mirj Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Jeg har nettopp skiftet og kjøpt nye dekk. La bort alt jobb og bestilling osv og bare dro kortet hos de lokale dekkfolka Mens jeg sto å venta på at de skulle skifte dekk og da så jeg at de har sånne striper på seg, hva er de til? Røde og hvite striper. De fleste dekka på lageret hadde ikke de stripene, er det noe som er på nye dekk eller noe? Hilsen nyskjerrig! Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Ikke uro deg over stripene. De forsvinner. 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Sitter strekene på selve gummi-et på dekket så kan det være tregn på at det er nye dekk. 1 Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Avhengig av produsent og dekk kan stripene bety en haug forskjellige ting, det er lenge siden jeg jobbet på dekkverksted, så jeg husker ikke hvilken produsent som brukte hvilke farger og plasseringer til hva, men here goes: 1: Enkelt og greit merking av felg-størrelse/dekkbredde på dekket. På fabrikk og større lager er de gjerne stablet liggende, og det er ikke alltid lett å lese av størrelsen på siden. 2: "Drift" i dekket. Noen ganger brukes en stripe hvilken vei et dekk kan dra naturlig mot. Om du har rullet på litt forskjellige bildekk uten felg har du kanskje sett at dekket noen ganger trekker klart mot høyre eller venstre. Om dekket er merket på denne måten er det viktig å sette strippen enten ytterst på begge sidene, eller innerst på begge sider. Setter man f.eks dekkene på en side med stripen ut, og på den andre siden med stripen inn, så vil begge stripene på en måte være på "samme side", og bilen kan trekke minimalt i den retningen. Jo lenger ut på dekket stripen er, jo mer vil det trekke til den siden. 3: Spesial-modeller: Oftere og oftere kan man se at et dekk, av samme model, i samme størrelse, kan være merket med forskjellige farger. Dette er fordi mange bilprodusenter i dag samarbeider med dekkprodusenter for å få små endringer slik at dekkene bilen blir levert med er optimale i forholf til bilprodusentens krav. Et tilfeldig, og oppdiktet eksempel for å illustrere: Michelin Pilot 205/40/17. merket med 3 striper Grønn, blå, rød: Standard dekket. Dekket man får over disk Rød, gul, blå: Egen variant for BMW 3-serie Grønn, blå, gul: Egen variant for Mercedes C-klasse 4: Merking for produksjonsteamet på fabrikken slik at riktig bane blir brukt til riktige størrelser. Felles for alle stripene er at dette er informasjon som er ment for produsent av dekket, eller den som monterer det på felg, ikke for deg som forbruker. Også viktig å tenkte på at alle merkene gjør det på sin egen måte. Ikke gå ut og se på dekkene dine og få totalt panikk fordi stripene er ytterst eller det er mange av dem :-P 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå