Gå til innhold

Krets til å drive LED-Display

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en elektronisk terning, og vil bruke et LED-Display til å vise resultatet. Det jeg lurer på er om det finnes en krets med 6 innganger der jeg kobler inn utgangene fra terningkretsen min. Og 7 utganger som går til displayet, slik at når det kommer spenning inn på inngang 1, så kommer det spenning ut fra kretsen på to av utgangene slik at b og c på displayet lyser osv.

Jeg vet at jeg kan bruke dioder, men da trenger jeg så veldig mange at jeg tenkte det ville bli lettere hvis det finnes en slik krets.

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

Disse kretsene fungerer vel slik at du sender inn et BCD tall. Det jeg er ute etter er en som denne: LEDdisplay-krets.gif

Jeg bruker denne kretsen for terningen, og jeg vil koble utgangene fra 4017 direkte inn på den kretsen jeg er ute etter. Ut av denne kretsen vil jeg da få den kombinasjonen som gir det tallet på displayet som jeg er ute etter.

Slik at når jeg får spenning på inngang 1 vil det komme spenning ut fra utgang b og c.

Finnes det en slik krets?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor bruke en 4017 som teller, og så en demultiplekser/dekoder, hvorfor ikke bare bruke en BCD-teller (4518) og en BCD-7 segment dekoder (4511) ? Eller bruke en 4026 (teller som driver 7 segment displayer direkte)

Dette er mye lettere, billigere og mye mere praktisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...