Gå til innhold

Hvor mye kan jeg clocke en amd xp3000 (fsb333) ??

mangan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvis jeg eksempelvis clocker en xp2500 og en xp3000 til...la oss si 2,5GHz, så er ikke xp3000 kjøligere og mer stabil enn xp2500 ?? :-?

Litt ulogisk hvis den ikke er det synes jeg, men så har jeg heller ikke satt meg inn i det og jeg vet ikke hva som eg forskjellen på disse cpu'ene :roll:

:shrug:

Lenke til kommentar

WOW !!! 2.8 GHz :D:D:D

BURN BABY! 8)

Klarer en xp 2500 det der ? :-?

Ganske kraftig jah, mye tror du jeg kan clocke min xp3000 da den ligger ved 39C ved 100% load etter 5 min? Blir det mindre stabilt da ?

...Har et Abit NF7-S V2.0 hovedkort :wink:

:woot:

Lenke til kommentar
WOW !!! 2.8 GHz  :D  :D  :D  

BURN BABY!  8)  

Klarer en xp 2500 det der ?  :-?

Ganske kraftig jah, mye tror du jeg kan clocke min xp3000 da den ligger ved 39C ved 100% load etter 5 min? Blir det mindre stabilt da ?

...Har et Abit NF7-S V2.0 hovedkort  :wink:  

:woot:

En XP 3000+ klarer det, men en 2500+ klarer sikkert og henge med den og..

Lenke til kommentar

Altså her mente jeg ikke hvem som kom høyest, om du tar en xp 3000+ som kjører std 2167 så klokker du denne til 2800 da har du klokket den 633.

Tar du en xp 2500+ som kjører std 1833 og klokker den til 2600 har du klokket den 767, ergo er det jo 2500 som har klokket lengst.

Det samme er jo med P4 jeg sitter her med 2 stk en 3,0@3,67 og en 2,4@3,5 hvem er klokket lengst :o

Lenke til kommentar

Generelt sett er den første/minste/lavest klokka prosessoren av en bestemt core (Tbird, Palomino osv) vanligvis den beste OC'ern. Dette fordi den jo stortsett er identisk med sine raskere storebrøde reint fysisk. I de dager Tbirdene var kongen på haugen, OC'a ofte den minste av dem alle nemlig 1.0 Ghz'n, lengst av alle, ja mange 1.0'ere av god stepping gikk opp i 15-1600 mhz på luft, ja tilogmed mer. De fleste som har hatt en 1.33 eller 1.4 Tbird kan skrive under på at disse sjelden går i mer enn 1600-1700 på luft. Det blir svært tydelig at denne bestemte coren når sitt maxpotensiale rundt dette området.

Ekstremklokking med peltier og denslags er en litt anna historie, takket være minus-temperaturer, tøyer en prosessorens fysiske egenskaper og strekker dem noe lengre takket være mindre motsand i de elektriske kretsene osv. Dog teknisk er det slik at det er rett og slett fysiske begrensninger på hvor høyt den kan klokkes innenfor et nogenlunde normalt temperaturområde. Derfor er det på sett og vis idioti å kjøpe raskeste varianten av en core, iallfall om en ikke er redd for å overklokke og har annen hw som kan holde følge. Det er også totalt urealistisk å tro at en får like bra (antal mhz + defaultspeed) overklokking til med en Barton 3200 som med en 2500. Det er ikke dermed sagt at enhvert Barton 2500 går i 3200 eller mer, men sjansen er absolutt til stede for det, spesielt med tanke på Barton-coren og dens egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...