AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hallo. Jeg er en kar på 20 år, går på høgskole for første gang dette året, og kom rett fra videregående. (Med et jobb-år i mellom.) Greia mi er at jeg ALDRI har vært noe flink til å gjøre lekser. Jeg gjorde det som jeg skulle av innleveringer på VGS, men dèt var dèt. Pugging? Neh. Lesing? Neh. Har heller hatt hobbyer som spill og data oppigjennom årene, men jeg føler ikke at det er der problemet ligger. Jeg har ikke motivasjon for noe i livet, har vært depressiv i flere år, prøvd psykolog en del ganger uten hell. Jeg aner heller ikke hva jeg vil bli, så dette studiet tok jeg bare for å fylle året, med andre ord så brenner jeg ikke for dette. Men nå er greia den at jeg MÅ få snudd om studievanene mine som jeg ikke har. Jeg går på høgskole, jeg har nesten ikke åpna bøkene annet enn å fulgt med på forelesningene på skolen, og det er vanskelig. Tankene vandrer alle andre steder, men klarer ikke fokusere på det som blir sagt. Når jeg skal sette meg å lese i skolebøkene, så klarer jeg heller ikke fokusere der. Det er som å lese en halv side, også glemme den når den neste halvsiden er lest. Utifra hva jeg vet, så har det aldri vært noen idè om å sjekke meg for ADHD eller noe lignende, da jeg ikke har noe særlig symptomer på det i det hele tatt. Skriftlig og muntlig gjør jeg det kjempebra, og det har jeg alltid gjort. Har dere noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å innse at SKOLE èr viktig? Vet ikke om motivasjonen min blir dempet av at jeg er deprimert eller ei, men jeg klarer ikke fokusere på noe mer, og jeg vil så gjerne prestere bra på skolen, for jeg "vet jo" at det er det som bestemmer fremtiden min. Jeg har forsøkt lydbøker også, men det som om hjernen min ikke gidder å følge med automatisk. Det høres sikkert utrolig barnselig ut, men desverre så er det sånn det er. Er det noen av dere som kanskje har råd? Anonymous poster hash: d3065...5d4 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hva har du prøvd før da ? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Vel, jeg har ikke prøvd så mye, siden jeg ikke vet hva det er å prøve, annet enn lydbøker, sette meg ned å lese, og bare følge med ordinært. Anonymous poster hash: d3065...5d4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Når du har hatt et jobb-år betyr jo det at du IKKE kommer rett fra vidergående, bare for å oppklare det. Skjenner meg igjen i problemet, heldigvis har vi innleveringer svært ofte, og det gagner jo oss late. Mitt tips, skaff deg studieinteresserte venner og IKKE sitt på dataen før 19.00 uten unntak, m.m du skal skrive innlevering e.l Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Hva studerer du - hvor interessert er du i emnet? Jeg gjorde det selv dårlig på ungdomskole og videregående, hadde en del friår før jeg prøvde meg på høgskolen. På en måte er høgskole lettere da man har fag som mest sannsynlig er interessante, men samtidig så ligger mesteparten av jobben på hver enkelt i og med at man ikke får lekser og oppfølging sånn sett. Da jeg først kom på høgskolen var det ett lite sjokk, og som deg så tok jeg lesingen veeeldig med ro, åpnet nesten ikke boka før det var en måneder til eksamen. Jeg manglet altså struktur, en plan, og litt motivasjon. Her tipsene som hjalp meg:Først vil jeg råde deg til å lage en plan, f.eks hvor mange uker det er til eksamen i fag(ene). Deretter bør du finne ut av hvor mye du må lese per dag, eventuelt med et par fridager, for å komme i mål før eksamen. Her tilrettelegger du også om du vil kun bestå, eller om du virkelig vil gi alt du har for en god karakter. Velg antall timer om dagen som passer deg, samt tilrettelegg om du gjerne vil få lesingen unnagjort om morgenen/formiddagen slik at du kan gjøre mer artige ting resten av dagen, eller om du har mest konsentrasjon om kvelden og vente med lesingen frem til det. Vet du at du har fri hver dag fra kl 15-17 så prøv sett av denne tiden til lesing. Tenk at du kan gjøre det artige både før og etter dette, og at det er greit å få det unnagjort. Når du har planen klar, kan du lage en liten "timeplan" i word eller lignende, med antall sider eller kapitler hver dag, med eventuelt noen fritdager. Timeplanen bør være sånn at du kommer deg gjennom alt av pensum en eller to ganger, avhengig av hvilken karakter du er ute etter. Vær flittig med notater, her har bøkene på PDF filer hjulpet meg mye da jeg ikke er så flink til å lage notater for hånd. Copy-paste fungerte bedre for meg Lag sammendrag og les mye på disse i ukene før eksamen. Det som er dritt er rett og slett det få åpnet boka, men om man bare tar det som det kommer så vil du mest sannsynlig ikke åpne boka og lese før eksamen er skremmende nær. Derfor vil jeg virkelig råde deg til å lage en plan og få struktur i det. Det er kjedelig, men da vet du også hvor mye du må lese for å få fordelt det greit utover dagene. For uansett hvor kjedelig bøkene er så må du nok gjennom de, da er det greit å fordele det utover fremfor å ta skippertak i siste liten. Det blir bare enda mer stress I tillegg til å lese gjennom boka en gang og lage greie sammendrag du kan pugge så kan du jo lete opp temaene på internett, se om det er en dokumentar eller film om emnet, youtube klipp eller lydbøker som forklarer det på andre måter enn i boka. Første semester gikk dårlig for meg i fjor da jeg plutselig fikk sinnsykt dårlig tid før eksamen, fordi jeg var så treg med å åpne bøkene. Etter jeg fikk kjent på det stresset så var jeg rimelig klar for neste semester rett etter første eksamenene og jeg fikk begynt med planen for neste semester veldig fort. Mye av problemet mitt var å begynne i august etter lang sommerferie, hjernen var fortsatt i dvale. Men det ble bedre etterhvert Anonymous poster hash: 576be...a73 Anonymous poster hash: 576be...a73 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hallo. Jeg er en kar på 20 år, går på høgskole for første gang dette året, og kom rett fra videregående. (Med et jobb-år i mellom.) Greia mi er at jeg ALDRI har vært noe flink til å gjøre lekser. Jeg gjorde det som jeg skulle av innleveringer på VGS, men dèt var dèt. Pugging? Neh. Lesing? Neh. Har heller hatt hobbyer som spill og data oppigjennom årene, men jeg føler ikke at det er der problemet ligger. Jeg har ikke motivasjon for noe i livet, har vært depressiv i flere år, prøvd psykolog en del ganger uten hell. Jeg aner heller ikke hva jeg vil bli, så dette studiet tok jeg bare for å fylle året, med andre ord så brenner jeg ikke for dette. Men nå er greia den at jeg MÅ få snudd om studievanene mine som jeg ikke har. Jeg går på høgskole, jeg har nesten ikke åpna bøkene annet enn å fulgt med på forelesningene på skolen, og det er vanskelig. Tankene vandrer alle andre steder, men klarer ikke fokusere på det som blir sagt. Når jeg skal sette meg å lese i skolebøkene, så klarer jeg heller ikke fokusere der. Det er som å lese en halv side, også glemme den når den neste halvsiden er lest. Utifra hva jeg vet, så har det aldri vært noen idè om å sjekke meg for ADHD eller noe lignende, da jeg ikke har noe særlig symptomer på det i det hele tatt. Skriftlig og muntlig gjør jeg det kjempebra, og det har jeg alltid gjort. Har dere noen gode tips til hva jeg kan gjøre for å innse at SKOLE èr viktig? Vet ikke om motivasjonen min blir dempet av at jeg er deprimert eller ei, men jeg klarer ikke fokusere på noe mer, og jeg vil så gjerne prestere bra på skolen, for jeg "vet jo" at det er det som bestemmer fremtiden min. Jeg har forsøkt lydbøker også, men det som om hjernen min ikke gidder å følge med automatisk. Det høres sikkert utrolig barnselig ut, men desverre så er det sånn det er. Er det noen av dere som kanskje har råd? Anonymous poster hash: d3065...5d4 SKJERP DEG! HVIS IKKE DU BEGYNNER PÅ SKOLEN KAN DU LIKE GJERNE SLUTTE! Av og til trenger man et lite spark bak for å komme i gang, det er bra at du innser at du må gjøre noe og spør noen om hjelp. Her er noen tips som hjelper meg veldig: Gjør det til rutine å legge klar skolebøker du kan jobbe med hver dag du kommer hjem fra skolen før du gjør andre ting. Da ligger bøkene allerede klare og det er lettere å faktisk åpne de og begynne å lese. Kjøp deg en markørpenn i en farge du liker. Ta frem bøkene dine og les, marker det som du syntes er viktig. Etterhvert som du leser, marker over det du har lest i innholdsfortegnelsen. Ikke utsett studieøkt til en dag du har veldig god tid, les 30-60min hver dag uansett. Det er imponerende når noen sier "sorry jeg kan ikke bli med, skal lese". Sett deg små mål, "i dag skal jeg lese 10 sider", belønn deg selv med noe du liker når du har gjort det. Finn frem markørpenn og marker ut det du har gjort, det gir en god følelse å se hvor mye du har lest på en time, en dag, eller en uke. Det hjelper også på konsentrasjonen, det er en læresak og du blir vant med det. Prøv å oppsummere det viktigste når du leser ferdig et avsnitt eller en side. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå