Dingy Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 kjenner jeg blir skikkelig irritert over alle de som syter over at Titan ikke er med....! for å være helt ærlig, så driter jeg i hvordan det yter vs. Titan, når Titan koster dobbelt så mye! Da skulle de isåfall kjørt 2 x 290x i crossfire da, så hadde tallene representert ytelse vs. kroner. 5 Lenke til kommentar
ThreePinkApples Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ser mange klager på temperaturen til R9 290X Vel, om du ikke liker at den kjører på 95 grader, så kan du velge at den skal kjøre på 80 grader, helt opp til deg! Du kan velge 30 grader om du vil! Men da må du forvente litt lavere ytelse. Poenget er jo at dette kortet overklokker seg selv konstant opp og ned for å ligge på et temperatur punkt du bestemmer, kombinert med maks viftehastighet som du bestemmer. Som standard er dette 95 grader ved 100% vifte som da gir best mulig ytelse LIker du ikke dette så kan du skru ned litt (Det samme gjør GTX 780 og Titan altså, bare at de som standard er satt til 80 grader, noe som burde ha vært nevnt i testen (Om det ikke er og jeg bare overså)) 3 Lenke til kommentar
VargAamo Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 (Det samme gjør GTX 780 og Titan altså, bare at de som standard er satt til 80 grader, noe som burde ha vært nevnt i testen (Om det ikke er og jeg bare overså)) Det har du helt rett i! Jeg var bombesikker på at jeg hadde påpekt dette, fordi akkurat temperaturmålforskjellen er en av tingene vi tok opp med AMD i dagens Ekstra-sak, men det ser ut som jeg har begått en liten bommert. Side 5 oppdateres derfor sporenstreks - og takk for tipset! 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) 1. Om vinteren ja. 2. Løser ikke problemet 4. Løser ikke problemet, du får ikke ett sånn kort stille. 5. Ikke alle bor hjemme hos foreldrene. AtW Da har du dessverre for lite erfaring om PC hardware til å uttale deg, for det er direkte feil det du sier. 1. Wow. Ja 200W fra skjermkortet i den daglige/ukentlige/månedlige gangen man spiller får hele huset til å koke, helt klart. 200W er jo helt vilt! Si 300W da, så har jeg litt margin når man snakker isolert sett om skjermkortet. For du vet like godt som meg om du har litt vett i toppen (noe jeg vet at du har), at 300W ikke blir en katastrofe om det er sommer eller vinter. Man kan jo alltids åpne et vindu også. 2. Det vil aldri bli et problem om skjermkortet lager 50-100W ekstra varme, som for øvrig er veldig lite i en normal sammenheng, spesielt om man har et kabinett med en vifte eller to i. Jeg har et kabinett med 6 vifter, hvorav 1stk er gigantiske 25cm eller lignende. Og det bråker ikke en puck, er like stille som en ny bedriftsmaskin fra HP. Og det er billig også, tror det kostet 700kr eller noe sånn. 4. Du aner ikke hva du snakker om. Under 100% contant load på mitt overklokkede 7970 GHz edition er det fortsatt så stille fra kabinettet mitt at jeg kunne sovnet ved siden av det. Fordi jeg har Vapor-X kjølingen fra Sapphire. Stille og effektivt, kanskje fordi det er 2 store vifter påmontert skikkelige kjøleribber som langt mer effektivt fjerner varme enn turbinhjulet til referansekjøleren? 5. Som nevnt tidligere, har man råd til R9 290, enten om det er en selv eller foreldre som betaler, så har man da også penger til strømregningen. Endret 24. oktober 2013 av IceBlitz 2 Lenke til kommentar
PinkCase Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det slår 780 når begge er stock. Men hvis man overklokker begge maks så vinner plutselig 780 alle testene... Kanskje noe dere burde begyne å tenke på! Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Nok en bråkete varmeovn? Nei tak...skuffende av AMD, som vanlig Dårlig forsøk, det skal du ha. 7 Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Når effektbruket er 400 W for hele datamaskinen fra stikk-kontakten, betyr det at en 520 Watts strømforsyning skal kunne håndtere dette? (Jeg har en Corsair HX520) Ja, da trekker maskinen kanskje 360 watt, godt under 520. AtW Ja ikke sant for i testen ble det benyttet En 80 plus gold PSU som kan yte 90% av det den trekker fra stikken ved 400W altså 360 watt som du sier, min PSU er vel bare 80 plus Bronze og vil måtte trekke ca 450 W fra stikken for å levere 360 til systemet, men Watt benevnelsen på PSU?en er vel hva den klarer å leverer ut og ikke trekker inn, så i mitt tilfelle vil den kunne (potensielt) trekke 650 W fra stikken og levere 520 W til systemet. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Da har du dessverre for lite erfaring om PC hardware til å uttale deg, for det er direkte feil det du sier. 1. Wow. Ja 200W fra skjermkortet i den daglige/ukentlige/månedlige gangen man spiller får hele huset til å koke, helt klart. 200W er jo helt vilt! Si 300W da, så har jeg litt margin når man snakker isolert sett om skjermkortet. For du vet like godt som meg om du har litt vett i toppen (noe jeg vet at du har), at 300W ikke blir en katastrofe om det er sommer eller vinter. Man kan jo alltids åpne et vindu også. 2. Det vil aldri bli et problem om skjermkortet lager 50-100W ekstra varme, som for øvrig er veldig lite i en normal sammenheng, spesielt om man har et kabinett med en vifte eller to i. Jeg har et kabinett med 6 vifter, hvorav 1stk er gigantiske 25cm eller lignende. Og det bråker ikke en puck, er like stille som en ny bedriftsmaskin fra HP. Og det er billig også, tror det kostet 700kr eller noe sånn. 4. Du aner ikke hva du snakker om. Under 100% contant load på mitt overklokkede 7970 GHz edition er det fortsatt så stille fra kabinettet mitt at jeg kunne sovnet ved siden av det. Fordi jeg har Vapor-X kjølingen fra Sapphire. Stille og effektivt, kanskje fordi det er 2 store vifter påmontert skikkelige kjøleribber som langt mer effektivt fjerner varme enn turbinhjulet til referansekjøleren? 5. Som nevnt tidligere, har man råd til R9 290, enten om det er en selv eller foreldre som betaler, så har man da også penger til strømregningen. Du vet at selv med vifter som flytter de 400 unødvendige wattene ut så har du fortsatt 400 watt ekstra i rommet? på sommeren vil dette varme opp rommet ditt ganske mye og dermed føre til lavere levetid over tid. Maks varme er ikke en bra ting. Dette kortet er altfor varmt og altfor støyete og plastic fantastic følelsen her er ekstremt overdrevet. Men det er et VELDIG bra kort i seg selv og spesielt i forhold til prisen. Gjennstår å se om driverne gjør jobben sin nå. Lenke til kommentar
Gravstein Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ser at kortet er lansert nå, men blir det på samme måte som med titan at det ikke kommer andre kjøleløsninger? Det at AMD skriver at de satser på en temp rundt 95 grader burde da kunne reduseres til midten/høye 80 nummere ved å bytte til for eks Direct CU II kjøler eller lignende. Burde vel også hjelpe stort på støynivå. Blir ikke som Titan heldigvis. Asus, Msi, XFX osv kommer med sine varianter. Lenke til kommentar
Cain_85 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Du vet at selv med vifter som flytter de 400 unødvendige wattene ut så har du fortsatt 400 watt ekstra i rommet? på sommeren vil dette varme opp rommet ditt ganske mye og dermed føre til lavere levetid over tid.Maks varme er ikke en bra ting. Dette kortet er altfor varmt og altfor støyete og plastic fantastic følelsen her er ekstremt overdrevet.Men det er et VELDIG bra kort i seg selv og spesielt i forhold til prisen. Gjennstår å se om driverne gjør jobben sin nå. Nå er jo ikke alle 400 wattene "unødvendige" da, som han sa så er det jo bare 150-250 W som skjermkortet bruker. Merforbruket fra et tilsvarende Nvidia kort er rundt 60-70 watt ved full load. De fleste rom blir vel ikke overkokt av at man i ny og ne slår opå en 60 watts pære. Angående støy så vil det komme en rekke gode kjøleløsninger som håndterer det bedre enn stock. Endret 24. oktober 2013 av Cain_85 2 Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Du vet at selv med vifter som flytter de 400 unødvendige wattene ut så har du fortsatt 400 watt ekstra i rommet? på sommeren vil dette varme opp rommet ditt ganske mye og dermed føre til lavere levetid over tid. Maks varme er ikke en bra ting. Dette kortet er altfor varmt og altfor støyete og plastic fantastic følelsen her er ekstremt overdrevet. Men det er et VELDIG bra kort i seg selv og spesielt i forhold til prisen. Gjennstår å se om driverne gjør jobben sin nå. Dette kortet er ikke ekstremt varmt. Bare se på for eks gtx 480. Da snakker vi stekepanne. Og dette med levetid: Et skjermkort, eller annen maskinvare er kasta, skrota, veteraner el. lenge før de går i stykker pga begrenset levetid pga temperatur. Jeg tror at vi er prega av en veldig kald hd7000/gtx600 serie, og mister litt begrep 6 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 ame='cannibalguppy' timestamp='1382605076' post='21063273'] Nå er jo ikke alle 400 wattene "unødvendige" da, som han sa så er det jo bare 150-250 W som skjermkortet bruker merforbruket fra et tilsvarende Nvidia kort er rundt 60-70 watt ved full load. De fleste rom blir vel ikke overkokt av at man i ny og ne slår opå en 60 watts pære. Angående støy så vil det komme en rekke gode kjøleløsninger som håndterer det bedre enn stock. Med tanke på rundt 10% høyere ytelse for 35% høyere strømforbruk er det gaaanske unødevendig ja. Virker som om alt de har gjort er å kjøre inn masse ekstra watt og volt og lansert. Ingen rafinering. Meeen nå forventer jeg ikke noen form for rafinering av AMD heller da. Max bang for the buck og det er greit. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Dette kortet er ikke ekstremt varmt. Bare se på for eks gtx 480. Da snakker vi stekepanne. Og dette med levetid: Et skjermkort, eller annen maskinvare er kasta, skrota, veteraner el. lenge før de går i stykker pga begrenset levetid pga temperatur. Jeg tror at vi er prega av en veldig kald hd7000/gtx600 serie, og mister litt begrep Jobber med reparasjon av pc. Tro meg varme dreper ganske mye og kort fra en viss produsent er ganske godt representert her. 480 var en stekepanne men 580 var ikke det, også var 480 EKSTREMT mye bedre enn dette er(når det ble lansert). Anngående varme så skal jeg love deg at Idle temp på 52 grader ikke er direkte sunt i lengden. Endret 24. oktober 2013 av cannibalguppy Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Du vet at selv med vifter som flytter de 400 unødvendige wattene ut så har du fortsatt 400 watt ekstra i rommet? på sommeren vil dette varme opp rommet ditt ganske mye og dermed føre til lavere levetid over tid. Maks varme er ikke en bra ting. Dette kortet er altfor varmt og altfor støyete og plastic fantastic følelsen her er ekstremt overdrevet. Men det er et VELDIG bra kort i seg selv og spesielt i forhold til prisen. Gjennstår å se om driverne gjør jobben sin nå. Her dummer du deg nok en gang ut.... Et rom blir ikke overkokt av at du skrur på en lyspære ekstra, som i dette tilfellet er differansen fra AMD's soleklare toppkort, vs 780... At du kaller dette plastic fantastic, viser vell egentlig bare nivået ditt... 1 Lenke til kommentar
Nanarayo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Sa jo selv at prisen kom til å havne på rundt 4k... tidligere topic om dette nevnte noen at dette kom til å havne over 5-6k. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 "Uber mode" yter omtrent som de beste custom 780-kortene ut fra eska. Ville ikke kjøpt referanse av dette kortet med mindre man har vannkjøling. Støytester viser opp mot 50dB, og jeg husker fortsatt den gamle Delta 80mm vifta jeg hadde da jeg var 16. Nei takk Blir dog spennende å se om det kommer et Lightning fra MSI basert på dette. Samt hvor høyt custom-kortene overklokker! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg vil bare legge til at årsaken til at vi ikke testet GeForce GTX Titan også med nye drivere, er at Nvidia dessverre ikke har kunnet låne oss et testeksemplar til blant annet dette formålet. Lån et av DigitalImpuls De fikser biffen garantert 1 Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Utrolig kult å se at amd har fått til et såpass heftig grafikkort! Litt skuffende med såpass høy temperatur og strømforbruk, men dersom man har et kabinett med god nok luftgjennomstrømning, samt en god psu, så løser jo det seg! Men når det er sagt - koser meg fortsatt med 780'en min jeg :-) Og grøsser egentlig litt av tanken på en 290X i mitt lille bitfenix prodigy.. Tror noe ville kokt xD Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Her dummer du deg nok en gang ut.... Et rom blir ikke overkokt av at du skrur på en lyspære ekstra, som i dette tilfellet er differansen fra AMD's soleklare toppkort, vs 780... At du kaller dette plastic fantastic, viser vell egentlig bare nivået ditt... Jepp personangrep beviser for rett du har. Det er rimelig plastic feel på alle amd kort fra 6000-nå. JEG syns de ser ut som juggel og det er kjipt. Alt ser bra ut med en vannblokk på seg men jeg vet av erfaring at de fleste faktisk ender med referansekort og at de ikke bruker vannkjøling og da er utseendet viktig. En lyspære er ikke så varm i romsammenheng men har du holdt på en lyspære før? på en liten chip er det VELDIG mye varme. Endret 24. oktober 2013 av cannibalguppy Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 En lyspære er ikke så varm i romsammenheng men har du holdt på en lyspære før? på en liten chip er det VELDIG mye varme. En glødepære på 60w er myye varmere enn denne derre ship'en din per W Da kan vel jeg si at på en gløde pære er det KJEMPEVELDIGMYE varme? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå