AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Jeg jobber som tilkallingsvikar. Jeg har prøvd å jobbe så mye som mulig når jeg har blitt spurt og kun sagt nei et par ganger på et halvt år. Jeg ønsker jo gjøre et godt inntrykk der, i håp om at de vil bruke meg mer. Da jeg ikke ønsket å si nei til jobbing (noe som nav systemet faktisk krever siden man mister dagpenger om man jobber mer enn 50%) så ga jeg bare blanke f i nav og sa ja til så mye jobbing så mye. dette gjorde at jeg mistet dagpenger og måtte leve kun på håp om å få nok jobbing til å klare meg. Men her om helga ble jeg akutt syk og måtte sykemeldes. Da fant jeg ut at jeg ikke har noen rettigheter, hverken fra nav eller arbeidsplass der jeg har jobbet mye. Det var en overraskelse for meg og hadde trodd at man fikk noe. Men nei. Jeg får ikke en krone fra noe sted. Har ikke rett på noe.Og det som er problemet mitt er at om man skal gjenoppta dagpenger så må man ha sluttårsak fra forrige arbeidssted. Det betyr vel at jeg må be sjefen der jeg jobber som tilkallingsvikar nå om å skrive at de ikke har mer til meg, selv om de har mer jobb til meg?Og det vil han ikke gjøre, garantert. Jeg tør heller ikke spørre en sjef om å lyve for ubetydelige meg til nav liksom...For tenkte at om jeg i hvert fall kunne kommet meg inn i nav systemet igjen så får man i hvert fall sykepenger(?). Da kunne jeg jobbet 50% i hvert fall.. mens jeg letet etter en fast jobb. (ganske vanskelig få fast jobb for meg, har ikke en veldig bra cv) Jeg kan bare ikke fortsette sånn her, jeg kan ikke jobbe som tilkallingsvikar et sted og ha NULL rettigheter når jeg er syk. Ble lagt inn på sykehuset men det spiller ingen rolle, fikk ikke penger. eksempel, hva hvis jeg faller nå i vinter på isen og brekker beinete, da får jeg ingen penger.. Bilulykke, sykdom, influensa etc alt kan skje. Jeg MÅ ha sikkerhet om at jeg kan få sykepenger som alle andre om ulykka skulle være ute.. Vet ikke hva jeg kan gjøre.. er så lei meg og skuffa.. Ligger her i senga og har så store smerter at klarer ikke gå. Men taper penger hver eneste dag er hjemme. Anonymous poster hash: 0dd20...4ce Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 ts her.. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Bare gråter og gråter her for er så fortvilet og skuffet over systemet.. Hva hadde du gjort hvis du var meg? Anonymous poster hash: 0dd20...4ce Lenke til kommentar
ELLE2013 Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hør her min venn Att du kan gråte , løser opp du frigjør energi å du skal bare ,,stå på vent,, Tenk posetivt Hva kan jeg gjøre med livet mitt selv ,, Du er sikkert ung Stå på gå ut på tur Husk att bak skyen er himmelen like blå Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 23. oktober 2013 Del Skrevet 23. oktober 2013 Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt turen innom nærmeste sosialkontor, de kan nemlig hjelpe deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2013 Og det som er problemet mitt er at om man skal gjenoppta dagpenger så må man ha sluttårsak fra forrige arbeidssted. Det betyr vel at jeg må be sjefen der jeg jobber som tilkallingsvikar nå om å skrive at de ikke har mer til meg, selv om de har mer jobb til meg?Kan ikke en sluttårsak være at du er syk? Og se på sosialstøtte. Anonymous poster hash: dde4b...4e4 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Hvem var det som sa at du ikke hadde noen rettigheter? Jeg flytter tråden over til jussforumet, så får vi se om dette stemmer. 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Du har da vitterlig krav på sykepenger fra arbeidsgiver. Har du jobbet der mindre enn fire uker før du ble syk? For hvis ikke skal du ha sykepenger basert på gjennomsnittlig arbeidstid de siste fire ukene, jf. ftrl §§ 8-2 og 8-28. Endret 25. oktober 2013 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 Det er det jeg mener stemmer jeg også. Og dette er de samme ukene som arbeidsgiver skal innrapportere til NAV, som så beregner sykepenger basert på dette om du er syk mer enn de første 16 dagene som er perioden du skal få sykepenger fra arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 (endret) Dagpenger er likestilt med arbeid mtp opptjening av sykepengerettigheter, så her har du krav på sykepenger fra enten arbeidsgiver eller NAV. (Merk at det kan være at du ikke har krav på å få egenmelde deg.) Endret 25. oktober 2013 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Så man har altså krav på sykepenger fra aarbeidsgiver selv om man ikke har har noe ansettelsesforhold utover tilkallingsvikar? Lenke til kommentar
G Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Bare for å få helt klarhet i følgende spørsmål:Du er tilkallingsvikar direkte mot en bedrift, og IKKE gjennom et vikarbyrå?Vikarbyrået er din arbeidsgiver dersom du skulle gå igjennom noe slikt. Endret 1. november 2013 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå