Gå til innhold

Er hasj virkelig så greit som alle vil ha det til?


Anbefalte innlegg

 

Kan du nevne de negative sidene?

 

Tror det er mange flere positive grunner til å legalisere eller avkriminalisere enn det er negative.

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg følger litt med:

 

Avhengighetsskapende

 

Hittil ubekreftet at det har medisinsk virkning

 

"Gateway" dop som kan gjøre feks. heroin mindre skremmende å prøve

 

Veldig Tabu og sett ned på

 

Negative helseeffekter

 

Kjøring og motorikkhemmende

 

Kobles til sykdommer, samt påvirkning av hjerne og hukommelse

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med hasj er at det har påvirkning på hjernen til folk. Du blir helt rar i hodet av det på sikt og er helt annerledes enn alkohol og tobakk. Det har kanskje sterkare fysiske effekter enn hasj(?), men du blir sjukare av hasj på grunn av effektene det har med hode til folk.

 

Det er ingen studier som viser at cannabis har en permanent effekt etter man slutter å bruke det. Det er studier som har funnet at cannabis kan påvirke en hjerne som ikke er fullt utviklet enda. Enda en grunn til å legalisere og faktisk ha aldersgrenser på cannabis.

Ingen studier viser at cannabis kan gi deg psykiske sykdommer hvis du er frisk. Det er en hypotese at cannabis kan utløse psykiske hos personer som er predisponert for psykiske sykdommer og ville utviklet sykdommen uansett senere i livet.

Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg følger litt med:

 

Avhengighetsskapende

 

Hittil ubekreftet at det har medisinsk virkning

 

"Gateway" dop som kan gjøre feks. heroin mindre skremmende å prøve

 

Veldig Tabu og sett ned på

 

Negative helseeffekter

 

Kjøring og motorikkhemmende

 

Kobles til sykdommer, samt påvirkning av hjerne og hukommelse

 

Det er ikke fysisk avhengighetsskapende, kun psykisk som absolutt alt annet i verden som gir nytelse. Cannabis er avhengighetsskapende på samme måte som dataspill er avhengighetsskapende. Ved at hjernen "omprogrammeres" til å slippe ut dopamin som en belønnelse for å gjøre noe som man nyter, for at man skal gjøre det igjen. Dette er en evolusjonær funksjon.

 

Det er slett ikke ubekreftet at det har medisinsk virkning. Dette utsagnet vitner litt om hvor lite du kan om cannabis og hvorfor du mener det ikke burde legaliseres. Til og med i Norge har man bekreftet at cannabis har medisinsk virkning, ved at man godkjente Sativex som legemiddel.

Du må lese litt gutt: http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis

 

Igjen et utsagn som vitner om din kunnskapsløshet. Gateway hypotesen er noe tull oppfunnet av folk som aldri har rørt et rusmiddel. Hvis det finnes et gateway rusmiddel er det uansett alkohol som er det første rusmiddelet så og si alle prøver, og som i tillegg gjør det mye mer sannsynlig å prøve hardere stoffer pga. måten alkohol reduserer hemninger. Å bruke cannabis gjør det ikke mindre skremmende å bruker heroin, det er ikke sammenlignbare stoffer i det hele tatt.

 

At det kan være tabu er ikke en grunn for å ikke legalise. Det er uansett ikke så tabu som du skal ha det til, unge folk er opplyste og de fleste har et veldig liberalt forhold til cannabis. I USA vil 58% av befolkningen legalisere.

 

Eneste negative helseffekten kommer fra selve røyken, all slags røyk er dårlig for lungene. Heldigvis går det ann å bruke en vaporiser eller spise det slik at man ikke får noe røyk i lungene.

Mat med høyt fruktose innhold har også store negative helseeffekter. Skal vi forby det kanskje? Hva med røyk? Alkohol? Dårlig luftkvalitet?

 

Folk vil ikke begynne å kjøre høye hele tiden fordi man legaliserer. Det vil selvfølgelig fortsatt være ulovlig å kjøre når man er høy sånn som det er i dag.

 

Hvilke sykdommer har det blitt koblet til? Det sies at det øker risikoen for lungekreft pga røyken. Det er ikke mye empiri som støtter opp om dette, sånn som det er med tobakk. Det er kun noe man tror siden det virker sannsynlig. Uansett, igjen, man må ikke røyke cannabisen.

Det har ingen permanent påvirkning på hukommelsen. Det påvirker kun kort-tids hukommelsen når man er påvirket, ikke ulikt alkohol. Det påvirker ikke en frisk fullt utviklet hjerne permanent. Slutt å tro på myter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som du har fulgt med.

 

Langt mindre avhengighetsskapende enn sigaretter og alkohol. Ikke det at jeg har merket at alkohol er så avhengighetsskapende (men jeg drikker aldri dagen derpå uansett).

Det kan være vanedannende, men det tror jeg er fordi folk skjønner (og merker) at det ikke er så farlig som alle skal ha det til, så de kan røyke 7 dager i uken uten noen hangover etterpå. Da kan de vel røyke dag 8 også.

 

Har ikke direkte kilder på dette, men om du ser på USA så får folk resept for dette for ganske mange sykdommer. Jeg tror de kommer frem til en "kur" for kreft fremstilt av cannabis.

 

Grunnen til at det er et "gateway drug" er vel for at folk har blitt proppet full av skremselspropaganda i alle de år, så når de prøver et narkotika som er ulovlig å ser at det ikke er så ille som folk skal ha det til så senker det terskelen for å prøve andre hardere stoffer. Og om det blir legalisert så vil gateway teorien nesten forsvinne.

Det egentlige "gateway drug'et" er vel alkohol. De fleste som prøver cannabis en eller noen få ganger gjør vel dette mest sannsynlig i fylla. For ikke å snakke om alle som "festrøyker".

 

Tabu fordi det er ulovlig og at de fleste ikke vet noe om det.

 

Disse negative helseeffektene vil jeg høre mer om. Den største negative helseeffekten kommer vel av tobakken som blandes med cannabisen. Bland det med mat istedenfor så tror jeg alle negative helseeffekter elimineres.

 

Er langt tryggere å kjøre beruset på cannabis enn alkohol. Og det er mange som kjører beruset på reseptbelagte legemidler så akkurat det argumentet er invalid.

 

Trur på at det kobles til dårligere hukommelse, men sykdommer? Det tror jeg absolutt ikke. Heller det motsatte.

Lenke til kommentar

Det jeg finner ironisk blant de jeg kjenner, og har kjent som røyker hasj er at mange av de røyker enormt mye fordi det er "ufarlig" i deres øyne, man blir ikke bakfull, eller får noen ubehagelige ettervirkninger. Med den innstillingen om at det er ufarlig, blir gjerne stoffet farlig siden forbruket glir over til misbruk.

 

Selv vet jeg ikke hvor jeg står i saken, men føler mange misforstår realiteten. Cannabis finnes overalt, og legalisering tror jeg ikke handler om å øke mengden som går i omløp.

Dette er en god debatt, jeg synes mannen i lilla skjorter sier mye klokt.

http://www.youtube.com/watch?v=y_4CtBmIsRM

Endret av Laughing Madcap
Lenke til kommentar

Er langt tryggere å kjøre beruset på cannabis enn alkohol. Og det er mange som kjører beruset på reseptbelagte legemidler så akkurat det argumentet er invalid.

 

Argumentet er da ikke ugyldig selv om vi også har problemer med at folk kjører i pillerus. En ulempe med alkohol vs cannabis er at alkohol er mye enklere å teste. Det er ikke like lett for politiet å sette opp en cannabis-kontroll på veien.

 

Vi har jo et relativt lavt forbruk av cannabis her i Norge og må regne med økte utfordringer knyttet til dette dersom vi legaliserer det. Et spørsmål er dog om økt cannabisbruk vil øke den totale bruken av rusmidler eller om økt cannabisbruk vil føre til lavere alkoholkonsum.

Lenke til kommentar

Slenger inn denne dokumentaren:

 

http://www.youtube.com/watch?v=oeC8y19UBt4

 

 

 

Argumentet er da ikke ugyldig selv om vi også har problemer med at folk kjører i pillerus. En ulempe med alkohol vs cannabis er at alkohol er mye enklere å teste. Det er ikke like lett for politiet å sette opp en cannabis-kontroll på veien.

 

Vi har jo et relativt lavt forbruk av cannabis her i Norge og må regne med økte utfordringer knyttet til dette dersom vi legaliserer det. Et spørsmål er dog om økt cannabisbruk vil øke den totale bruken av rusmidler eller om økt cannabisbruk vil føre til lavere alkoholkonsum.

 

De har da kommet med en enkel test til cannabis.

http://www.nrk.no/livsstil/politiets-nye-narkovapen-1.10858589

 

Om mann tar Amsterdam som eksempel så gikk heroinmissbruk ned betraktelig etter at det vart kontrollert salg av cannabis.

Bare det at mann kan få testet renheten på forskjellige stoffer tror jeg har reddet mange liv der nede. Så en avkriminalisering og et sted der mann kan få testet stoff uten å bli straffeforfulgt etterpå er et stort skritt i riktig retning.

Endret av KingCharming
Lenke til kommentar

 

Nå er ikke jeg noen ekspert, men jeg følger litt med:

 

Avhengighetsskapende

 

Hittil ubekreftet at det har medisinsk virkning

 

"Gateway" dop som kan gjøre feks. heroin mindre skremmende å prøve

 

Veldig Tabu og sett ned på

 

Negative helseeffekter

 

Kjøring og motorikkhemmende

 

Kobles til sykdommer, samt påvirkning av hjerne og hukommelse

 

Det kan gjøre heroin mindre skremmende, fordi det blir likestilt med det. Om ikke cannabis er så katastrofalt som det offentlige gir inntrykk av at det er, hvorfor skulle resten av dem være så farlige?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med hasj er at det har påvirkning på hjernen til folk. Du blir helt rar i hodet av det på sikt og er helt annerledes enn alkohol og tobakk. Det har kanskje sterkare fysiske effekter enn hasj(?), men du blir sjukare av hasj på grunn av effektene det har med hode til folk.

 

Stronger evidence is needed before accepting that cannabis plays an important role in the aetiology of schizophrenia in the population

 

in the United Kingdom from 1996 to 2005. . "In conclusion, this study did not find any evidence of
increasing schizophrenia or psychoses in the general population from 1996 to 2005."
Altså, selv om cannabisbruk har gått opp, er det ingen økning i tilfeller av schizofreni og psykoser i Storbritannia. Man blir altså ikke sykere av cannabis.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Faktisk litt enig her. Folk må da få lov å bestemme selv hva de vil putte i kroppen.

 

Og hvordan har det fungert for mesteparten av den voksne befolkningen?

Halvparten av befolkningen gjør seg selv syke med det de putter i kroppen.

 

Men ingen av dem ønsker å være syke --> Halvparten av befolkningen klarer ikke bare putte det kroppen deres trenger i kroppen sin.

 

Koffeinavhengighet, sukkeravhengighet, nikotinavhengighet, adrenalinavhengighet og alkoholavhengighet fører til store problemer for mange Nordmenn som ikke har noen ønsker om å slite med problemene -- og veldig mange av dem som har disse problemene klarer ikke å innse at de sliter med disse.

 

Fedme skyldes i 99.99% av tilfellene "mer energi inn enn energi ut".

Lenke til kommentar

Jahaa, Det er mange som røyker hasj jevnlig, og de røyker det nå ulovlig og må dermed også kjøpe det ulovlig. Hadde hasj blir lovlig hadde det blitt farlig lett tilgjengelig om du tenker over det. Vi ungdommer klarer å få tak i det meste, men hadde det blitt legalisert hadde det vært enda lettere, og det er da ikke positivt...

hvor stor andel i Norge som er for legalisering akkurat nå vet jeg ikke, men jeg tviler på den er så stor.. Jeg ser ikke for meg at hasj blir legalisert på gaten med de første årene, men heller gjerne brukt som et medikament..

 

Om det hadde vært lovlig, og regulert som det meste annet som vi kjøper for å putte i oss, så hadde det vært mye lettere å vite hva det er du putter i deg, hvor mye og akkurat hva slags effekt det vil ha. Det blir lettere å bruke det med måte. Når vi både kan snakke åpent om det, men enda viktigere, lettere gjøre forskning og studier på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...