Gå til innhold

Stereoforsterker med platespiller forsterkning?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et nytt sterooppsett, som ikke er alt for dyrt, men likevell får mye for pengene.

Har egentlig sett meg ut en Rega RP1 platespiller og Klipsch RF-82 gulvhøytaler, men står igjen med det vanskelige spørsmålet; hvordan forsterker skal jeg velge?

Ønsker helst en forsterker som har platespillerforsterkning og koster rundt 5000,- gjerne billigere, kan også kjøpe brukt, om det er trygt?

Kan Onkyo A 5VL være et godt alternativ, har ikke så god peiling på lyd og sann, men har prøvd å finne det som kan være et godt oppsett til en fornuftig pris.

Eller er det bedre og kjøpe en vanlig stereoforsterker og et eget RIAA trinn? Betyr det når en forsterker har innebygget platespillerforsterker at den har et innebygget RIAA-trinn?

er også åpen for forslag på andre høytalere om det kan være bedre?

beklager for det som sikkert er mange dumme spørsmål.

kommer til å bli mest brukt til klassisk musikk, så trenger ikke være en forsterker som er alt for sprek.

Takk for svar på forhånd!

Endret av KaiRS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På forsterkerfronten er jeg svak for Cambridge. Selv om jeg ikke har hørt de siste modellene vil jeg sjanse på at Azur 651A til 3998.- er et suverent valg til all type musikk, kanskje spesielt klassisk og ellers akustisk.

Av høyttalere er jeg svak for danske System Audio, men har ikke anelse på hvem som selger de nå. Men HiFiklubbens Dali-serie har fått mye skryt, hva med DALI Zensor 5 (gulv) til kr 4996.-?

Som regel er en ekstern phonoforsterker bedre.

Det er en jungel av valg og man kan lett bli helt forvirret (har erfaring) så hvis det du allerede har lyttet på høres ok, kan det være lurt å stoppe der. Men anbefaler å sjekke gode kabler. QED er bra i alle prisklasser, men vet ikke hvor selges idag*. Audioquest er et alternativ (AudioQuest FLX-SLiP 14/4 = Product of the Year - WhatHifi)

*Mulig å bestille rimelig fra England

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Ang. cambridgen har ikke den Phono inngang, er ikke dette noe jeg trenger visst jeg skal bruke den med RIAA trinn?

Hva med Rotel RA-06SE, denne er jo litt dyrere, men har platespilleinngang, med Dali høytaler kan jeg jo legge litt mer penger inn i forsterkeren.

Men vil det si at når forsterkeren har en platespillerinngang så har den et innebygget RIAA trinn?

Takk for forslag!

Lenke til kommentar

Ang. cambridgen har ikke den Phono inngang, er ikke dette noe jeg trenger visst jeg skal bruke den med RIAA trinn?

Hva med Rotel RA-06SE, denne er jo litt dyrere, men har platespilleinngang, med Dali høytaler kan jeg jo legge litt mer penger inn i forsterkeren.

Men vil det si at når forsterkeren har en platespillerinngang så har den et innebygget RIAA trinn?

Takk for forslag!

Ja da skal den ha egen RIAA...

Var ikke klar over at Cambridge ikke hadde dette, men husker det nå. Får vel kjøpt RIAA trinn løst også.

Rotel er strømsterk og bra, vet ikke hvordan de passer med Dali, men er jo enkelt å bytte tilbake hifi som regel om man ikke er helt fornøyd.

Lenke til kommentar

Da blir det nok Cambridge Azur 561a og 551p,

Ligger også ann til Dali høyttaler, men tenker kan jeg få bedre lyd til en billigere penge med stativ-høytalere enn med gulvstående?

Bedre vet jeg ikke, men hva med Dali Zensor 1 stativhøytaler? Det kommer litt an på hva slags klassisk du hører på. Jeg hører selv veldig mye, kanskje mest klassisk. Men for min del har jeg mer sansen for kammermusikk, soloartister og adagios og har mindre sansen for orkestermusikk selvom jeg av og til hører det også.

Jeg foretrekker stativhøytalere til mitt bruk, mest klassisk og litt rolig rock og vokal...

Dersom du ikke har behov for veldig mye bass til ditt musikkvalg så hadde jeg valgt stativhøytalere, og Dali Zensor er mye høytaler for pengene etter det jeg har hørt.

Dersom du velger nevnte anlegg og Dali stativhøytalere så får du et anlegg av god kvalitet for pengene som spiller bra på klassisk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En fordel med gulvhøytaler er at du slipper utgiften til stativ - fra kr 798 pr sett.

Zensor 1 har fått gode tester, ser jeg. Litt på grensen i bassytelse kanskje (plasseringen kan hjelpe litt), men ok spesifikasjoner til prisen iallfall.

Fant denne testen i Lyd & Bilde: http://www.lydogbilde.no/test/dali-zensor-1

Det aller beste er om du oppsøker en av butikkene og kan høre i et lytterom: http://www.hifiklubben.no/butikker/

Hvis du har langt å dra, ring gjerne butikken for å høre om de har det du har sett deg ut på lager.

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

hva med Tannoy Mercury V1? vil denne funke bra til cambridgen, eller er det Dalien som er best? Planen er vell å ha høytaler og Lp-spiller på et klassisk engelsk skrivebord, først tenkte jeg å sette gulvhøytalere attmed, men er kanskje like bra å sette stativhøytalere oppå tenker jeg.

Lenke til kommentar

hva med Tannoy Mercury V1? vil denne funke bra til cambridgen, eller er det Dalien som er best? Planen er vell å ha høytaler og Lp-spiller på et klassisk engelsk skrivebord, først tenkte jeg å sette gulvhøytalere attmed, men er kanskje like bra å sette stativhøytalere oppå tenker jeg.

Tannoy er sikkert også bra, har ikke hørt så mye om den, men skal være veldig bra høytalere det også. Gjør det bra i tester osv...

Lenke til kommentar

Lyd og Bilde rangerte det som den beste høgtaleren til prisen. Eg tolkar den som ganske lik Zensoren med litt bedre bassgjengivelse. Om den er ein like god match med cambridge er eg ikkje sikker på. Har nettopp kjøpt Zensor 1 til svigers og dei låter veldig bra!

Lenke til kommentar

Sånn som jeg kjenner Cambridge har den en nøytral klang som vil passe til det meste av høyttalere.

Hvis du drar til Hifiklubben, tar med deg noen egne plater/cder, og tester kombinasjonen Cambridge/Zensor, så kjøper du iallfall ikke katta i sekken. Og tester sier ikke alt vs din smak, må bare ses på som veiledende. Har hørt på "gode" høyttalere som jeg syns låt kjedelig korrekt.

Siden du lytter på klassisk: Pianisten Alfred Brendel er et eksempel på en som spiller slik.

Du kan også eksperimentere med spikes rett på/under høyttalerene.

For ordens skyld, jeg jobber ikke i Hifiklubben :nei::)

Endret av GEIRHH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...