Woltox Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Søker da svar fra jurister/advokater/annet som kan komme med nyttige tips. Kort om "ulykken" Hallo, for en og en halv måned ca var jeg utenfor et trafikkuhell der jeg kolliderte med en syklist. Jeg kjørte ut ifra en parkeringsplass og skulle ut til venstre på forkjørsvei, der var det en stor hekk som hindret sikten. Jeg kunne se en bil (med tanke på lysene) gjennom hekken, og så ingenting etter den, så jeg legger meg ut. Det var da jeg møtte syklisten. Jeg ringte til ambulanse siden vi viste ikke skadene da han møtte frontruten. Jeg valgte å gi fra meg førerkortet til Politiet når de kom. Og her fortsetter historien. Jeg fikk kontaktet syklisten etter ulykken, og sjekket at alt gikk bra med han(kun småskader). Jeg ringer inn til Politiet noen dager etter ulykken for å få et saksnr. og navn på jurist (da jeg fikk beskjed av Politiet på "åstedet" at man kunne søke om å få tilbake lappen under "etterforskningen", og at jeg mest sansynligvis ikke ville miste lappen(selv under prøveperiode) siden dette var åpenbart en ulykke). Får da Juristen #Ola#. Jeg ringte da Juristen #Ola# og fikk beskjed om at man ikke gav bort førerkortet uansett årsak! Går da noen uker føre jeg får et forelegg. Forelegget; 7tusen i bot (den er grei) 3 måneder "ventetid" Må ta teori & oppkjøring på nytt (NB! kan IKKE øvelsekjøre i ventetiden) Dette var da undertegnet en Jurist som het #Espen#. Dette var også ferdig skrevet uke etter ulykken. Var adressert feil (tidligere bostedsadresse som jeg bodde i for 8år siden) Jeg ringer et annet Politikammer og spør en annen jurist litt om saken. #Espen# min "første" Jurist hadde sluttet/byttet Politikammer så den hadde ligget på pulten hans i den perioden. Vedkommende syntes også straffen var brutal. Jeg skriver et brev at jeg er i læra og trenger sertifikatet for å kunne fullføre, samt hendelseforeløpet, leverer det sammen med forelegget (Der jeg godtar boten men ikke straffen). Ringer da og får sjekket om saksbehandleren hadde fått tittet på forelegget(noe vedkommende ikke hadde) og får som følgende i svar "Adressen er hentet fra folkeregistre" sa også at jeg nevnte min adresse for Politibetjentene som "avhørte" meg på "åstedet" og til det får jeg til svar; "Hvis Politibetjenten ikke har ført inn dette i databasen så får ikke vi det opp" "Straffen kunne også blitt verre, 6 måneders "ventetid") Jeg kan godta ventetiden & boten men oppkjøring&teori på nytt blir for brutalt. Jeg lurer da på hva jeg burde gjøre videre. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Var dette om kvelden eller om dagen? Om utkjørselen til parkeringsplassen er vrien og syklisten sykler på fortauet om kvelden / natta mener jeg han også har et vist ansvar, spesielt om det finnes egnet sykkelsti like ved. Er ikke jurist så dette blir litt synsing fra min side, men fint om du påpeker kjøreforholdene (tidspunkt på dagen) også. Endret 23. oktober 2013 av Malvado Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Det var rundt 4tiden (han syklet på veien(elsykkel med god hastighet)), var i begynnelsen til å bli mørkere. Endret 24. oktober 2013 av Woltox Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Var dette om kvelden eller om dagen? Om utkjørselen til parkeringsplassen er vrien og syklisten sykler på fortauet om kvelden / natta mener jeg han også har et vist ansvar, spesielt om det finnes egnet sykkelsti like ved. Er ikke jurist så dette blir litt synsing fra min side, men fint om du påpeker kjøreforholdene (tidspunkt på dagen) også. Jaha? Det tror jeg du har liten dekning for i lovverket, man er i sin fulle rett til å sykle i veien, og har såvidt meg bekjent ikke noe ansvar for å gjøre på en "sykkelsti" om det finnes, like lite som en bilist hadde hatt ansvar for å kjøre på en motorvei, om det hadde vært i omegn. Personlig snes jeg ikke straffen var spesielt streng, men kjenner ikke rettspraksis, TS brøt vikeplikten ("dobbelt") og kjørte ned en myk trafikkant, flaks hindret en mer alvorlig personskade. Å miste lappen noen få måneder for det høres ikke ille ut. AtW 2 Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Man har lov til å sykle på vei ja, men om sykkelen ikke har påbudt utstyr så kan det være formildende. Refleks er f.eks. påbudt, og ved sykling i skumring/mørket er det påbudt med lys både foran og bak. Klokka fire på ettermiddagen i starten av september er det dog ikke mørkt, så dette er nok ikke veldig relevant for saken til trådstarter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Man har lov til å sykle på vei ja, men om sykkelen ikke har påbudt utstyr så kan det være formildende. Refleks er f.eks. påbudt, og ved sykling i skumring/mørket er det påbudt med lys både foran og bak. Klokka fire på ettermiddagen i starten av september er det dog ikke mørkt, så dette er nok ikke veldig relevant for saken til trådstarter. Kanskje, men skulle tro det hovedsaklig var formildende når det var relevant? Noe det neppe kan sies å være her. Alle sykler som selges(?) har jo også det lovpålagte utstyret, men ikke alle har det montert såklart. AtW Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det er jo det jeg skriver, det er neppe relevant i dette tilfellet på grunn av tidspunktet det skjedde på. Hadde dette skjedd når det var mørkt og sykkelen ikke var utstyrt med lys, så hadde det vært formildende og straffeutmålinga til trådstarter hadde muligens vært en annen. De færreste sykler selges med lys, som er påbudt når det er mørkt/skumring, så her er det mange som ikke følger regelverket når de er ute og sykler. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jaha? Det tror jeg du har liten dekning for i lovverket, man er i sin fulle rett til å sykle i veien, og har såvidt meg bekjent ikke noe ansvar for å gjøre på en "sykkelsti" om det finnes, like lite som en bilist hadde hatt ansvar for å kjøre på en motorvei, om det hadde vært i omegn. Personlig snes jeg ikke straffen var spesielt streng, men kjenner ikke rettspraksis, TS brøt vikeplikten ("dobbelt") og kjørte ned en myk trafikkant, flaks hindret en mer alvorlig personskade. Å miste lappen noen få måneder for det høres ikke ille ut. AtW Merk at for sykling på fortau så har syklisten mer ansvar, REF , dette er forsåvidt i forhold til fotgjengere og fartstilpassning. Trygg trafikk har også utarbeidet en gjennomgang av reglene for syklister. Det var derfor jeg lurte på om syklisten syklet på fortauet og om det var dårlig lysforhold, i slike tilfeller er jo syklisten i alle fall pliktig til å gjøre seg sett ved bruk av lys foran og bak. Uansett utifra det TS kommer med av informasjon høres straffen riktig ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå