duppsko Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Joda, men å lese det inne i seg er ikke det samme som å lese det høyt for andre. Nja, noelunde sant. Jeg prøvde akkurat no, som en eller annen tulling, håpte at ikke naboen bak de tynne veggene hørte meg, og si høyt den setningen og det hørtes mye mer overbevisendes ut enn det originale.Men slik tenker vel gjerne de samme som er på Idol/xfactor og skal synge en sang og tror de høres ut som gud. Lenke til kommentar
Mithridates VI Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Operator: We get signal. :p What you say !! Ha ha, godt eksempel. Zero Wing er faktisk et skikkelig godt shoot 'em up til tross for en veldig morsom oversettelse. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Filmer skal ikke slippe billig unna selv [Video] Lenke til kommentar
Mithridates VI Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det jeg har sett av Ride to Hell må være noe av det verste innen stemmeskuespill på en stund. (Men nå skal jo det spillet være en gjennomført kalkun.) At lydkvaliteten også er amatørmessig, hjelper jo heller ikke. Få med det overbevisende vrælet helt på slutten. http://www.youtube.com/watch?v=LFytsjJL9e4 Meget spesielt stemmeskuespill på han bad duden der :-) Lenke til kommentar
Sirius Cobra Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Det må jo sies at bak hver stemmeskuespill så er det en regissør som forteller skuespilleren hvordan han skal si ting. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Iseliljah Skrevet 23. oktober 2013 Populært innlegg Del Skrevet 23. oktober 2013 Ok, jeg må nesten bare kaste meg inn i tråden her.Jeg bor for tiden i London der jeg har fått litt erfaring med voice over/ voice acting. Jeg tror det er ett par grunner til at skuespill i spill blir dårlig. 1. Som andre her har påpekt, så har det mye med hvor lite informasjon man får. Spill industrien er ekstrem når det kommer til hemmeligholding av produktene sine. For stemmeskuespillere betyr det at når man blir ansatt så får man som regel bare 5-10 minutter med forberedelse på å sette seg inn i karakteren. Du får litt bakgrunnsinfo og info om personligheten og hvis du er heldig får du se ett konseptbilde, men det er ikke alltid. Du får heller ikke se skriptet på forhånd. Du blir lukket inne i ett rom med mikrofonen og en skjerm med skriptet på. Du får som regel heller ikke se noen andre replikker enn dine egne, så du aner ikke hva den andre karakteren sier. Du får ikke høre hvordan den andre skuespilleren har sagt sine replikker og har derfor ingenting å basere dine reaksjoner på. Du er altså HELT avhengig av at regissøren vet 100% hva de ser etter og hvordan det skal høres ut.Dette er ekstremt forskjellig fra å spille i teater eller film, der man har leng forberedelsestid på å komme inn i karakteren og ikke minst lære skriptet. I voice acting må du trene på en skill som kalles Cold Reading som betyr at du må kunne lese en replikk høyt for første gang uten å ha sett den før uten at det høres 'opplest' ut. Og det er vanskelig, tro du meg. Jeg møtte Leon Ockenden, som spiller Norman Jayden i Heavy Rain og han sa at han fant det vanskelig i begynnelsen til tross for mange år med erfaring på scenen.2. Bevegelse. Noe som er veldig essensielt i alle typer performance er å kunne bevege seg. Hvis man står rett opp og ned som om man skulle ventet på bussen samtiding som du prøver å levere en intens replikk (som å rope etter hjelp) så blir resultatet ofte halvveis. Profesjonelle voice overs vil gjerne bevege seg etter hva som skjer med karakteren. Er de redde, så kryper man litt sammen og får opp pulsen. Men dette er ikke bare lett det heller, for man må alltid holde en viss avstand til mikrofonen (rundt en hånds lengde). Beveger man hodet frem og tilbake så vil lyden på opptaket også gå i bølger. Så noen voice overs beveger seg ikke i det hele tatt. Det er en veldig god grunn til at voice overs i spill som Uncharted er så god. Skuespillerene spiller med kroppen og stemmen samtidig. 3. Som nevnt tidligere, så er man som regel helt alene. Du har ingen aning om hvordan andre skuespillere har levert sine replikker og du må bare håpe at regissøren vet akkurat hva du bør gjøre. I animasjon er ofte flere skuespillere i rommet samtidig, og da kan man spille mot hverandre som i teater. Bioshock Infinite er ett flott eksempel på ett spill det de to hovedkarakterene spilte inn alle scenene sine i samme rom og derfor kunne spille mot hverandre. 4. En ting jeg reagerer på er at mange spillutviklere rett og slett ikke bryr seg. De sparer penger på å ansette folk uten noen erfaring. Samtidig har de ikke noen veldig interesse av hvordan resultatet blir. Det er som om 90 tallet henger igjen da ingen i vesten brydde seg særlig om voice over. Da til og med de store titlene som Resident Evil hadde så dårlig voice over at det nesten er til å grine av. Men back then så synes vi det var greit. Selv om det har blitt utrolig mye bedre nå, så er det fremdeles ganske mange som ikke har skjønt hvor viktig det er med ordentlig voice over. Det er bare noen tanker jeg har om saken. Det kommer både av personlig erfaring, og ting jeg har hørt/lært av andre i industrien. Det å skulle lese opp en replikk kan hvem som helst gjøre, men å faktisk spille en karakter uten noen forberedelse er en skill som tar tid å lære. Samtidig er du avhengig av at regissør bryr seg like mye som deg.Håper det belyser situasjonen litt. Og beklager for lang post. 14 Lenke til kommentar
Mithridates VI Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) (innlegget mitt dukket opp igjen her på nytt så jeg slettet det) Endret 23. oktober 2013 av Mithridates VI Lenke til kommentar
Mithridates VI Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 snip Takk for et godt innlegg. Slik som det er i dag så ser jeg alltid på det som en positiv ting om jeg leser at et spill ikke har stemmeskuespill. Men de gangene det er bra så setter jeg stor pris på det. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det Mithridates VI sa. Argumentene imot stemmeskuespill hvis det er gjort på lavt budsjett: For lite penger satt av til jobben. Dette fører til at det brukes midt på treet skuespillere for å spille ganske krevende ting. Det skaffes ikke en regissør som er god på å hente ut gode prestasjoner. (Ofte er det en av spilldesignerne som får jobben. De er gode på spillmekanikk og ikke skuespill) Det brukes dårlige lydstudioer Det settes av for lite tid til å få til godt skuespill Det gjøres med en og en skuespiller mao ikke noe samspill Hemmelighold eller andre grunner gjør at skuespillerne omtrent ikke får sett karakterene de spiller Og ikke minst: Manuset er ikke nødvendigvis spes bra heller. Snakk med manusforfattere så vil de fortelle om hvor vanskelig det er å skrive noe som høres muntlig ut når det blir sagt. (Dette er kanskje det viktigeste egentlig. Med god tekst er det mye som går på skinner.) Argumenter for må være at man når flere kunder antar jeg. Det er overraskende mange i vesten som enten sliter med dysleksi eller er i praksis analfabeter. (60% av amerikanere i fengsel leser dårligere enn fjerdeklassinger...) Det er også en problemstilling at man ofte har lyder ifra karakteren imens man spiller. Aaaargh, grynt og stønn for eksempel. :-) Da kan det være litt pussig å måtte lese stemmen når det sies noe. Jeg synes det er mye bedre med ren tekst for å formidle en historie enn dårlig skuespill. Som tekst så oppstår spillet inne i hodet på spilleren, og det vil alltid være bedre enn det dårlig betalte, midt på treet skuespillere får til når de skal levere ørten replikker på alt for kort tid uten motspill i et shitty lydstudio med en middels begavet regissør som instruerer og ingen reell følelse av hvordan karakteren de spiller ser ut og agerer. In my not so humble opinion. Lenke til kommentar
jihn Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Kjempebra info Iselijah, god lesning. Synes godt Gamer kunne hatt voiceover konkuranser av og til, tror det kunne blitt veldig morro. Er helt sikker på at det er mange som får bakoversveis over hvor vanskelig det er Er temmelig sikker på at jeg hadde havna på siste eller delt sisteplass, da jeg vil forestille meg at min noe melodiøse stemme ville ført til overdose av 'awesome' i et dommerpanel... Lenke til kommentar
Solonuke Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Resident Evil sine stemmeskuespillere gjorde en jobb som var så dårlig at den var bra. Gullkorn som "Master of unlocking" og "Jill Sandwhich" må enda toppes av folk som har jobbet med stemmeskuespill i spillserien siden. Lenke til kommentar
TST Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hehe, aner jeg konturene av en voiceacting konkurranse her? La oss velge tre fire linjer fra noen tilfeldige spill, brukerne spiller inn sine versjoner av linjene og gamer.no\brukerne kårer en vinner Det er et fantastisk bra forslag. Dere hører fra oss :-) 4 Lenke til kommentar
radiohodet Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det er som om 90 tallet henger igjen da ingen i vesten brydde seg særlig om voice over. Da til og med de store titlene som Resident Evil hadde så dårlig voice over at det nesten er til å grine av. Men back then så synes vi det var greit. Selv om det har blitt utrolig mye bedre nå, så er det fremdeles ganske mange som ikke har skjønt hvor viktig det er med ordentlig voice over. Tror LucasArts vil ha et ord med deg. 1 Lenke til kommentar
Fisen Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hehe, aner jeg konturene av en voiceacting konkurranse her? La oss velge tre fire linjer fra noen tilfeldige spill, brukerne spiller inn sine versjoner av linjene og gamer.no\brukerne kårer en vinner Da må jo vi nesten ha med "The Definition of Insanity" fra Far Cry 3! Lenke til kommentar
SonicDragon Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Noen studioer har ikke en skjerm foran aktøren som viser spillsekvensene de skal snakke oppå, og de har ikke kostymer og sminke på seg og de er som regel låst inne i et studio. motion-capture kan hjelpe siden da må skuespilleren bevege på seg, dermed være ekstra emosjonell ergo leve seg inn i det og ta det mer på alvor. noen VO-artister er flinke og noen dårlige Endret 24. oktober 2013 av SonicDragon Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Artig om gamer.no får til noe opplegg med stemmeskuespill. Gjerne i samarbeid med et spillselskap. Jeg må si at jeg foretrekker når spillpersonene snakker sammen via stemmer. Det trenger ikke være så mye heller, bare en begynnelse. Så kan man lese resten av en lang monolog. Jeg vet ikke hvorfor, men det føles bare bedre ut. Når det gjelder stemmeskuespill så vil jeg gjerne dra frem at dette nødvendigvis ikke bare er noe som plager filmindustrien. Jeg har dessverre vært utsatt for animerte filmer dubbet til norsk. Det er sjelden jeg orker å ha på norsk dubbing. Jeg tror at forummedlemmet som mente at noe av problemet kan være relatert til at skuespillerne ikke får spilt i lag var inne på noe. Det er vel kanskje litt av dette som plager norskdubbede ting. Lenke til kommentar
Hertug Fluesopp Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jeg tror jeg er enig med alt som er sagt her. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 GTA V har svært godt skodespel. Måten karakteren oppfører seg og det som blir sagt er i harmoni.Mange spel har diverre dårleg skodespel, men så har du enkelte perler der det heile blir så teit at det blir komisk. Lenke til kommentar
dauw Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 (endret) Sitter og lurer på det samme. Én ting er spill med lavere budsjett, men når AAA-titler som Skyrim har tidvis så elendig stemmeskuespill at det drar meg helt ut av innlevelsen så begynner jeg virkelig å lure. Ikke nok med at proffe skuespillere som Claudia Christian høres ut som en amatør som leser replikken for første gang, totalt uten innlevelse, men de har valgt å bruke en håndfull folk til så og si alle karakterene i spillet, og ingen gjør nevneverdige forsøk på variasjon. De gode stemmeskuespillerne de har fått tak i bruker de ikke ofte; det er jo aldeles kriminelt å ha Robin Atkin Downes, med sitt repertoar, til å spille bare én rolle. Samme med Michael "Colonel Tigh" Hogan og Joan Allen. Skikkelig irriterende at de fleste folkene du snakker med høres ut som kloner av hverandre spilt av folk som aldri har stått på en scene i sitt liv, da hjelper det lite at enkelte viktigere karakterer har en "unik" stemme. At det er et rollespill gjør saken verre, men Bethesda har aldri vært gode til å lage karakterer, der går f.eks. Bioware dem en høy gang. At amatører gjør en bedre jobb er også rimelig godt dokumentert av enkelte mods. Et lite hjertesukk der, for jeg vet jo at det går an å gjøre det så mye, mye bedre. Case in point: Michael Mando, Far Cry 3. Han satt ikke og leste fra et ark, han var Vaas. Endret 26. oktober 2013 av dauw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå