Andrull Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Ehhh, så vidt lavere? 3db er faktisk en dobling av støynivået .... 3 dB er en dobling av lydtrykket. Men siden øret ikke opererer på en linær skala, hvor en dobling høres ut som en dobling (og til en sensor å være så har øret ekstremt god dynamisk justering), så vil det for hver 10 dB oppfattes som en dobling. 2-3 dB vil du foruten direkte sammenligning ikke oppfatte som så stor forskjell. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Ehhh, så vidt lavere? 3db er faktisk en dobling av støynivået .... edit: For ikke å snakke om load på über som er 50DB mot 780 på 36db - dvs at 290 bråker altså nesten 5 ganger mer enn 780 på load ... Tror nesten jeg får holde meg til 780ti-planen ... 36 dB VS 50 dB (14 dB forskjell) er vel med rask hoderegning noe rundt 25 ganger økning i lydtrykk. For øret så vil det høres ut som nesten 3 ganger mer. Endret 25. oktober 2013 av Andrull Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) 3 dB er en dobling av lydtrykket. Men siden øret ikke opererer på en linær skala, hvor en dobling høres ut som en dobling (og til en sensor å være så har øret ekstremt god dynamisk justering), så vil det for hver 10 dB oppfattes som en dobling. 2-3 dB vil du foruten direkte sammenligning ikke oppfatte som så stor forskjell. Ah stemmer at vi oppfatter det logaritmisk ja, litt kjapp der, men 3db er likevel en betydelig økning som man merker, selv om øret vil venne seg til det og ikke oppfatte det som dobbelt så høyt. - Men nå er jo load støyen 14 db høyere da! Må si jeg heller mot 780ti igjen etter de grafene ... :o Det gir jo liten mening å sammenligne idle-støy med noe som helst her egentlig, med mindre den er såpass høy at man ikke orker å sitte ved siden av. Endret 25. oktober 2013 av kjetilkl Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Ah stemmer at vi oppfatter det logaritmisk ja, litt kjapp der, men 3db er likevel en betydelig økning som man merker, selv om øret vil venne seg til det og ikke oppfatte det som dobbelt så høyt. - Men nå er jo load støyen 14 db høyere da! Må si jeg heller mot 780ti igjen etter de grafene ... :o Det gir jo liten mening å sammenligne idle-støy med noe som helst her egentlig, med mindre den er såpass høy at man ikke orker å sitte ved siden av. IDLE støy er vel egentlig den mest irriterende, da du gjerne prøver å slappe av med en video, sitte litt på nettet, jobbe etc.. Når du gamer så har de fleste på lyd/headsett som vil gjøre at dette blir mindre problematisk. Men selvsagt, det er tider jeg ønsker å slappe av mens jeg gamer, og ikke ønsker å bruke headsett (behagelig å sitte uten), og det er da vannkjøling kommer til sin rett! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Ehhh, så vidt lavere? 3db er faktisk en dobling av støynivået .... edit: For ikke å snakke om load på über som er 50DB mot 780 på 36db - dvs at 290 bråker altså nesten 5 ganger mer enn 780 på load ... Tror nesten jeg får holde meg til 780ti-planen ... 3dB er en dobling i lydtrykk, 10dB er en dobling i opplevd støynivå. Desibel er en logaritmisk skala forresten, 50dB er 25 ganger sterkere lydtrykk enn hva 36dB er. Godt å vite at du skal kjøpe Nvidias 780 Ti, vi vet lite om ytelse eller pris, men det har jo aldri stoppet Nvidia-fanatikere før. EDIT: Personlig syns jeg dette er rimelig latterlig å diskutere uansett, hvis du ikke er fornøyd med støynivået ut av eska med 290X senker du bare maksimal viftehastighet i Powertune og får litt mindre ytelse. Endret 25. oktober 2013 av arni90 4 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 3dB er en dobling i lydtrykk, 10dB er en dobling i opplevd støynivå. Desibel er en logaritmisk skala forresten, 50dB er 25 ganger sterkere lydtrykk enn hva 36dB er. Godt å vite at du skal kjøpe Nvidias 780 Ti, vi vet lite om ytelse eller pris, men det har jo aldri stoppet Nvidia-fanatikere før. EDIT: Personlig syns jeg dette er rimelig latterlig å diskutere uansett, hvis du ikke er fornøyd med støynivået ut av eska med 290X senker du bare maksimal viftehastighet i Powertune og får litt mindre ytelse. Hva, komme med en løsning som ikke innebærer å kjøpe nvidia? Utenkelig! 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hvis 290 uten X koster 700-1000kr mindre enn X, så kan det bli et sinnsykt bra skjermkort for pengene. Helt latterlig bra faktisk! http://www.guru3d.com/news_story/radeon_r9_290_performance_figures_leak.html 2 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 3dB er en dobling i lydtrykk, 10dB er en dobling i opplevd støynivå. Desibel er en logaritmisk skala forresten, 50dB er 25 ganger sterkere lydtrykk enn hva 36dB er. Godt å vite at du skal kjøpe Nvidias 780 Ti, vi vet lite om ytelse eller pris, men det har jo aldri stoppet Nvidia-fanatikere før. EDIT: Personlig syns jeg dette er rimelig latterlig å diskutere uansett, hvis du ikke er fornøyd med støynivået ut av eska med 290X senker du bare maksimal viftehastighet i Powertune og får litt mindre ytelse. Så du som snakker om fanatikere og logikk syns det er helt ok at du dreper ytelsen pg dermed har et dårligere kort med stygg elendig kjøler av et selskap som aldri klarer å lage skikkelig CFX løsninger? Yapp du er ikke amd fanatiker da. Hadde du sagt "bang for the buck" så er det greit for dette kortet er overlegent på pris i forhold til ytelse men taper veldig hardt på alle andre punkter. Til nød går jeg med på ren ytelse men kun fordi de måtte voldta den stakkars plastdingsen på toppen. Hva, komme med en løsning som ikke innebærer å kjøpe nvidia? Utenkelig! Nei vi får alle kjøper billig plastjuggel med elendige drivere og ubrukelig CFX. alt annet er utenkelig! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Godt å vite at du skal kjøpe Nvidias 780 Ti, vi vet lite om ytelse eller pris, men det har jo aldri stoppet Nvidia-fanatikere før. Hm, er absolutt ingen nvidia-fanatiker, har hatt flere amd-skjermkort de siste årene, men jeg antar at 780ti kommer til å koste det samme som 780 gjør nå, og det er vel ikke mindre sannsynlig etter R290 lanseringen. EDIT: Personlig syns jeg dette er rimelig latterlig å diskutere uansett, hvis du ikke er fornøyd med støynivået ut av eska med 290X senker du bare maksimal viftehastighet i Powertune og får litt mindre ytelse. Det kan du jo, men da fremstår jo bare 780/ti som enda bedre kjøp. 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Så du som snakker om fanatikere og logikk syns det er helt ok at du dreper ytelsen pg dermed har et dårligere kort med stygg elendig kjøler av et selskap som aldri klarer å lage skikkelig CFX løsninger? Yapp du er ikke amd fanatiker da. Hadde du sagt "bang for the buck" så er det greit for dette kortet er overlegent på pris i forhold til ytelse men taper veldig hardt på alle andre punkter. Til nød går jeg med på ren ytelse men kun fordi de måtte voldta den stakkars plastdingsen på toppen. Nei vi får alle kjøper billig plastjuggel med elendige drivere og ubrukelig CFX. alt annet er utenkelig! Stygg kjøler er et spørsmål om smak, personlig syns jeg en diger, lysende GEFORCE GTX er ganske heslig, og kjøleren i seg selv ser ut som en brødrister med plexiglass. Om da valget er mellom skrikende grønt og grått eller for det meste svart med litt rødt vil jeg påstå at AMDs fargevalg er penere i de fleste tilfeller. Du sier at det kun er pris/ytelse som er suverent over Nvidia, men alle tester jeg har lest har plassert ytelsen i samme område som GTX Titan eller 780 avhengig av om Uber-mode er av eller på, i 4K er det jo faktisk litt kraftigere enn Titan i nesten alle tilfeller ifølge Anandtech. Støymessig ser jeg heller ingenting som er virkelig avskrekkende, jeg har allerede påpekt at støynivået fra dette kortet i "Quiet"-mode er helt akseptabelt. Jeg lurer derfor veldig på hva du mener med "taper veldig hardt på alle andre punkter" ettersom det er ingen totale feilgrep som "65dBA støy" eller "dobbelt strømforbruk for 10% bedre ytelse". Kjøleren er definitivt ikke like god som Nvidias kjøler, men kretskortet har samme typiske overdimensjonerte AMD-kvalitet (i kraftig motsetning til Nvidia) og det er fortsatt dual-BIOS for de som liker å flashe BIOS. Hm, er absolutt ingen nvidia-fanatiker, har hatt flere amd-skjermkort de siste årene, men jeg antar at 780ti kommer til å koste det samme som 780 gjør nå, og det er vel ikke mindre sannsynlig etter R290 lanseringen. Det kan du jo, men da fremstår jo bare 780/ti som enda bedre kjøp. Hvis 780 Ti havner på 5500-6000 kr og 290X fortsetter å ligge på 4500-5000 kr vil AMD ha en klar fordel i pris/ytelse når tredjepartskjølere begynner å komme, det hjelper også at CFX er fikset for høyere displayoppløsninger enn 2560x1600 og at man ikke trenger CFX-broer lengre. Angående å senke viftehastigheten på 290X, så er det flere pluss: 290X er fortsatt en grei tusenlapp billigere enn 780, og ytelsen du mister ved å senke viftehastigheten til 780-nivå vil være noen få prosent som betyr at ytelsen fortsatt vil være i samme område som 780. I fremtiden kan du kjøpe og montere en Arctic Accellero-kjøler, dette vil gi deg bedre ytelse med en gang, og du kan sikkert kjøre på med en rimelig heftig overklokk etter hvert også. Prislappen blir fortsatt lavere enn det du må betale for et 780. Alternativt kan du se på det som en midlertidig løsning før du får montert en vannblokk. Endret 25. oktober 2013 av arni90 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Med tanke på at du får et populært spill og skjermkortet til 4330kr og et uten til 4200kr, så er det vel nærmere å si noe ala 4200-4600 kanskje? Lenke til kommentar
Santaking Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Hvorfor tar ikke hw med Titan og 690 i testene sine? Jeg er ihvertfall intressert i å se hvordan nye skjermkort yter i forhold til 690 kortet mitt.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Hvorfor tar ikke hw med Titan og 690 i testene sine? Jeg er ihvertfall intressert i å se hvordan nye skjermkort yter i forhold til 690 kortet mitt.. Står det ikkje i artikkelen hvorfor de ikkje har med Titan? Eller du har kanskje ikkje lest artikkelen? Man kan heller ikkje alltid sammenlikne "dual gpu" kort med single gpu kort fps messig, da man kan få litt "stuttering" og andre faktorer som spiller inn på spillopplevelsen i sli/cfx mode. Ditt 690 kort er godt nok for det meste enda. Det er iallefall ikkje særlig vits i å bytte det ut med mindre du spiller i oppløsninger enn 1080p. Endret 26. oktober 2013 av Nizzen Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Stygg kjøler er et spørsmål om smak, personlig syns jeg en diger, lysende GEFORCE GTX er ganske heslig, og kjøleren i seg selv ser ut som en brødrister med plexiglass. Om da valget er mellom skrikende grønt og grått eller for det meste svart med litt rødt vil jeg påstå at AMDs fargevalg er penere i de fleste tilfeller. Du sier at det kun er pris/ytelse som er suverent over Nvidia, men alle tester jeg har lest har plassert ytelsen i samme område som GTX Titan eller 780 avhengig av om Uber-mode er av eller på, i 4K er det jo faktisk litt kraftigere enn Titan i nesten alle tilfeller ifølge Anandtech. Støymessig ser jeg heller ingenting som er virkelig avskrekkende, jeg har allerede påpekt at støynivået fra dette kortet i "Quiet"-mode er helt akseptabelt. Jeg lurer derfor veldig på hva du mener med "taper veldig hardt på alle andre punkter" ettersom det er ingen totale feilgrep som "65dBA støy" eller "dobbelt strømforbruk for 10% bedre ytelse". Kjøleren er definitivt ikke like god som Nvidias kjøler, men kretskortet har samme typiske overdimensjonerte AMD-kvalitet (i kraftig motsetning til Nvidia) og det er fortsatt dual-BIOS for de som liker å flashe BIOS. Hvis 780 Ti havner på 5500-6000 kr og 290X fortsetter å ligge på 4500-5000 kr vil AMD ha en klar fordel i pris/ytelse når tredjepartskjølere begynner å komme, det hjelper også at CFX er fikset for høyere displayoppløsninger enn 2560x1600 og at man ikke trenger CFX-broer lengre. Angående å senke viftehastigheten på 290X, så er det flere pluss: 290X er fortsatt en grei tusenlapp billigere enn 780, og ytelsen du mister ved å senke viftehastigheten til 780-nivå vil være noen få prosent som betyr at ytelsen fortsatt vil være i samme område som 780. I fremtiden kan du kjøpe og montere en Arctic Accellero-kjøler, dette vil gi deg bedre ytelse med en gang, og du kan sikkert kjøre på med en rimelig heftig overklokk etter hvert også. Prislappen blir fortsatt lavere enn det du må betale for et 780. Alternativt kan du se på det som en midlertidig løsning før du får montert en vannblokk. Du har slengt ufattelig mye drit om gtx 480 for strømforbruket dette kortet hadde men syns ikke det er en brøler av AMD og gjøre samme feilen men denne gang med mindre gevinst(r9 290x er ikke like bra som 480 var i sin tid i forhold til konkuransen annet enn på pris). Hvordan den ser ut er som sagt personlig men vil tørre å påstå at reaksjonen de fleste store nettsider hadde ved lanseringen av 690(som hadde designet du sier er heslig) er ganske mange nivåer over reaksjonen folk har rundt AMD lanseringer. Enda til gode å høre "dette kortet er så pent at jeg ikke vil vannkjøle det" om AMD kort. Og det er det gode grunner til. Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Vindu i kassa er vel mest for de mindre modne blant oss uansett så da er det bare stenge kassa og la være å tenke på at det står Geforce GTX der! Er vel muligens det minst viktige å tenke på ved kjøp av skjermkort. Endret 26. oktober 2013 av FB.934880505 1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Vindu i kassa er vel bare for 14 åringer uansett så da er det bare stenge kassa og la være å tenke på at det står Geforce GTX der! Er vel muligens det minst viktige å tenke på ved kjøp av skjermkort. Du har pcer for fjortenåringer, også har du vakre bygg ala http://million-dollar-pc.com som faktisk er kult. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 På samme måte som at fargen og utseendet på sofaen, bilen og kanskje lysekronen spiller null rolle? Er ikke akkurat bare fjortiser som synes elektronikk og data er interesant, og følgelig greit å kunne observere og nyte de eksklusive komponentene. :-) 1 Lenke til kommentar
C64C Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Å dille med sirlig fletting av kabler og fargekoordinering inne i PC-boksen er ganske ghey for å si det mildt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå