samme måte som at jeg har en SSD i min PS3.

 

Man kan gjerne argumentere med at en SSD i PS3 ikke gir mye mening ettersom Trim ikke støttes og den begrenses av en SATA-150-kontroller. Men det er bevist at SSD kan gi flere FPS i spill, og ikke minst betraktelig mindre ventetider og mer responsivt GUI. Er det fortsatt verdt de 1000 kr for 60 GB? For meg ja, for de resterende 90 %, absolutt ikke. Idag får du omtrent 4 ganger så mye lagringskapasitet til samme pris, i tillegg til høyere ytelse og lavere levetid (dette blir ekstra viktig i en konsoll!). Men prisen på SanDisk Ultra Plus, Intel 335 eller kingston HyperX 3K skremmer ikke meg bort fra tanken ihvertfall.

 

De nye konsollene kommer til å ha en SATA-600-kontroller, noe som ihvertfall kommer til å utnytte SSD-en mye mer. Om Trim støttes tviler jeg litt på, til tross for at OS-ene begge konsollene bygges på støtter dette fullt ut. Uansett vil f.eks. en SandForce-SSD være godt egnet til dette.

Vel, noe av det dere skriver er rett, andre feil.

Xbox one Har 204gb/Båndbreddde med esram,

 

Ps4 kommer til å køre grafikk på 14Cus ikke 18Cus (4 er til Multitasking)

XboxOne kommer til å køre på 12 Grafiske Cus, som hver enkelt går 6.6% raskere en i ps4'n.

Microsoft har testet med 14Cus ( dette i teorien vil tilsvare 17% økning, på 2 Cus) men fant ut etter Mangen tester at å øke hver enkelt Cus 6.6% vil fungere bedre i praksis. Dette er tall Arkitektene til XboxOne har kommet med. i og med at ps4 måtte bli nedklokka ( i følge rykter ) .. så er det liksom bare å vente å se.

Lenke til kommentar

Vel, noe av det dere skriver er rett, andre feil.

Xbox one Har 204gb/Båndbreddde med esram,

 

Ps4 kommer til å køre grafikk på 14Cus ikke 18Cus (4 er til Multitasking)

XboxOne kommer til å køre på 12 Grafiske Cus, som hver enkelt går 6.6% raskere en i ps4'n.

Microsoft har testet med 14Cus ( dette i teorien vil tilsvare 17% økning, på 2 Cus) men fant ut etter Mangen tester at å øke hver enkelt Cus 6.6% vil fungere bedre i praksis. Dette er tall Arkitektene til XboxOne har kommet med. i og med at ps4 måtte bli nedklokka ( i følge rykter ) .. så er det liksom bare å vente å se.

Takk for svaret. ;)

 

Søkte litt på det nå, og det er vel en av tingene som enda ikke er avklart (hvilken klokkefrekvens eSRAM-minnet kjører på), og 204 GB/s er vel begge veier samtidig (inn/ut), så i praksis vil dette være lavere. Men igjen, så viser jo bare dette at det er ting vi ikke enda vet sikkert. Hvordan MS sin implementasjon er tror jeg vises bedre i praksis enn på papiret ved første øyenkast. Sony har ikke tatt i bruk et slikt minne utenom cache-minnnet som Xbox One har samme mengde av.

 

Interessant. Synes MS har vært litt mer ærlige på maskinvarebiten. Og presentasjonen til Sony ang. komponentene var bare komisk, jeg lo bokstavelig talt (og fyren var helt seriøst).

 

Blir uansett spennende å se hva Digital Foundry skriver når de har fått tak i begge konsollene. :)

 

 

EDIT:

though there are some interesting new additions, such as a 30GB/s link from the CPU to the DDR3 RAM. In contrast, PlayStation 4 is believed to have 20GB/s access to the 8GB of GDDR5, while the graphics hardware has the full 176GB/s bandwidth available. We also see that the 32MB of ESRAM (embedded static RAM) used by Xbox One for accelerated GPU processing is actually a cluster of four 8MB modules, each with a 256-bit bus, operating in parallel to facilitate its wide bandwidth.

 

Hovedpoenget mitt er vel egentlig det at det er så mange faktorer så spiller inn, og selv om konsollene er ganske like så er det en del viktige forskjeller som også kommer til å bli viktig i optimaliseringsfasen.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

 

Vel, noe av det dere skriver er rett, andre feil.

Xbox one Har 204gb/Båndbreddde med esram,

 

Ps4 kommer til å køre grafikk på 14Cus ikke 18Cus (4 er til Multitasking)

XboxOne kommer til å køre på 12 Grafiske Cus, som hver enkelt går 6.6% raskere en i ps4'n.

Microsoft har testet med 14Cus ( dette i teorien vil tilsvare 17% økning, på 2 Cus) men fant ut etter Mangen tester at å øke hver enkelt Cus 6.6% vil fungere bedre i praksis. Dette er tall Arkitektene til XboxOne har kommet med. i og med at ps4 måtte bli nedklokka ( i følge rykter ) .. så er det liksom bare å vente å se.

Takk for svaret. ;)

 

Søkte litt på det nå, og det er vel en av tingene som enda ikke er avklart (hvilken klokkefrekvens eSRAM-minnet kjører på), og 204 GB/s er vel begge veier samtidig (inn/ut), så i praksis vil dette være lavere. Men igjen, så viser jo bare dette at det er ting vi ikke enda vet sikkert. Hvordan MS sin implementasjon er tror jeg vises bedre i praksis enn på papiret ved første øyenkast. Sony har ikke tatt i bruk et slikt minne utenom cache-minnnet som Xbox One har samme mengde av.

 

Interessant. Synes MS har vært litt mer ærlige på maskinvarebiten. Og presentasjonen til Sony ang. komponentene var bare komisk, jeg lo bokstavelig talt (og fyren var helt seriøst).

 

Blir uansett spennende å se hva Digital Foundry skriver når de har fått tak i begge konsollene. :)

 

 

EDIT:

though there are some interesting new additions, such as a 30GB/s link from the CPU to the DDR3 RAM. In contrast, PlayStation 4 is believed to have 20GB/s access to the 8GB of GDDR5, while the graphics hardware has the full 176GB/s bandwidth available. We also see that the 32MB of ESRAM (embedded static RAM) used by Xbox One for accelerated GPU processing is actually a cluster of four 8MB modules, each with a 256-bit bus, operating in parallel to facilitate its wide bandwidth.

Hovedpoenget mitt er vel egentlig det at det er så mange faktorer så spiller inn, og selv om konsollene er ganske like så er det en del viktige forskjeller som også kommer til å bli viktig i optimaliseringsfasen.

Det er helt sant :) og må si at jeg er spent på om Utviklerene klarer å bruke Begge systemene fult ut ( mye å sette seg inn i, nå i start fasen) , det som det kommer til å ende opp med ( tror jeg ) er hvem sine utviklere , eller genrelt utviklere som klarer å bruke all hardware og software best ..

 

Man kan se for eksempel Crytek folka, dei gjorde en fantastisk jobb med Crysis3 på X360 og ps3, er egetnlig ikke så mye som skiller X360 versjonen fra Pc'n sin.. selfølgelig er pc'n bedre, men med tanke på 8år gammel Hardware..

Lenke til kommentar

Man kan se for eksempel Crytek folka, dei gjorde en fantastisk jobb med Crysis3 på X360 og ps3, er egetnlig ikke så mye som skiller X360 versjonen fra Pc'n sin.. selfølgelig er pc'n bedre, men med tanke på 8år gammel Hardware..

 

Hæ? Konsollversjonene er jo en verden bak PC-versjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal ha ganske lite selv respekt hvis du kjøper Xbox One etter det Microsoft prøvde å gjøre. Det har også en negativ effekt, pga signalene det sender at det er helt greit at selskaper gjør uetiske ting, så bare beklager de litt, så er alt bra.

 

Hva har det med selvrespekt å gjøre..?

 

Man kjøper den konsollen man liker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs vel hva du prioriterer. For meg så er det også viktig hva slags selskap pengene mine går til, og jeg mener at det Microsoft prøvde å gjøre før de tok en hel sving var ganske forkastelig. For meg så virket det som om de ikke hadde noe respekt for kundene sine. Det er derfor jeg sier at de som løper tilbake til Microsoft etter det ikke har noen selv respekt.

Lenke til kommentar

Det er helt sant :) og må si at jeg er spent på om Utviklerene klarer å bruke Begge systemene fult ut ( mye å sette seg inn i, nå i start fasen) , det som det kommer til å ende opp med ( tror jeg ) er hvem sine utviklere , eller genrelt utviklere som klarer å bruke all hardware og software best ..

 

Man kan se for eksempel Crytek folka, dei gjorde en fantastisk jobb med Crysis3 på X360 og ps3, er egetnlig ikke så mye som skiller X360 versjonen fra Pc'n sin.. selfølgelig er pc'n bedre, men med tanke på 8år gammel Hardware..

Nettopp, konsollerutvikling handler om optimalisering. :) Selv er jeg spent på hva Polyphony Digital klarer å presse ut av PS4.

 

Jeg er enig i at Crytek gjorde og gjør en god jobb, de er flinke på grafikk. Men at det er lite som skiller Xbox 360-versjonen og PC-versjonen er jeg ganske uenig i. Man ser det på lyset, teksturer, skarphet... det meste egentlig. Forskjellen er ganske stor. Men, er det grunn til å klappe? Absolutt, hva de har fått til på så begrenset maskinvare er utrolig.

 

Et viktig punkt her er også at Xbox 360-spillet ofrer ganske mange FPS for å få denne grafikken, rundt 30 FPS er mye mindre enn jeg personlig tollererer. :)

 

 

 

Det spørs vel hva du prioriterer. For meg så er det også viktig hva slags selskap pengene mine går til, og jeg mener at det Microsoft prøvde å gjøre før de tok en hel sving var ganske forkastelig. For meg så virket det som om de ikke hadde noe respekt for kundene sine. Det er derfor jeg sier at de som løper tilbake til Microsoft etter det ikke har noen selv respekt.

Det handler mye om prinsipp. Du vil heller ikke bidra til å lage framtiden slik eller støtte selskaper som gjør slik. Og når folk flest ikke følger med og ikke bryr seg så er det ekstra viktig at vi andre setter foten ned og vræler ut.

 

Så ja, er enig.

 

Skal jeg ha meg Xbox One må det nok modding til, men vet ikke om jeg har lyst til å støtte dem. PS4 blir det uansett, pga. eksklusive spill.

Lenke til kommentar

Kan ikkje Microsoft, Sony og Nintendo berre samarbeide om å lage ein felles konsoll som kan spele alle spela? Det hadde vert genialt for min del.

Et monopolmarked? Høres ikke bra ut for vi som skal betale for konsollene, spillene og onlinetjenesten... Takk og pris blir aldri det en realitet.

 

Maskinvaren i Xbox one og PS4 er ikke lik, det er dèt denne uttalelsen får det til å høres ut. At han er en dyktig mann som har peiling på hva han snakker om skal jeg ikke si noe på. Men vi har fortsatt mye fakta på bordet og vi må ikke glemme å lese mellom linjene. Jeg tror ikke Microsoft hadde likt hvis han uttalte seg negativt om konsollen deres, kanskje vil han ikke tråkke på noens tær.

 

Xbox One har f.eks. et detikert minne til CPU (102 GB/s) samt et delt DDR3-systemminne (68,2 GB/s). Sistnevnte deles mellom GPU og CPU. PS4 har en enklere og mer priseffektiv design, nærmere bestemt et GDDR5-systemminne (176 GB/s) som deles mellom CPU og GPU. Forskjellen her er at PS4 vil ha høyere total båndbredde, men også høyere forsinkelse på minnet.

 

Sammenlignet med forrige generasjon er konsollene så godt som identiske, i det har Cormack helt rett. De har begge AMD CPU, x86 arkitektur, osv osv.

 

PS4s system for minne er absolutt ikke priseffektivt. GDDR5 er betydelig dyrere enn DDR3, og ganger du prisforskjellen med 100 millioner konsoller snakker vi om mildt sagt enorme beløp. Sony har valgt å investere markant i raskere minne, så får vi se om de får igjen for den investeringen i bedre ytelse.

Størst forskjeller finner vi på utsiden. Innvendig er det minnearkitektur og GPU som skiller, men vi snakker fortsatt marginale forskjeller. Ikke minst sammenlignet med forrige generasjon som var mer et eple/pærer-forhold.

 

 

Det spørs vel hva du prioriterer. For meg så er det også viktig hva slags selskap pengene mine går til, og jeg mener at det Microsoft prøvde å gjøre før de tok en hel sving var ganske forkastelig. For meg så virket det som om de ikke hadde noe respekt for kundene sine. Det er derfor jeg sier at de som løper tilbake til Microsoft etter det ikke har noen selv respekt.

Det er forkastelig at de ville få på plass en spilldelings-modell som krevde at konsollen var innom internett iblant? Hvis det er definisjonen på forkastelig så bør du heve blikket og se ut i verden. Det finnes mye urett der ute som får Microsoft til å se ut som moder Theresa.

 

 

Nettopp, konsollerutvikling handler om optimalisering. :) Selv er jeg spent på hva Polyphony Digital klarer å presse ut av PS4.

Polyphony Digital? Som ikke har laget et bra Gran Turismo på mange mange år (vel, sammenlignet med Forza Motorsport). Neste GT i serien er ikke engang laget primært for PS4...

 

Nei, i all overskuelig framtid (de neste 2-3 årene) vil nok Forza Motorsport være det ypperste vi får se av grafikk og kjørefølelse på konsoll.

Lenke til kommentar
Det finnes mye urett der ute som får Microsoft til å se ut som moder Theresa.

 

Ja, det har du rett i. Microsoft er langt fra de verste i verden, men det er ikke akkurat relevant for temaet, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du trodde at det var et godt argument.

 

Det at jeg syns det Microsoft driver med er forkastelig betyr ikke det at det ikke er andre ting i verden som jeg syns er mer forkastelig.

 

Jeg reagerte på at det ble først annonsert at man måtte sjekke inn en gang i løpet av 24 timer, hvis ikke så sluttet konsollen å fungere. Det mener jeg er tull for en konsoll. Hvis jeg har en konsoll så tenker jeg at jeg hvil ha muligheten for å ta den med meg på hytta der jeg ikke har internet.

 

Det andre som jeg reagerte på var at kinect vil alltid være "på" for å høre etter "on" kommandoen. Jeg er klar over at Microsoft endret en god del, og det var en god del som fikk meg til å være misførnøyd med Microsoft etter de annonserte konsollen, og jeg fulgte med på hva de endret også videre.

 

Det var jo en del uttalelser fra Microsoft som syng var rare og. Blant annet at de ba folk som ikke ville / ikke kunne sjekke inn en gang i løpet av 24 timer kan kjøpe seg en Xbox 360 isteden.

 

Med alt det som Microsoft viste og sa så syns jeg det er forbløffende at folk fortsatt vil støtte det dritt selskapet.

Lenke til kommentar

Vel, du glemte alt som er praktisk med det. Med at konsollen logger inn en gang i døgnet så fikk du muligheten til å dele alle spill med inntil 10 personer. Med "Xbox One" og HDMI CEC så kan du fra sofaen starte en video på netflix f.eks uten å røre en eneste kontroller. Trenger ikke engang ta i fjernkontrollen til TVen.

 

Du har selvfølgelig klippet av ledningene til mikrofonen i laptoppen, i iPadden, i kameraet på den nye smart-TVen og har ductape over alle kamera på alle nye dingser, og tar ut batteriet fra mobilen når du ikke bruker den? Jeg mener... De kan jo høre hva du sier eller se hva du gjør!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...