Gå til innhold

Katt som driter på golvet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg skal ikke moralisere over avlivning vs ikke avlivning - bare lov meg å la hammeren ligge. Det fortjener hun ;)

Det blir en sprøyte, det lover jeg.

Forresten.....jeg husker 80-tallsgruppa Tramteateret hadde en hit med følgende refreng:

"Det enkleste hadde vært å løse problemet med pistol.....pistol....det enkleste er pistol"

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke forhistorien på katta hvordan den i detalj ble feil oppdratt. En ting som jeg vet, er at den første eieren er en flerårig psykiatrisk pasient som ikke kan ta vare på seg selv. Når vedkommende ikke kan ta vare på seg selv, er hun ikke egnet å ha dyr, det forklarer saken. En sprøyte hos veterinæren er eneste løsningen. Jeg har lært en ting: Aldri mer overta et voksent dyr.

 

Bare det at du snakker om "feil oppdradd" viser her total mangel på den basiskunnskap som er nødvendig å skaffe seg før man velger å dele bolig med en katt.

 

Katter er ikke hunder og trenger ikke trenes som dem. (Tvert imot er det ikke mulig, det er derfor hunder med tålmodighet kan oppdras til å gjøre alt du vil, mens katter kan oppdras til å gjøre alt de vil...). Den eneste toalettoppdragelse en normal katt både får og trenger er ei kattemor som en gang eller to viser sine kattunger hvordan man tømmer seg foran og bak og deretter graver ned så grundig at lukt ikke kan kjennes (for ikke å tiltrekke andre dyr). Det vil så katten gjøre videre i livet, under et par forutsetninger: At den har et sted å gjøre fra seg som den sjøl vurderer som velegna og at den fysisk er i stand til komme dit (problem for eldre og sjuke katter).

 

Her skal du derfor - forutsatt at helse og bevegelighet ikke er noe problem for katten - heller begynne med å stille deg sjøl spørsmål ved hvorfor den ikke ser på toalettassen som velegna sted og synes golvet er mer velegna. Skitten kasse, slik at nedgraving så lukt fjernes (med kattens luktesans!) ikke lar seg gjøre ? Kasse som det lukter "annen katt" fra og som derfor vurderes som opptatt? Kasse som er for rein og som derfor lukter noe av det verste mange katter vet, sterk såpe eller klorinlukt (som bare så vidt behøver være merkbar for deg). For liten kasse (et veldig vanlig problem, mange undervurderer mye hvilken størrelse som trenges på et kattetoalett, husk at det må simulere naturen, som kattens gener er tilpasset). Kasse som står uegnet plassert? (Husk at en katt vil også ha fred på toalettet, men samtidig ha utsikt, så den kan holde øye med eventuelle fiender når den er på sitt mest sårbare og har blottet sine edleste deler!). Osv.

 

Når du så har gått gjennom heile den lista og framdeles ser en sunn og frisk katt som velger golvet skal du vurdere om den ikke tilhører de 0,001 % som aldri lærte av sin mor (enten fordi den blei skilt fra mor ekstremt tidlig - før den var tre-fire uker - av en eller annen grunn eller fordi mor sjøl var sjuk). I så fall må du gå i mors sted og lære den, presis som du får råd om i første innlegg. Når den da gjør seg klar løfter du den lynraskt (og gjerne en liten smule hardhent, men jeg sa en liten smule!) til kassen, holder den der til den er ferdig og viser så hvordan den skal grave ned om den ikke instinktivt gjør det. Kattene trenger forbausende få slike lærerunder, typisk bare to-tre ganger.Du skal også vurdere om den forbinder toalettkassen med negative opplevelser hos forrige eier, I så fall er ofte løsningen så enkel som å bytte ut toalettet og bytte til en annen type sand.

 

Ytids "enkle" metode er fullstendig virkningsløs i forhold til en katt, og virker lett mot sin hensikt. Det katten lærer av slik behandling er at "når jeg gjør fra meg midt på golvet skjer noe ubehagelig med nasen min" (som for øvrig slett ikke behøver oppleves så ubehagelig som vi forestiller oss, fordi katten ønsker også å kjenne lukten av sin egen avføring - det forteller den at den må tildekkes bedre). Konsekvensen katten trekker av en slik lærdom er at den må gjøre fra seg mer i det skjulte, for da skjer ikke dette ubehagelige Er det ønsket lærdom å gi?

 

TS, du konkluderer med at "når vedkommende ikke kan ta vare på seg selv, er hun ikke egnet å ha dyr, det forklarer saken" hva gjelder første eier. Det blir feil så lenge du snakker om en katt. En katt er nemlig fullt ut i stand til å ta vare på seg sjøl så lenge den får mat og vann. At den vil være påvirket av å bo sammen med en slik eier er riktig nok, men det forklarer aldeles ikke saken dersom katten i det hele tatt har hatt en toalettkasse tilgjengelig. Har den ikke må den lære at den nå har en og hvordan en slik skal brukes. En veldig enkel prosess siden alt i kattens medfødte instinkter skriker etter en slik mulighet, den må bare oppdage muligheten og få vist hvodan den skal brukes.

 

Velger du i en slik sak å løse "prøblemet" med ei dødssprøyte i stedet for å gripe tak i det, så forteller det absolutt intet om katten som bare følger sine instinkter, men det forteller noe vesentlig om deg sjøl. Det forteller at på presis samme måte som forrige eier er heller ikke du egnet for å ha ansvaret for dyr. I ditt tilfelle fordi du er altfor umoden til å klare å håndtere et ansvar i det heile og for umoden til å skille det å ha ansvaret for et dyr fra å ha ansvaret for et leketøy man kaster og ikke reparerer når det ikke fungerer som ønsket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Velger du i en slik sak å løse "prøblemet" med ei dødssprøyte i stedet for å gripe tak i det, så forteller det absolutt intet om katten som bare følger sine instinkter, men det forteller noe vesentlig om deg sjøl. Det forteller at på presis samme måte som forrige eier er heller ikke du egnet for å ha ansvaret for dyr. I ditt tilfelle fordi du er altfor umoden til å klare å håndtere et ansvar i det heile og for umoden til å skille det å ha ansvaret for et dyr fra å ha ansvaret for et leketøy man kaster og ikke reparerer når det ikke fungerer som ønsket.

 

 

Håper virkelig ikke at du levde opp til dette utsagnet, men jeg har mine mistanker.

Endret av Ytid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Håper virkelig ikke at du levde opp til dette utsagnet, men jeg har mine mistanker.

 

I motsetning til deg har jeg ingen illusjoner. At man plutselig får behov for å "holde hemmelig" etter først å ha diskutert mulige løsninger på et problem særdeles åpent forteller alt som er nødvendig å si.

 

Akk ja, nok et eksempel på dyr som lider pga sin eiers totale uansvarlighet og umodenhet....

 

Problem løst, TS? Ja, for den som ser på dyr som leketøy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...