Hanzemand Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Jeg er nybegynner i videoproduksjon, men har den siste tiden blitt veldig interessert i å lære mer. Har for det meste filmet familieferier og lignende, men også laget noen filmer fra et lokalt sykkelritt. Bruker nå et handycam fra Sony, nærmere bestemt Sony hdr-cx260ve. I tillegg har jeg et GoPro Hero 3. Jeg føler nå jeg har kommet til et punkt hvor jeg trenger et kamera hvor jeg har større kontroll over instillingene, altså styre mer manuelt. Særlig med tanke på fokusering.. Har rett og slett lyst til å få en litt mer profesjonell look på filmene. Har veldig lite peiling, så vet ikke helt i hvilken ende jeg skal starte. Vil et DSLR-kamera gjøre nytten? Isåfall, bør man gå for speilrefleks eller hybrid? Eller må man opp på større videokameraer som f.eks dette? Kriteriene mine er altså: - Manuell fokusering - God autofokus - Skarpe HD-bilder - God dybdeskarphet - Generelt flere manuelle innstillingsmuligheter Har tittet litt på Canon 70D som virker som et kamera hvor jeg får en del av dette. Finnes det billigere alternativer? Dette er en film jeg tidligere har laget: https://vimeo.com/69842091 Dette er litt retningen jeg ønsker å strekke meg etter: https://vimeo.com/46764978 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Det er ganske vanskelig å gi et råd som bare omfatter et kamera forslag. Det du strekker deg etter i video eksempelet kan du egentlig få til med nesten hvilken som helst kamera (visse begrensninger) fordi det dreier seg mest om idè, design, manus, regi, lys, utsnitt og etterarbeid. Du må studere hvordan dem du beundrer fikk til de skuddene som du skulle ønske å få til selv og planlegge dine skudd utifra hva du har lært ved å studere andre. Det er lagt veldig mye arbeid og ikke minst tid i hvert av de skuddene i videoen + en hel del ekstra utstyr som dolly/slider og jib. Det du har som mål er ikke gjort av en kar med kamera som har skutt det som er tilgjengelig av motiver. Det er dager og timer med venting og planlegging for å ha det riktige lyset samtidig som situasjonen blir skapt. Dette er ikke noe du gjør alene, så jeg håper du har mange kamerater som har den samme interessen som deg. Det ser lett ut, det krever mye kunnskap, men ett sted må du jo begynne for å komme videre. Jeg blir litt usikker når et av kriteriene dine for kamera er "- God dybdeskarphet " for hvis du mener mye dybdeskarphet så er det motsatt av hva du trenger for å få til den typen filmatisk Kinematografi som det er i videoen, nemlig liten eller kontrollert dybdeskarphet for å skille hovedmotivet fra forgrunn og bakgrunn. Canon 70D er et OK kamera å starte med nå når autofokus har blitt noenlunde brukbar så du kan bruke den kreativt (i visse situasjoner) og ikke er helt avhengig av manuell fokus (som ofte krever litt ekstra utstyr). Et annet kamera du bør vurdere er en Panasonic GH3, som har den beste bildekvaliteten, men mindre sensor og derfor ofte mer dybdeskarphet. Det er sikkert flere kameraer som kan foreslås, som f.eks. ditt NEX-VG30EH forslag. Husk også at objektiver og blenderåpninger er en stor del av hvordan bildet blir og må inkluderes i et budsjett. Alt kommer tilslutt til å dreie seg om din visuelle kreativitet kombinert med din fototekniske kunnskap om hva du må gjøre for å skape det du ønsker. Endret 23. oktober 2013 av arthon Lenke til kommentar
Hanzemand Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Det er ganske vanskelig å gi et råd som bare omfatter et kamera forslag. Det du strekker deg etter i video eksempelet kan du egentlig få til med nesten hvilken som helst kamera (visse begrensninger) fordi det dreier seg mest om idè, design, manus, regi, lys, utsnitt og etterarbeid. Du må studere hvordan dem du beundrer fikk til de skuddene som du skulle ønske å få til selv og planlegge dine skudd utifra hva du har lært ved å studere andre. Det er lagt veldig mye arbeid og ikke minst tid i hvert av de skuddene i videoen + en hel del ekstra utstyr som dolly/slider og jib. Det du har som mål er ikke gjort av en kar med kamera som har skutt det som er tilgjengelig av motiver. Det er dager og timer med venting og planlegging for å ha det riktige lyset samtidig som situasjonen blir skapt. Dette er ikke noe du gjør alene, så jeg håper du har mange kamerater som har den samme interessen som deg. Det ser lett ut, det krever mye kunnskap, men ett sted må du jo begynne for å komme videre. Jeg blir litt usikker når et av kriteriene dine for kamera er "- God dybdeskarphet " for hvis du mener mye dybdeskarphet så er det motsatt av hva du trenger for å få til den typen filmatisk Kinematografi som det er i videoen, nemlig liten eller kontrollert dybdeskarphet for å skille hovedmotivet fra forgrunn og bakgrunn. Canon 70D er et OK kamera å starte med nå når autofokus har blitt noenlunde brukbar så du kan bruke den kreativt (i visse situasjoner) og ikke er helt avhengig av manuell fokus (som ofte krever litt ekstra utstyr). Et annet kamera du bør vurdere er en Panasonic GH3, som har den beste bildekvaliteten, men mindre sensor og derfor ofte mer dybdeskarphet. Det er sikkert flere kameraer som kan foreslås, som f.eks. ditt NEX-VG30EH forslag. Husk også at objektiver og blenderåpninger er en stor del av hvordan bildet blir og må inkluderes i et budsjett. Alt kommer tilslutt til å dreie seg om din visuelle kreativitet kombinert med din fototekniske kunnskap om hva du må gjøre for å skape det du ønsker. Tusen takk for grundig svar arthon! Ser det er mye jeg må lære og mye jeg må tenke på! Videoen jeg linket, er som sagt noe jeg ønsker å strekke meg etter, ikke noe jeg vet om er realistisk for meg. Når jeg snakket om god dybdeskarphet mente jeg som du sier, å kunne skille hovedmotiv fra bakgrunn på en god måte. Jeg vil prøve å filme en del skikjøring i vinter, vet ikke hvor godt DSLR-kameraer gjør seg til det? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Dslr vil fungere til det, hvilket kamera du burde kjøpe er noe avheng av hvor mye du vil sette deg inn i dette. Pris vs funksjonalitet du ønsker er det nok 5D mkII m/magiclanter som vil gi best resultat, men det blir helmauelt på det meste. prisen er også avgjørende, objektiver til fullformat er ikke billige selv om det finnes meget rimelige Canon fastobjektiver som vil gi liten dybdeskarphet. 70D er ikke nødvendig hvis du ikke har sterkt behov for autofokus under filming, du kan vurdere brukt 7D og bruke magiclanter der også for å optimalisere filene, men siden det er noe mindre sensor får du litt større dybdeskarphet. Lenke til kommentar
Hanzemand Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Dslr vil fungere til det, hvilket kamera du burde kjøpe er noe avheng av hvor mye du vil sette deg inn i dette. Pris vs funksjonalitet du ønsker er det nok 5D mkII m/magiclanter som vil gi best resultat, men det blir helmauelt på det meste. prisen er også avgjørende, objektiver til fullformat er ikke billige selv om det finnes meget rimelige Canon fastobjektiver som vil gi liten dybdeskarphet. 70D er ikke nødvendig hvis du ikke har sterkt behov for autofokus under filming, du kan vurdere brukt 7D og bruke magiclanter der også for å optimalisere filene, men siden det er noe mindre sensor får du litt større dybdeskarphet. Takk Nautica! Har kikket på Canon 5D Mark II også, men det blir nok i dyreste laget for en student.. Jeg har ikke noe sterkt behov for AF, men tenker at det kan være kjekt å ha til tider. Hvordan er 7D på AF? Det viktigste er at jeg får gode, klare bilder, med god fokusering på hovedmotivet. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Til vanlig fotografering er 7D et av de beste Canon kameraene, spesielt til actionfotografering er det meget bra, men som alle andre dslr dårlig autofokus under videofilming, der er nok 70D i et annet segment med den nyutviklet sensoren som skal fungere bra under filming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå