webbylix Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Jeg har en Apple Cinema Display og en Macbook Air, hvor jeg ønsker å ha førstnevnte som en vertikal løsning. At den skal ha oppløsningen 1440x2560. Har skrudd fast skjermen i veggen, slik at jeg kan rullere den nitti grader. Tanken er at det skal være litt mer praktisk innen koding..osv. Er det mulig å ha den oppløsningen med nitti graders rotasjon? Endret 23. oktober 2013 av webbylix Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 24. oktober 2013 Del Skrevet 24. oktober 2013 (endret) Vist du åpner systemvalg, og før du trykker på skjermer panelet holder inne alt+cmd knappen vil du få en mulighet til å snu skjermen 90/180 og 270 grader. Systemvalg - *alt+cmd* skjermer. Edit: Måtte legge til cmd Endret 24. oktober 2013 av Speider-gutten Lenke til kommentar
webbylix Skrevet 24. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2013 Vist du åpner systemvalg, og før du trykker på skjermer panelet holder inne alt+cmd knappen vil du få en mulighet til å snu skjermen 90/180 og 270 grader. Systemvalg - *alt+cmd* skjermer. Edit: Måtte legge til cmd Jeg får til det, men jeg får helt feil oppløsning. Får kun valget 800x600 og da det blir det helt rart. Skulle egentlig nevnt dette i første posten. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Det går muligens an å høyreklikke i kontrollpanelet for skjermer, for å kunne velge andre oppløsninger enn de såkalte "anbefalte". Lenke til kommentar
webbylix Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Det går muligens an å høyreklikke i kontrollpanelet for skjermer, for å kunne velge andre oppløsninger enn de såkalte "anbefalte". Nå var jeg ikke helt med. Hvordan høyreklikke? Prøvde å høyreklikke på skjermikonet, men fikk ikke noe altertnativer.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Det du skal lete etter er "rotasjon", ikke oppløsning. Lenke til kommentar
webbylix Skrevet 26. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2013 Jeg kan fint rotere bildet, men da blir oppløsningen automatisk 800x600, når det i utgangspunktet skal være 1440x2560.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Jeg vet ikke hvordan det er i mac-verdenen men når jeg skal gjøre dette velger jeg vanlig oppløsning (f.eks. 2560x1600) og "90 degree rotate" eller "portrait". Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Jeg kjenner ikke MAC, men problemet ditt høres ut til å være et driverproblem. Skjermkortet skal ikke ha noe problem med 1440x2560 hvis det klarer 2560x1440. De elektriske signalene er akkurat de samme, men de individuelle pikslene har forskjellige verdier. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Skjermen har oppløsning 2560x1440 uansett hvilken vinkel du har satt skjermen i. Det er operativsystemet som må ha "beskjed" om hvilken vei det skal tegne opp bildet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Jeg vet ikke hvordan det er i mac-verdenen ... Dét er vel det største problemet med Mac-forumet på hardware, folk her tror Mac er en slags variant av Windows og svarer ut fra det. Hvis jeg var trådstarter ville jeg stilt samme spørsmål på forumet på Mac1.no, der er hovedvekten av de som svarer Mac-brukere. Jeg er Mac-bruker, og har en MacBook Pro og en dreibar ekstraskjerm (Samsung SyncMaster), så jeg koblet opp nå for å kunne svare fornuftig: Åpne Skjermer i Systemvalg, der får du flere valg enn om du bruker nedtrekksmenyen i toppmenyen. Nå dukker det opp to seperate vinduer, ett på hver skjerm. • Velg fanen Skjerm (hvis det ikke allerede er valgt når vinduene åpnes). • Velg 90° rotering på kontrollfeltet på biskjermen. Bekreft at du vil bruke denne innstillingen. • Velg oppløsning fra valgene du får opp. Hvilke valg du får opp er både avhengig av skjermens innebygde innstillinger og Mac-ens skjermkort. Jeg kan velge en drøss oppløsninger fra 480 x 640 til 1024 x 1280 med biskjermen min rotert. Og jepp, oppløsningene er oppgitt med det minste tallet først når jeg har valgt å rotere skjermen. Og nei, jeg klarer ikke å åpne flere valg enn de systemet foreslår (det var dét du spurte om). Redigering: Det var vel her alt+cmd-trikset kom inn i bildet, slik Speidergutten foreslo. • På hovedskjermens kontrollpanel har du en ekstra fane som heter Organisering. Der kan du forskyve biskjermens plassering i forhold til hovedskjermen, slik at du har kontroll med området hvor musepekeren din kan passere over fra den ene til den andre. Du kan også flytte biskjermen over på venstre side hvis du vil (dra og slipp i kontrollpanelet). Tar du tak i streken som forestiller toppmenyen kan du bytte de to skjermene slik at biskjermen blir hovedskjerm (ikke gunstig hvis oppsettet med to skjermer ikke er permanent). Endret 27. oktober 2013 av SeaLion Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg kan fint rotere bildet, men da blir oppløsningen automatisk 800x600, når det i utgangspunktet skal være 1440x2560.. Jeg har flere skjermer som Mac ikke støtter særlig bra i utgangspunktet, får bare oppløsningsvalg som mildt sagt ikke er optimale for skjermen. Programmet SwitchResX gir deg mange fler oppløsningsvalg og kan være løsningen. Hadde litt knot med å få satt det opp i utgangspunktet, men etter at det var gjort har det fungert prikkfritt. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Du bør vurdere nøye hvorvidt det egentlig har noe for seg. 27" er allerede høyt nok til at du dekker synsfeltet bra vertikalt. Mer i høyden har ikke så mye for seg. (Og med en 27" på høykant så savner du plutselig plass i bredden. 2-3 27" på høykant, og det kan kanskje være greit.) Ved tung multitasking får du mer ut av skjermen din ved å la den stå normalt, og benytte flere vinduer som tar full høyde, side ved side. Halvskjerm-maksimering er fint. Les deg opp på hva slags gode muligheter din mac har for intelligent håndtering av mange vinduer på store skjermer. Jeg forlot OSX-verdenen lenge før jeg kom borti store skjermer / det var aktuelt i det heletatt, men nå sitter jeg forran en 30" ACD, og halvskjerm-maksimering + maksimer i høyden er gull verdt for å få mest mulig ut av den. Endret 4. november 2013 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå