Toben Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Heii Jeg har koblet min Lacie Nas til nettverket i huset, jeg finner denne på nettverket og funkerer strålende Jeg lurer på hvordan jeg kan sette den opp via internett, sånn eg har tilgang til mine filer via internett. Har googlet litt, men får det ikke til... Hva kan eg gjøre for og sette den opp via internett ? Mvh Torbjørn Lenke til kommentar
myhken Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Du må først og fremst åpne portene du trenger på ruteren din. Tenker du FTP tilgang så er det port 21 og om du tenker HTTP er det port 80. De portene må da peke til IP adressen til NASen din (så den bør ha en fast IP om dette skal fungere i lengden). Du må så vite IP adressen til internett modemet ditt. Denne er jo 99% garantert en dynamisk IP adresse (så den vil forandre seg fra tid til annen). Kan være lurt å bruke programvare/tjenester som f.eks no-ip.com tilbyr for å kunne oppdatere IPen din mot et domene som er lettere å huske, samtidig som det alltid vet den nyeste IPen din. Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Det er et program som følger med NASen, den lager en Nettadresse for meg.. F.ks http://mynas.lacie.com/HjemmeNAS Der kan jeg velge hvilken port som jeg kan bruke fra 1024-65535. Har valgt 8080, har prøvd og åpnet porten i routeren, men får berre opp "Please adjust the settings on your router to forward port 8080 to IP address 192.168.0.103" Har også kjørt hjemmesentralen min( ZYXel) i brigde mode, men dette hjalp heller ikke Kan velge mellom HTTP og HTTPS på LaCie sitt program. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Løsningen ligger i første omgang i oppsett av ruteren din i alle fall. Jeg flytter tråden din over til Internett og nettverks forumet, så kanskje noen smarte nettverksfolk kan hjelpe deg videre. 1 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Det er et program som følger med NASen, den lager en Nettadresse for meg.. F.ks http://mynas.lacie.com/HjemmeNAS Der kan jeg velge hvilken port som jeg kan bruke fra 1024-65535. Har valgt 8080, har prøvd og åpnet porten i routeren, men får berre opp "Please adjust the settings on your router to forward port 8080 to IP address 192.168.0.103" Har også kjørt hjemmesentralen min( ZYXel) i brigde mode, men dette hjalp heller ikke Kan velge mellom HTTP og HTTPS på LaCie sitt program. Da må du gå inn i routeren din og forwarde den porten du har satt (8080 i ditt tilfelle.. Ville ha valgt en annen men...) til NASen din sin IP adresse (192.168.0.103) Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Hvilken port bør jeg velge ? Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Får prøve meg fram litt Er det noen forskjell på hvilken port jeg velger ? Er noen større sikkerhet en andre ? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Som sagt, nei... Eneste er jo at det ikke er så lurt å velge kjente porter som 21, 443, 22 osv som oftes brukes til andre ting. Utover det så er det vel bare å velge å vrake Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Har testet en rekke porter, men kommer opp den samme meldingen på LaCie sitt program. ( Your Network Space 2 is not accessible over the Internet. Please check Port forwarding in Advanced settings.Please adjust the settings on your router to forward port 1024 to IP address 192.168.0.103 ) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Hva slags router har du? Hvordan har du konfigurert den og NASen? Legg ut screenshots så er det enklere å forstå hva som forgår Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Har en D-link Dir-655 router. Bildet av at porten er åpnet. Oversikten over NASen Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Er du sikker på at du bridget hjemesentralen din? Hva slags IP adresse får routeren din? Det ser riktig ut det som du har gjort, så da må feilen ligge et annet sted... Du kan jo også prøve å sette det automatisk og se om det funker da... Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Nå virker det helt fint Satt hjemmesentralen i bridge mode og restartet den to ganger, så fungerte det Men siden hjemmesentralen har tv og telefon utgang også, så vil vell desse ikke fungere lengre ? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Jo de skal fungere likevel... Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Er det berre internett utgangen som er bridget då ? Btw. Bruker Altibox Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 Ja, skal være det... Er bare å se om du har TV og summetone da... Lenke til kommentar
Toben Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Hehe, ja Har berre foreløpig internett, men skal utvide pakken med tv også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå