Gå til innhold

Win8 i dualboot med OSX Mavericks - spørsmål rundt aktivering

Anbefalte innlegg

Jeg har en Mac med OSX Mavericks. Jeg ønsker å dual boote med Windows 8.

Kan jeg gjøre som med Windows 7, altså installere det uten nøkkel?

I Windows 7 er ikke nøkkelen obligatorisk før det har gått flere uker. Så lenge har jeg ikke tenkt å bruke. Jeg skal bare evaluere.

Jeg prøvde å laste ned 90 dagers enterprise trial-versjonen. Men den fins ikke på norsk, og kunne ikke lastes ned uten at jeg installerer en åndssvak download manager. Nei takk! Browseren min har download manager allerede.

Dessuten vil jeg ikke ha enterprise-versjonen. Jeg vil ha den vanlige versjonen, den som jeg kommer til å bruke i praksis om jeg kjøper Windows.

Jeg finner løsninger som forutsetter at du allerede har Windows, og bare skal oppgradere. Jeg vil bruke Boot Camp på en Mac som ikke kjører Windows fra før. Jeg har ikke produktnøkkel. Jeg vil kun evaluere i noen uker.

Kan jeg bare laste ned en iso fra Digital River, slik som før? Eller er alt annerledes i Win8?

Forslag?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg gjøre som med Windows 7, altså installere det uten nøkkel?

Ikke uten å måtte trikse med .iso filen før du brenner den ut/legger den på en minnepenn.

Windows 8 krever nøkkel for å i det hele tatt la seg installere.

Windows 7 er ikke nøkkelen obligatorisk før det har gått flere uker. Så lenge har jeg ikke tenkt å bruke. Jeg skal bare evaluere.

Hvis du først har trikset med .iso filen, så vil du få et vannmerke øyeblikkelig etter installasjonen, og hel dekkende "nag screens" hver fjerde time.

Det er ingen "grace period" i Windows 8 som i Windows 7, der du fikk 30 dager før du måtte aktivere.

Kan jeg bare laste ned en iso fra Digital River, slik som før? Eller er alt annerledes i Win8?

Forslag?

Nei, det er ikke bare å laste ned. Se i denne tråden hvordan du kan gjøre det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svaret.

Ser ut som om MS har gjort ting unødig komplisert. Vet du hvorfor?

Jeg likte godt måten Win7 fungerte. Lett å teste Windows for oss som bruker andre OS, uten en masse hacking og registrering.

Du sier at jeg må ha nøkkel for at installasjonen i det hele tatt skal starte. denne kjøpes for penger, eller kan jeg bruke en demoversjon-nøkkel som ligger fritt på nettet?

Jeg trenger som sagt bare noen dager/uker.

Og hvordan fungerer denne .iso-triksingen som lar meg installere uten nøkkel?

Jeg kan leve med vannmerke og nag-screens. Er da dette den beste løsningen for meg?

Hva er den juridiske situasjonen? Kan iso-triksingen føre til skadevare?

Lenke til kommentar

Du sier at jeg må ha nøkkel for at installasjonen i det hele tatt skal starte. denne kjøpes for penger, eller kan jeg bruke en demoversjon-nøkkel som ligger fritt på nettet?

Jeg trenger som sagt bare noen dager/uker.

Ja du kan bruke nøkler du finner på nett for å få installert, men de får du selvsagt ikke aktivert.

Og hvordan fungerer denne .iso-triksingen som lar meg installere uten nøkkel?

Du må ha et program som UltraISO/PowerISO for å redigere .iso filen ved å legge inn en ei.cfg fil i source mappen (altså det motsatte av hva som var vanlig med win7 der man fjernet ei.cfg filen).

Du kan også legge til filen om du har lagt .iso filen på en minnepenn uten å måtte bruke noen andre programmer.

Hva er den juridiske situasjonen? Kan iso-triksingen føre til skadevare?

Nei, alt du legger til er en tekst fil med noen få linjer tekst. Ingen cracker eller lignende trengs å bruke.

Du lager filen i tekstbehandler.

Ser ut som om MS har gjort ting unødig komplisert. Vet du hvorfor?

På grunn av piratkopiering, og litt på grunn av det du skal bruke den til, kun til testing. Hvorfor skal Microsoft bruke milliarder av kroner på å utvikle programvare, for å så gjøre livet enkelt for de som ikke har planer om å kjøpe programmet?

Har man kjøpt en kopi så får man jo ingen av disse problemene.

Lenke til kommentar
Ja du kan bruke nøkler du finner på nett for å få installert, men de får du selvsagt ikke aktivert.

Hva er konsekvensen av det?

At jeg klarer å fullføre installasjonen, men hva skjer så?

Vannmerke og nag screen hver 4. time?

Du kan også legge til filen om du har lagt .iso filen på en minnepenn uten å måtte bruke noen andre programmer.

Hva skal filen inneholde? For det er vel ikke bare en tom tekstfil..?

Lenke til kommentar

Hva er konsekvensen av det?

ikke noe annet enn at du har en ugyldig og uaktivert installasjon som du ikke får aktivert. + nag screen og vannmerke. Etter en stund så kan det også være at maskinen restarter hver 2-4 time, men har faktisk aldri kjørt en uaktivert kopi så lenge at jeg har opplevd det selv.

Er du veldig nøye på lover og regler, så bryter du jo med EULA betingelsene til Microsoft. Men så lenge du gjør det som privatperson så skal det jo mye til at det skjer noe med deg.

Hva skal filen inneholde? For det er vel ikke bare en tom tekstfil..?

Min ei.cfg fil ser slik ut:

[EditionID]

[Channel]

Retail

[VL]

0

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å få tak i den Windows 8 .iso-fila på en skikkelig måte.

Når jeg prøver å laste den ned med Macen får jeg bare en exe-fil med en slags download-manager. Den kan jeg jo ikke kjøre på en Mac.

Bruker en maskin med Windows 7 norsk 64 bit, den samme versjonen som jeg ønsker å kjøre på Macen min.

Jeg endte opp med et program som heter WindowsSetupBox.exe.

Jeg kjører programmet, og når den ber om lisensnøkkel fant jeg noe på Google som så ut til å fungere.

Den påstår at produktnøkkelen er korrekt, så jeg får trykke Neste.

....

Vi kan ikke koble til akkurat nå.

Kontroller internett-tilkoblingen, og prøv på nytt.

Jeg har kontrollert internettilkoblingen, og prøvd på nytt. Fire ganger.

Jeg har prøvd å følge disse instruksjonene:

1. Klikk på Start-menyen
  1. I søkefeltet skriver du %LocalAppData%\Microsoft
  1. Trykk på enter-tasten
  1. Slett mappen WebSetup
  2. Klikk på lenken: http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=262204
  3. Du vil få en beskjed om du ønsker å lagre eller kjøre filen. Velg «Kjør».
  4. Tast inn produktnøkkelen, og velg Next / Neste
  1. Følg instruksjonene på skjermen. Når du får beskjed om du ønsker å beholde programmer og data velger du «Behold alt»
  1. Vent til installasjonen fullføres.

Men det hjelper ikke. Den ber meg sjekke nettinstillingene hele tiden.

MÅ jeg laste ned fra uoffissielle kilder? Hvilke er trygge?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
...

Men det hjelper ikke. Den ber meg sjekke nettinstillingene hele tiden.

MÅ jeg laste ned fra uoffissielle kilder? Hvilke er trygge?

Det finnes ingen andre 100% trygge måter å laste ned Windows 8 .iso filen, om du ikke har tilgang til Technet/MSDN/DreamSpark. Jeg har ikke testet den nedlastningsmetoden nevnt i den tråden selv, så vet ikke hvordan den fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...