Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DAGENS BILDE:

En fin kontakt med modellen her, noe som resulterer i et veldig fortellende blikk og et klart inntrykk av personlighet. Med andre ord, nettopp slikt som gjør et portrett til et godt et.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å se et litt annet utsnitt, der litt av tomrommet på høyre side forsvant. Ikke fordi utsnittet som er nå ikke fungerer, men fordi det kanskje ville gitt et enda mer intimt inntrykk om litt av "fyllstoffet" på høyre side forsvant.

Lenke til kommentar

HelloKjersti!

Det var veldig hyggelig med dagens bilde, takk skal dere ha!

Rusbeel er en fantastisk modell, så rolig, avslappet og uttrykksfull. Jeg har et par bilder til av ham som er gode som jeg kan legge ut etter hvert.

Jeg er enig med deg om høyresiden. Dette skyldes nok at jeg valgte liggende retningt samt et sjabert forsøk på å strekke ansiktet diagonalt mot det gyldne snitt, Det har nok sikkert fungert bedre med stående retning. Det var en god tilbakemelding. Jeg skal teste dette.

Lenke til kommentar
  OlavLH skrev (På 25.10.2013 den 7.09):

HelloKjersti!

Det var veldig hyggelig med dagens bilde, takk skal dere ha!

Rusbeel er en fantastisk modell, så rolig, avslappet og uttrykksfull. Jeg har et par bilder til av ham som er gode som jeg kan legge ut etter hvert.

Jeg er enig med deg om høyresiden. Dette skyldes nok at jeg valgte liggende retningt samt et sjabert forsøk på å strekke ansiktet diagonalt mot det gyldne snitt, Det har nok sikkert fungert bedre med stående retning. Det var en god tilbakemelding. Jeg skal teste dette.

Regler er til for å brytes. :)

Jeg tror du trenger såpass med plass på venstre side, for å gjøre litt rom til blikkontakten, men prøv deg frem og last gjerne opp som versjon 2.

Lenke til kommentar

Helt greit lys. God kontakt med modellen. Blikket mitt trekkes umiddelbart mot øynene, noe som er positivt. Det er likevel et problem her. Øynene ser marginalt softe ut, men nok til at jeg får litt problemer med øyekontakt. Jeg tror det skyldes en liten bevegelsesuskarphet i bildet, noe som kan skyldes den relativt lange lukkertiden du har brukt. Men alt i alt et bra bilde.

Lenke til kommentar

Hei Kenneth!

Takk for konstruktivt innspill! Nå blir det litt teknisk her. Men på portretter lysner jeg opp øynene for å oppnå akkurat det du skriver, at blikket vårt skal trekkes mot øynene men prøver å være forsiktig. Ofte blir det overdrevet. (Vi skal ikke blande ukepressen inn her - skrekk og gru.. :) Som oftest bruker jeg litt filter/skarphet på øynene men har droppet det denne gangen for å få et litt mer soft uttrykk. Det er nok riktig som du sier at når en fotograferer i såpass svakt lys blir det ambivalens mellom lukkertid og ISO med fare for bevegelse eller synlige piksler.Så det kan nok ha slått ut slik her ja.

Jeg bruker jo også veldig stor blenderåpning som gjør det ekstra nødvendig å treffe med punktet for autofokus.Se på bildet mitt av Yara. Der er det ene øyet ganske skarpt mens det andre er ganske uskarpt på grunn av at det er tatt i profil.

Ut fra innspillene i dag så blir jeg inspirert til å sette meg ned og lage en "versjon 2" :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...