matte geek Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 -43-39-35.....+41 D=4 Jeg skal finne antall ledd i denne arimetriske leddet. Jeg brukte denne formlen: an= a1 + (n-1)*d Men gjør et eller annet feil. Svaret skal bi N=22. Kan noen vise hvordan man kommer fram til svaret , trinnvis? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Du bruker formelen for å finne det n'te leddet. Du må bruke formelen for å finne summen av alle leddene mellom 1 og n. http://en.wikipedia.org/wiki/Arithmetic_progression#Sum EDIT: Tidlig på morran og jeg leste feil. Trodde du skulle summere rekka. Endret 23. oktober 2013 av Aleks855 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Du er nødt til å bruke sum for aritmetisk rekke fordi med formelen din ser du bare på det siste leddet, ikke alle leddene som utgjør summen. Likevel må du ha med formelen din som et svar for an i summe-formelen. 1. Regn ut An = 2. Regn ut summen 3. Sett inn alt i summe-formelen og regn ut som likning. Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 (endret) Neida, det går veldig fint an å løse den med likningen du satte opp. Det vanskelige her er å finne ut hvilken variabel som er hvilken. Vi har rekken : Følgen har elementer, altså må det være vi vil finne. Siden den starter på -43, så må . forteller oss hva siste element i følgen er. Siden dette er , må . Og til slutt, og som du selv sa, så er . Så setter vi inn variablene: Endret 23. oktober 2013 av Martin HaTh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå