Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Jeg trenger en ny sekk, idag har jeg en slingshot, men den passer liksom ikke helt optimalt for reising. Det jeg trenger er: - Plass til kamera og kanskje ett objektiv (D800) - Plass til en laptop (men trenger ikke være dedikert laptop lomme) - Ha plass til litt andre ting enn bare kamerautstyr og - Se ut som en "vanlig" sekk egentlig - Kunne brukes til turer også, gjerne lette dagsturer i fjellet, eller for å ta med som håndbagasje på fly - Gjør ikke noe om det er "tungvindt" å få tilgjengelig kameraet. Transportetappen er det viktigste. - Forhåpentligvis noe som kan kjøpes i butikk, da jeg skal dra om ikke så lenge Noen erfaringer eller anbefalinger å dele ? Lenke til kommentar
to88he Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Håndbagasje i fly + tursekk + laptop + kamera = USANT Her må du nok fire på noen av krava for å få den gjennom som håndbagasje. Lenke til kommentar
Trig8 Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg bruker en sekk som skulle passe helt perfekt: Lowepro Photo Sport 200 AW http://store.lowepro.com/photo-sport-200-aw Den har plass til alt du nevner. Laptopen går enten i "drikkelomma" mot ryggen, i frontlomma (passer bedre til ipad) eller inne i sekken. Sekken er i full dypde innvendig, så det er godt med plass. Størrelsen er perfekt som håndbagasje på fly og akkurat passe stor til dagsturer i fjellet eller andre steder. Det er også veldig lett å komme til kameraet. I kameradelen får jeg plass til f.eks D700 med 24-120 f4 påmontert og 70-200 f4 ved siden av. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Den der så jo virkelig bra ut og akkurat det jeg leiter etter. Takk! Skal innom foto sjapper etter jobb idag og se om jeg finner den Lenke til kommentar
tow Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Se også på 350 AW. Jeg bruker den, og er veldig fornøyd. Får med en god del saker i tillegg til kamera og PC. http://store.lowepro.com/backpacks/dslr-video-fastpack-350-aw Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Håndbagasje i fly + tursekk + laptop + kamera = USANT Her må du nok fire på noen av krava for å få den gjennom som håndbagasje. Pøh. Har reist på flere uker lange turer med kun ThinkTank Streetwalker HD. Den har til og med magereim, slik at den er grei å gå med over lengre tid. På mine turer har jeg hatt opp til to hus, tre-fire objektiver og nok skift til tre dager uten vasking. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hva med Lowepro Rover Pro35 eller 45 ? Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Sjekk ut F-Stop sine sekker. Har selv en Loka, men tror at en mindre modell er det du ønsker. Lenke til kommentar
Trig8 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hva med Lowepro Rover Pro35 eller 45 ? Begge to er gode tursekker, jeg har 45-varianten. De er ganske store og 45 er vel på grensen av hva som vil tillattes bli tatt ombord i fly, spesielt hvis den er pakket full. De innvendige veskene er egentlig for store for kun kamerahus med ett objektiv og da er grunnen til å kjøpe dem borte. Da kan en heller kjøpe en vanlig sekk som en putter kameraet i en liten veske i. Når det er sagt er de supre sekker om en skal ha med seg mer kamerautstyr, mer klær/mat og stativ og andre ting. Bæresystemet er lagd for mye større belastning enn Photo Sport 200 sitt system, som da også er gjenspeilet i volumet på sekkene. Min løsning er Photo Sport 200 for de lette og lange turene, Rover Pro 45 for de virkelig dedikerte fototurene med mye utstyr og en Bergans 85-liter sekk når jeg må ha med alt av alt. Lenke til kommentar
Thor Håkonsen Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 De innvendige veskene er egentlig for store for kun kamerahus med ett objektiv og da er grunnen til å kjøpe dem borte. Tja, i vesken som følger med 35L, så er det akuratt plass til min D3s m/24-70, + ett batteri og to - og da tipper jeg den passer ganske fint med en D800(med eller uten grep) og objektiv også - da jeg antar at det ikke akuratt er en 18-55 som står på. Når det er sagt, så vil jo selvsagt en hvilken som helst god tursekk på 35-45 liter passe like godt med en slik beskyttelsesveske oppi, men da mister du bl.a fornuftig feste til stativ. Når det gjelder 45L, så er jeg enig i at denne nok er helt på grensen fullpakket mtp håndbaggasje Lenke til kommentar
Trig8 Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Tja, i vesken som følger med 35L, så er det akuratt plass til min D3s m/24-70, + ett batteri og to - Ja, det er jo alt etter hva en legger i veska. Jeg tror vesken for kameraer er lik for de to sekkene, og i min har jeg typisk D700 med 16-35 f4 påmontert, og da er det plass til et objektiv til på høykant (f.eks 105mm micro) og enten nd-grad-filtere eller en blits på siden, så det er en ganske stor veske - og det var vel helt det jeg ønsket å formidle... :-) Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Jeg har Lowepro Photo Sport 200 AW og Lowepro Rover Pro 45. Litt forskjellige brukområder IMO. Det er kjappere å få kamera inn og ut av 200 AW. Jeg tror den er litt knapp for TS's bruk, men det spørs litt på laptopen og hvilke objektiv. Jeg har en Microsoft Surcace RT med tastatur, en Samsung Galaxy pad 7.7 og en eldre Lenovo 60s med 12" skjerm, 1.3kg. Pad'en går fint flere steder i sekken, Surface RT er det også plass til, mens laptopen synes jeg der vanskelig å finne en god plass til. Når det gjelder kamera så går en E-M5/E-M1 med standardzoom + f.eks 70-300 fint inn i kamerarommet. Har også hatt noen speilreflekser der D7100, D5200 i hvert fall og det går også. Vil tro D800 passer også (men ville testet med aktuelle objektiv), men jo nærmere fullt rommet blir deste mer kronglete er det å få kamera inn og ut. Bæresystemet er også ganske lettvekts og tåler ikke alle verdens vekt før bæreremmene bøyer seg (på tvers). Ellers er det litt plass i topprommet slik at et ekstra objektiv kan ligge der. Jeg får også stativet mitt (Gitzo Traveler) inni som jeg synes er veldig nyttig, men som sagt - blir det for stort og tungt blir sekken mer kronglete og mindre behagelig i bruk. Lowepro Rover Pro 45 er nok for stor for håndbagasje hvis ikke flyseskapet er litt velvillige. Den har to beholdere for kamerautstyr som kan tas ut individuelt, men selv samlet er der det ikke voldsomt stor kapasitet. Ett hus og en del mindre linser er det lett å få plass til på en ryddig måte. To små hus er også greit, men jeg synes to middels eller litt større hus er vanskelig/kronglete. Kamerabeholderene ligger i bunn av sekken med en åpning i fronten for tilgang. De kan også tas opp fra toppen. Litt omstendelig å ta ting ut, men hvis du skal ha med sekken til et sted og kan ta ut utstyrsbeholderene når du jobber fungerer det utmerket. Laptop er den ikke ideell for, men en mindre er det plass til på toppen. Det er også et rom i lokket som ikke er beregnet for kamera, men hvor det er plass til et lite speilløst eller kompaktkamera. Jeg tror Pro 35 vel bare har en fotobeholder? Men sannsynligvis er den stor nok for TS, og 35l er lettere å få med som håndbagasje. Lowe har og en ny Photo Sport 30L som ser interessant ut, men den har jeg ikke sett. Selv bruker jeg også mye en vanlig tursekk som er vel så god å bære, men krever at utstyret oppbevares fornuftig inni, hvor fornuftig avhenger av hva det er og hva sekken skal utsettes for. Endret 26. oktober 2013 av seriksen Lenke til kommentar
webjorns Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Hei, Her er også et godt alternativ: http://www.lowepro.com/photo-hatchback-aw Har selv 22L utgaven, og bruker å ta med laptop, kamera, 2 objektiver og litt ekstra på toppen uten problem. Kan fint brukes som tursekk og når du ikke skal ha med kameraet kan du ta ut foto-paddingen og få en full 16/22L tursekk edit: endre til "jeg har 22L" Endret 30. oktober 2013 av webjorns Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 ThinkTank airport commuter. Helt greit til alt, men kanskje litt teit som tursekk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Hva med Lowepro Rover Pro35 eller 45 ? Pro 35 så egentlig veldig bra ut. 45 blir kanskje litt i største laget, men jeg skal definitivt ta 35L i nærmere øyensyn. Sjekk ut F-Stop sine sekker. Har selv en Loka, men tror at en mindre modell er det du ønsker. Denne så i likhet ut med Pro 35'en veldig interessant ut. Velge "innerveske" etter behov dekker jo alt av utfordringene egentlig. Vet du hvor det går å kjøpe denne i butikk, eller er det kun nett denne er tilgjengelig på ? Jeg har Lowepro Photo Sport 200 AW og Lowepro Rover Pro 45. Litt forskjellige brukområder IMO. Det er kjappere å få kamera inn og ut av 200 AW. Jeg tror den er litt knapp for TS's bruk, men det spørs litt på laptopen og hvilke objektiv. Jeg har en Microsoft Surcace RT med tastatur, en Samsung Galaxy pad 7.7 og en eldre Lenovo 60s med 12" skjerm, 1.3kg. Pad'en går fint flere steder i sekken, Surface RT er det også plass til, mens laptopen synes jeg der vanskelig å finne en god plass til. Når det gjelder kamera så går en E-M5/E-M1 med standardzoom + f.eks 70-300 fint inn i kamerarommet. Har også hatt noen speilreflekser der D7100, D5200 i hvert fall og det går også. Vil tro D800 passer også (men ville testet med aktuelle objektiv), men jo nærmere fullt rommet blir deste mer kronglete er det å få kamera inn og ut. Bæresystemet er også ganske lettvekts og tåler ikke alle verdens vekt før bæreremmene bøyer seg (på tvers). Ellers er det litt plass i topprommet slik at et ekstra objektiv kan ligge der. Jeg får også stativet mitt (Gitzo Traveler) inni som jeg synes er veldig nyttig, men som sagt - blir det for stort og tungt blir sekken mer kronglete og mindre behagelig i bruk. Lowepro Rover Pro 45 er nok for stor for håndbagasje hvis ikke flyseskapet er litt velvillige. Den har to beholdere for kamerautstyr som kan tas ut individuelt, men selv samlet er der det ikke voldsomt stor kapasitet. Ett hus og en del mindre linser er det lett å få plass til på en ryddig måte. To små hus er også greit, men jeg synes to middels eller litt større hus er vanskelig/kronglete. Kamerabeholderene ligger i bunn av sekken med en åpning i fronten for tilgang. De kan også tas opp fra toppen. Litt omstendelig å ta ting ut, men hvis du skal ha med sekken til et sted og kan ta ut utstyrsbeholderene når du jobber fungerer det utmerket. Laptop er den ikke ideell for, men en mindre er det plass til på toppen. Det er også et rom i lokket som ikke er beregnet for kamera, men hvor det er plass til et lite speilløst eller kompaktkamera. Jeg tror Pro 35 vel bare har en fotobeholder? Men sannsynligvis er den stor nok for TS, og 35l er lettere å få med som håndbagasje. Lowe har og en ny Photo Sport 30L som ser interessant ut, men den har jeg ikke sett. Selv bruker jeg også mye en vanlig tursekk som er vel så god å bære, men krever at utstyret oppbevares fornuftig inni, hvor fornuftig avhenger av hva det er og hva sekken skal utsettes for. Takk for langt og godt svar! Jeg tror nok også at 45L varianten er litt for stor, så jeg er nok mer interessert i 35L varianten, som så veldig interessant ut. Det jeg typisk skal ha med er D800 med ett 28-300mm og en 17-35mm som er det jeg alltid har med meg av kamerautstyr. I tillegg har jeg en 15" Macbook Pro (retina). Til langturer og slikt så bruker jeg typisk en vanlig 80L tursekk og putter kamerautstyret en eller annen plass nedi. Men jeg er ofte ute på reise med jobben også, f.eks nå skal jeg til Asia med jobben i 2 måneder, og da bruker jeg gjerne helgene til å dra litt rundt. Jeg liker ikke å legge kamerautstyret i kofferten, så jeg foretrekker å ha det med på flyet. I tillegg så synes jeg det er unødvendig å skulle trenge å ta med en ekstra "kamerasekk" i kofferten, hvis det er mulig å bare kombinere det med en grei allround sekk. De alternativene dere har vist meg her er egentlig veldig interessante, og jeg tror ikke jeg kan komme nærmere det jeg ser etter egentlig. ..og siden jeg trenger en ny sekk uansett tenkte jeg at det ikke gjorde noe at den var egnet for kamera. Er alltid en litt uforklarlig vegring mot å stappe det i bunnen av en vanlig sekk med alt anna pakka oppå.. Endret 31. oktober 2013 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
AVF_Kokken Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Denne så i likhet ut med Pro 35'en veldig interessant ut. Velge "innerveske" etter behov dekker jo alt av utfordringene egentlig. Vet du hvor det går å kjøpe denne i butikk, eller er det kun nett denne er tilgjengelig på ? Jeg kjøpte min via fotobag.no (http://www.fotobag.no/no/f-stop-gear/). Eneste norske forhandler jeg vet om, men ikke noe å si på servicen, de var veldig behjelpelige. Problemet var at F-Stop var/er mye mer populære enn det de klarer å produsere. Så jeg stod en god stund på venteliste på den ene innmaten (ICU) jeg bestilte. Kjøpte en stor og en medium. Med medium har jeg nok plass til dagstur-bekledning i tillegg til fotoutstyret (Nikon D7000 + Holy Trinity). Det er småtrangt i bredden, men har også en snutebag på hoftebelte for rask tilgang på kamera. Da fungerer sekken som + ICU kun som objektiv-oppbevaring og da er medium ICU ganske så romslig. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 (endret) I tillegg har jeg en 15" Macbook Pro (retina).Den er kompakt for en 15-tommer, men ikke noe jeg ville hatt i en Photo Sport 200 AW sammen med D800 og to objektiv. Faktisk mulig sekken er for smal for 15-tommer MBP. Testet nå med en 15-tommer Asus (er nok noe større) og den går ikke inn i sekken uansett med full fotodel. Jeg ville tatt med utstyret i butikk og testet, masse sekker som er store nok, men det ser ikke ut som Lowe tenkte så mye laptop når de designet "turmodellene" sine. Endret 31. oktober 2013 av seriksen Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Kata har noen naise sekker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå